یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا
رئیسجمهور کشور را به کدام سو خواهد برد؟
![رئیسجمهور کشور را به کدام سو خواهد برد؟](/mag/i/2/bd5q6.jpg)
مقصود آنکه گرچه نمیتوان به میل جلوه کردن در عالم واقع چندان به شخصیتهای سیاسی خرده گرفت، اما این سیاست در بلندمدت قابل اتکاء و مناسب نیست، بلکه تنها با ایجاد کار و اشتغال و افزایش بهرهوری است که میتوان با فقر و مشکلات مالی مردم بهطور ریشهای مبارزه کرد. در حقیقت بر پایه افزایش بهرهوری است که ارتقاء دستمزدها امکانپذیر میشود و با بهکار گرفتن توأمان دو سیاست اشتغال و افزایش بهرهوری است که توزیع عادلانه میسر میشود. البته بهرهگیری از ساز و کارهای دیگری چون سیاست درست مالیاتی و مبارزه با فساد، در کنار و به همراه مکانیزم اصلی یعنی ایجاد کار، کشور را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.اما برای ایجاد کار به ابزاری به نام سرمایهگذاری نیازمندیم که رشد متناسب اقتصادی همزاد آن است.براین اساس اگر رئیسجمهور جدید بخواهد به هدف رشد اقتصادی و افزایش قدرت نسبی اقتصادی در کنار توزیع بهتر نیز دست یابد به سرمایهگذاری بیشتری نیاز دارد؛ اما سرمایهگذاری داخلی و خارجی تا حد زیادی از یک اصل پیروی میکنند؛ سرمایهگذار، خواستار محیطی امن و نیز سیاستهای اقتصادی معقول و نسبتاً پایدار است.در شرایط کنونی برخورداری از محیط امن بینالمللی برای کشور ما معنائی جزء تداوم سیاست تنشزدائی و حل مسئله اتمی، بهنحوی که منافع ملیمان حفظ شود، ندارد.این نخستین مشکل جدی است که رئیسجمهور جدید پیش از آنکه رسماً هدایت دولت را در دست گیرد با آن مواجه است. این در حالی است که او باید حدود ۶۰ درصد دیگر از واجدین شرایط رأی دادن را که یا به او رأی ندادهاند و یا اساساً رأی ندادهاند، یعنی دو گروه دیگر جامعه را، مطمئن سازد که در پی ایجاد بحران در سیاست داخلی نیست و نمیخواهد دور تازهای از تحمیلها و هدر دادن نیروهای اجتماع و روشهائی که سالهاست ناکارائی آنها به اثبات رسیده، تجربه کند. برای مثال از نیروهای انتظامی هم میتوان در بهبود نظم، و روانسازی ترافیک و حفظ امنیت شهروندان مدد گرفت و هم نگرانی و ترس جوانان، و به تبع آن خانوادههای آنان، را دامن زد. هم میتوان سیاستهای اقتصادی را به مرور و با پشتوانه مطالعاتی و علمی و استفاده از فرصتها بهبود بخشید و هم میتوان به سیاستهای یکباره روی آورد و موجب بیثباتی شد. هم میتوان بهصورت نظاممند با فساد اداری و اقتصادی مبارزه کرد، و هم میتوان هر از گاهی فردی را دستگیر کرد و به مجازات رساند و به این دل خوش داشت که مشکلات از میان رفته است. میتوان به حذف رقبای سیاسی پرداخت و مخالفان را به دشمن تبدیل کرد و یا میتوان پشتیبان مخالفانی بود که از هر قدرت پیشی میگیرند و همواره در شفافسازی سیاستها مؤثرند و میتوان نقش پایهای برای تداوم ثبات و تعادل سیاسی سیستم برای آنان قائل بود. کوتاه سخن، اتخاذ رویکرد منفی در حل مسائل اجتماعی سبب تشدید احساس ناامنی در جامعه میشود.بر این پایه رئیسجمهور جدید باید در عمل دو گروه دیگر را مطمئن سازد که بسیاری از شایعات طرح شده درباره او نادرستند و او بهجای پیگیری سیاست بحران در درون جامعه سه قسمتی ایران خواستار آرامش و همدلی است.در عرصه سیاست خارجی، بخصوص با توجه به فضای بینالمللی پدید آمده برای ایران پس از انتخابات، کار دشوارتر است. فضای موجود نه تنها کنترل که باید بهبود نیز یابد، ورنه امید به سرمایهگذاری محلی از اعراب ندارد.
در حقیقت ریاستجمهوری باید بتواند از همصدائی ایجاد شده در ارکان نظام در جهت ایجاد اعتماد بهره گیرد و منادی این پیام باشد که میتواند هر آنچه را تصمیم میگیرد انجام دهد. در این راه، او گرفتار نقطه ضعف دولت قبل نیست که میگفتند نه میتواند تصمیم بگیرد و نه میتواند آنرا اجراء کند، زیرا نیروهای مخالف دولت برای آن محدودیت ایجاد میکنند.موقعیت کنونی بسیار دشوار است و کار برای رئیسجمهور جدید دشوارتر؛ زیرا هم با چالشی بزرگ در خارج و هم به سبب سه گروه شدن جامعه در داخل روبهروست. اگر رئیسجمهور جدید بتواند از کارزار هستهای با حفظ منابع ملی ایران و بدون پرداخت هزینههای بالائی همچون تحریم و تهدید جهانی موفق به درآید، آنگاه میتوان انتظار داشت که سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در کشور اطمینان یابند و از پی آنها اشتغال ایجاد و اثرات سوگیری ریشهای سیاست اقتصادی به سمت طبقات پائین جامعه نمایان شود. تنها در این صورت است که نام رئیسجمهور جدید در تاریخ به نیکی برده خواهد شد. اما اگر او از حل مسئله اتمی باز بماند و یا براثر سیاستهای اشتباه، حل موضوع را منوط به پرداخت هزینههای سنگین کند، یا برای سرپوش گذاشتن به تهدیدها و تحمیلها، به کمک نیروهای پشتیبان خود به ابزارهای سیاست داخلی متوسل شود، بیراهه رفته است. در چنان وضعیتی یا کار تولید نمیشود و یا کار بدون تولید خواهد بود. میتوان در لوای شعار حمایت از فقرا تنها فقر را تقسیم کرد و مملکتی فقیرتر، گرفتار بحرانهای داخلی و خارجی و به شدت تقسیم شده را تحویل رئیسجمهور پس از خود داد، حتی میتوان با اتخاذ سیاستهای اشتباه یکپارچگی کشور را به مخاطره انداخت. تاریخ چنین چشماندازی را نیز متصور میداند و ما را از آن پرهیز میدهد.به هر روی به حمایتهای همه جانبه ارکان نظام از رئیسجمهور جدید انتظار همگان موفقیت وی در بهبود زندگی اقتصادی و سیاسی مردم ایران، بهخصوص اقشار زحتمکش، است و در این راه پیشه کردن صبر و آرزوی توفیق بهترین است.
سهراب شهابی
منبع : مجله روند اقتصادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست