یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

تحقیر - Le Mepris


تحقیر - Le Mepris
سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : فرانسه و ایتالیا
محصول : کارلو پونتی، ژرژ دو بورگار و جوزف لوین.
کارگردان : ژان لوک گدار، برمبنای رمانی نوشته آلبرتو موراویا.
فیلمنامه‌نویس : ژان لوک گدار، برمبنای رمانی نوشته آلبرتو موراویا.
فیلمبردار : رائول کوتار
آهنگساز(موسیقی متن) : ژرژ دلرو.
هنرپیشگان : بریژیت باردو، میشل پیکولی، جک پالانس، فریتس لانگ، جرجیا مول و گدار.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه.


"پل ژاول" (پیکولی)، نمایش‌نامه جوان که پیش‌تر فیلم‌نامه موفقی نوشته است، دعوت می‌شود تا تدوین فیلم‌نامه نسخه‌ای از "ادیسه" به کارگردانی "فریتس لانگ" (لانگ) را در استودیوهای چینه‌چیتا به‌عهده بگیرد. تهیه‌کنننده فیلم "ژرمی پروکوش" (پالانش) از کار "لانگ" با داستان راضی نیست. "کامیل" (باردو)، همسر "پل"، به او ملحق می‌شود و تهیه‌کننده، "کامیل" را دعوت می‌کند تا با هم به ویلایش بروند. ظرف چند ساعت برخورد "کامیل" با "پروکوش" و رفتار صمیمانه "پل" با منشی "پروکوش"، "فرانچسکا" (مول)، تنشی در رابطه زن و شوهر به‌بار می‌آورد و "کامیل" طی بحثی به "پل" می‌گوید که تنها احساسش نسبت به او تحقیر است. آن دو به اتفاق به جزیره کاپری می‌روند تا فیلم‌برداری را تماشا کنند و "پروکوش" دوباره از "کامیل" دعوت مشابهی می‌کند. "پل" دیدگاه خود نسبت به شخصیت "اولیس" را برای "لانگ" می‌گوید. در ویلا "کامیل" پیش روی "پل"، به "پروکوش" نزدیک می‌شود و "پل" تصمیم می‌گیرد فیلم‌نامه را رها کند. "کامیل" حاضر نیست همراه او برود و سوار اتوموبیل "پروکوش" می‌شود. طی یک تصادف "کامیل" و "پروکوش" کشته می‌شوند. "پل" عزم بازگشت به کارش در تآتر را دارد و فیلم‌برداری بدون هیچ وفقه‌‌ای ادامه می‌یابد...
٭ یکی از فیلم‌های زیا و شاعرانه گدار با فیلم‌برداری درخشان کوتار که از فضای آفتابی اما یأس‌انگیز برخوردار است؛ درباره فروپاشی گوئی مقدر یک ازدواج، پشت صحنه فیلمی درباره اسطوره‌های یونانی، مظاهر جدال انسان با تقدیر. در تحقیر سرزندگی عاشقانه فیلم‌های قبلی گدار و ارجاع‌های مشتاقانه به استادان آمریکائی، جای خود را به حال‌وهوائی افسرده و تراژیک و نوعی بدبینی و تلخ فراگیر می‌دهد و ارجاع آشکار به سفر به ایتالیای روبرتو روسلینی (۱۹۵۳) است (درباره زوج دیگری که در ایتالیا بحران خصوصی‌شان را کشف می‌کنند). استفاده از رنگ‌ها ـ به‌ویژه رنگ‌های آبی و سرخ ـ بدیع است و چشم‌انداز ساحلی باشکوه و خیال‌انگیز بازی‌ها عالی‌اند: باردو در اوجی غیر منتظره جانشین آناکاریناست و پیکولی جانظزن گدار و لانگ نیز جانشین امروزی و واقع‌گرای فوق‌العاده برای خدایان یونانی.


همچنین مشاهده کنید