شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
نگاهی به ادبیات نمایشی ایران دههی چهل
تاریخ نشر : ۸۴۰۹۱۵
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۰۵۲-۲۵-۸
رده دیویی : ۸fa۲.۰۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
محل نشر : شاهین شهر
نویسنده : اسدی - اسدالله
نگارنده ابتدا به دو جریان کلی در تاریخ تئاتر ایران، اشاره میکند که عبارتاند از: 'نمایشهای آیینی، اسطورهای، مذهبی و مردمی' و 'نمایش امروز (وارداتی)'. وی در بخش نخست، شروع این نمایشها را از سوگ سیاوش که اسطورهی عصر کشاورزی است، میداند و خاطرنشان میسازد که این نوع نمایش بعد از اسلام ضمن برخی تغییرات به صورت تعزیه، ادامهی حیات داده است. سپس به جایگاه 'تعزیه' در دورهی حکومت 'قاجار' و عصر پهلوی اشاره میکند و انواع نمایش نظیر 'نقالی'، 'طلخک بازی'، 'تخت حوضی'، 'سیاه بازی' و 'خیمه شب بازی' را معرفی میکند. نگارنده در بخش دوم، نمایش امروز را از عصر قاجار ـ نخستین برخورد ایرانیان با اروپاییها ـ دانسته و 'میرزا فتحعلی آخوندزاده' را نخستین کسی میداند که در این سرزمین به ترکی، نمایشنامه مینوسد. وی در پایان این بخش به ایرانی نبودن تئاتر و انطباق شکل و ساختار آن بر نمایش غرب، اشاره میکند و با مروری به نمایشنامه نویسی در ادبیات معاصر ایران، آثار را در پنج بخش، به همراه هنرمندانی و نمونههایی از کارهای هر یک تقسیم میکند. این آثار عبارتاند از: 'آثاری که نگاهی فلسفی به جهان و پدیدههایش داشتند و به مفاهیمی پیچیده روی میکردند'، 'آثاری که تنها به مضامین اجتماعی پرداخته'، 'آثاری که افزون بر مضامین اجتماعی، نگاهی نهادگرا و سیاسی داشتهاند'، 'آثاری که بر اساس تاریخ و ادبیات کهن ایران شکل گرفتهاند' و 'آثاری که افزون بر استفاده از تاریخ و فرهنگ ایرانی، به دنبال شکل و فرمی تازه در اجرا و نوشتن بودند'.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۰۵۲-۲۵-۸
رده دیویی : ۸fa۲.۰۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
محل نشر : شاهین شهر
نویسنده : اسدی - اسدالله
نگارنده ابتدا به دو جریان کلی در تاریخ تئاتر ایران، اشاره میکند که عبارتاند از: 'نمایشهای آیینی، اسطورهای، مذهبی و مردمی' و 'نمایش امروز (وارداتی)'. وی در بخش نخست، شروع این نمایشها را از سوگ سیاوش که اسطورهی عصر کشاورزی است، میداند و خاطرنشان میسازد که این نوع نمایش بعد از اسلام ضمن برخی تغییرات به صورت تعزیه، ادامهی حیات داده است. سپس به جایگاه 'تعزیه' در دورهی حکومت 'قاجار' و عصر پهلوی اشاره میکند و انواع نمایش نظیر 'نقالی'، 'طلخک بازی'، 'تخت حوضی'، 'سیاه بازی' و 'خیمه شب بازی' را معرفی میکند. نگارنده در بخش دوم، نمایش امروز را از عصر قاجار ـ نخستین برخورد ایرانیان با اروپاییها ـ دانسته و 'میرزا فتحعلی آخوندزاده' را نخستین کسی میداند که در این سرزمین به ترکی، نمایشنامه مینوسد. وی در پایان این بخش به ایرانی نبودن تئاتر و انطباق شکل و ساختار آن بر نمایش غرب، اشاره میکند و با مروری به نمایشنامه نویسی در ادبیات معاصر ایران، آثار را در پنج بخش، به همراه هنرمندانی و نمونههایی از کارهای هر یک تقسیم میکند. این آثار عبارتاند از: 'آثاری که نگاهی فلسفی به جهان و پدیدههایش داشتند و به مفاهیمی پیچیده روی میکردند'، 'آثاری که تنها به مضامین اجتماعی پرداخته'، 'آثاری که افزون بر مضامین اجتماعی، نگاهی نهادگرا و سیاسی داشتهاند'، 'آثاری که بر اساس تاریخ و ادبیات کهن ایران شکل گرفتهاند' و 'آثاری که افزون بر استفاده از تاریخ و فرهنگ ایرانی، به دنبال شکل و فرمی تازه در اجرا و نوشتن بودند'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست