چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
کار روشنفکری
تاریخ نشر : ۸۴۱۰۱۰
تیراژ : ۲۶۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۰۵-۸۶۸-۹
رده دیویی : ۱۹۰.۹۰۳۳
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : احمدی - بابک
پژوهش حاضر با این فرضیه که کجا کار فکری افراد تبدیل به کار روشنفکری میشود؟ نگاشته شده است. بر این اساس فصل نخست کتاب، به توضیح برخی از مباحث، تعریفها و نظریههایی که در سدهی گذشته دربارهی 'روشنفکری' مطرح شده، اختصاص یافته است. نگارنده معتقد است که هر چند فعالیت پژوهشگرانی که به یاری روشهای رایج در تاریخ عقاید به تحقیق پرداختهاند از جنبههایی مفید بوده، اما آنان نتوانستهاند روشن کنند که کجا و چگونه کار روشنفکری آغاز میشود؟ نیز برای مسائلی که در جریان کارشان پیش آمده، نتوانستهاند پاسخهای دقیق، روشن و بامعنایی فراهم آورند. شماری از آن مسائل بدین قرار است: آیا 'روشنفکری' کرداری فردی است یا جمعی؟ آیا پدیداری است متعلق به زمانهای معین یا به هرگونه فعالیت نظاممند نظری یا فرهنگی در دورههای تاریخی مختلف مربوط میشود؟ اگر تاریخی باشد آیا خاص (یعنی خوانا با مشخصههای اجتماعی و فرهنگی ویژهی هر جامعه) است، یا بنیادی دارد که به شکلهای گوناگون (یا دامنهی تفاوتهای محدود و قابل تشخیص) ظاهر میشود؟ آیا میتوان با اطمینان گفت که 'روشنفکران' یک لایهی تعریف شدهی اجتماعی هستند؟ آیا میتوان از تاریخ روشنفکری یاد کرد؟ سپس نگارنده در بخش دوم کتاب به یاری تحلیل گفتمان (و به طور خاص بحث میشل فوکو دربارهی گفتمان) به سوال فرضیه پاسخ میدهد. این پاسخ بر پایهی تعریفی غیر ذات باورانه، موقتی و محدود از کار روشنفکری (تعریفی بر پایه تحلیل گفتمان و متوجه جنبههای عملی و نتیجههای کار فکری روشنفکری) استوار است.
تیراژ : ۲۶۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۰۵-۸۶۸-۹
رده دیویی : ۱۹۰.۹۰۳۳
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : احمدی - بابک
پژوهش حاضر با این فرضیه که کجا کار فکری افراد تبدیل به کار روشنفکری میشود؟ نگاشته شده است. بر این اساس فصل نخست کتاب، به توضیح برخی از مباحث، تعریفها و نظریههایی که در سدهی گذشته دربارهی 'روشنفکری' مطرح شده، اختصاص یافته است. نگارنده معتقد است که هر چند فعالیت پژوهشگرانی که به یاری روشهای رایج در تاریخ عقاید به تحقیق پرداختهاند از جنبههایی مفید بوده، اما آنان نتوانستهاند روشن کنند که کجا و چگونه کار روشنفکری آغاز میشود؟ نیز برای مسائلی که در جریان کارشان پیش آمده، نتوانستهاند پاسخهای دقیق، روشن و بامعنایی فراهم آورند. شماری از آن مسائل بدین قرار است: آیا 'روشنفکری' کرداری فردی است یا جمعی؟ آیا پدیداری است متعلق به زمانهای معین یا به هرگونه فعالیت نظاممند نظری یا فرهنگی در دورههای تاریخی مختلف مربوط میشود؟ اگر تاریخی باشد آیا خاص (یعنی خوانا با مشخصههای اجتماعی و فرهنگی ویژهی هر جامعه) است، یا بنیادی دارد که به شکلهای گوناگون (یا دامنهی تفاوتهای محدود و قابل تشخیص) ظاهر میشود؟ آیا میتوان با اطمینان گفت که 'روشنفکران' یک لایهی تعریف شدهی اجتماعی هستند؟ آیا میتوان از تاریخ روشنفکری یاد کرد؟ سپس نگارنده در بخش دوم کتاب به یاری تحلیل گفتمان (و به طور خاص بحث میشل فوکو دربارهی گفتمان) به سوال فرضیه پاسخ میدهد. این پاسخ بر پایهی تعریفی غیر ذات باورانه، موقتی و محدود از کار روشنفکری (تعریفی بر پایه تحلیل گفتمان و متوجه جنبههای عملی و نتیجههای کار فکری روشنفکری) استوار است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست