سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
واقعیتهای آموزش مجازی در کشور
امروزه یکی از مظاهر بسیار مهم فنآوری اطلاعات در بعد آموزش ظهور کرده که از آن با عباراتی مثل آموزش مجازی و یا آموزش الکترونیکی یاد شده و بسیاری از مفاهیم قدیمی در عرصه آموزش با استفاده از آن در حال تغییر و دگرگونی است. بر همین اساس بررسی مسائل و مشکلات پیش روی آموزش مجازی در کشورهای مختلف جهان مسالهای جدی و اساسی به شمار میرود که میتواند در هر کشوری سیاستگذاران امر آموزش را با توجه به تواناییها و امکانات آن کشور در امر برنامهریزی آموزشی یاری کند. به گزارش ایسنا، شاید مهمترین دستاورد فنآوری اطلاعات در بخش آموزش مجازی برای بشر بشارت تحقق عدالت در آموزش باشد؛ مفهومی که سالها و قرنهاست بهعنوان یکی از آرزوهای بشر برای اقشار متوسط و ضعیف جوامع مختلف بشری مطرح بوده است. آموزش مجازی این نوید را به بشر داده است که با گذشت زمان مکان و مرزها به راحتی میتواند وارد هر خانهای شود اما در کنار این مزایا پدیده آموزش از راه دور و آموزش مجازی متاثر از برخی چالشها و مشکلات ساختاری در سطح جهان میباشد که پرداختن به برخی از این چالشها خالی از لطف نخواهد بود.
● ملزومات عملیاتی کردن آموزش مجازی
یک کارشناس فنآوری اطلاعات در این زمینه معتقد است: یکی از مهمترین و در عین حال مشکلترین مراحل توسعه فنآوری اطلاعات در زمینه آموزش، تصمیمگیری در مورد اولویتها و همچنین خط مشی مورد نیاز برای این کار است.امیرعباس حسینزاده گفت: امروزه وقتی سخن از آموزش الکترونیکی و دانشگاه مجازی مطرح میشود، در بسیاری از موارد اولین موردی که به ذهن مسوولان و متولیان مراکز آموزشی میرسد موضوعات فنی است و اکثرا گمان میکنند هر مرکزی که از نرمافزارهای مدیریت آموزشی و تولید محتوای بهتر و گرانتری برخوردار باشد، دانشگاه مجازی قویتری ایجاد خواهد کرد. به گفته کارشناساسان در کشورمان در این زمینه سرمایهگذاری و برنامهریزیهایی انجام شده اما مهمترین موضوع انجام و اجرای به موقع آنها است که باید به بحث اجرایی و عملیاتی کردن در این حوزه توجه بیشتری شود.
● لزوم بررسی و تحلیل اولویتها در توسعه آموزش مجازی
اما عدهای از کارشناسان نقش بخش خصوصی را در این میان بسیار مهم و قابل توجه میدانند و معتقدند لازم است اولویتها در توسعه آموزش مجازی از دیدگاه جغرافیای فرهنگی، جغرافیای آمادگی برای آموزشهای الکترونیکی، محتویات دروس الکترونیکی، هزینهها و بودجهها و مهمتر از همه عامل نیروی انسانی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند. عباس امیری در این باره اظهار کرد: توجه داشتن به عناوین اولویتها حداقل اطلاعات لازم برای تعیین سیاستهای اجرایی است و در نتیجه بر اساس اولویتها و درواقع بر اساس تعیین آنها میتوان به یک جمعبندی برای تعیین خط مشی توسعه آموزشهای الکترونیکی در ایران رسید.
● ضرورت فراگیری آموزشهای مجازی برای کارکنان سازمانها
اما فرزانه بنیهاشمنژاد معتقد است: آموزشهای مجازی برای کارکنان سازمانها کمتر از یک دهه است که در ایران آغاز شده و با وجود مزایای مختلف آن از جمله منفک نشدن کارکنان از محل کار، قدرت انتخاب مکان و زمان آموزش و هزینههای کمتر آن نسبت به دورههای حضوری به دلایل مختلفی تاکنون فراگیر نشده است. به گفته این کارشناس سرعت و هزینههای اینترنت در ایران، فقدان دانش تخصصی برای تولید محتوای مناسب، نگرانی و ناآگاهی مدیران از کیفیت این آموزشها مهمترین موانع توسعه این قبیل آموزشها به شمار میرود. برخی پژوهشگران بر این عقیدهاند که معمولاً این فرض وجود دارد که سطوح مختلفی از دسترسی به ابزار مشخص فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف وجود دارد. متاسفانه بسیاری از کشورهای در حال توسعه از ابزار پایهای گستردهای مانند تلفن، برق مستقل، رایانه شخصی، اینترنت و غیره برخوردار نیستند و این در حالی است که مفهوم محیط آموزش مجازی هم معمولا این طور تصور میشود که فردی به راحتی در خانه و یا دفتر محل کار خود نشسته و تجربیات آموزشی را همانند یا حتی بهتر از کلاس دریافت میکند. اما ارزیابی موفقیت چنین تجربهای نگرشهای مثبت و منفی را ایجاد کرده که فرضا در نوع مثبت آن ارزیابی دانشجویانی است که به طور سنتی در محیط کلاسهای درس آموزش دیدهاند انجام میدهند و ادعا میکنند که هیچ تفاوت مشخصی بین این دو موضوع آموزش وجود ندارد اما بسیاری هم عکس این قضیه را اظهار کرده و معتقدند تفاوتهای بسیاری در این دو نوع آموزش وجود دارد.
● زیرساختهای آموزش مجازی
در هر حال تحقق و توسعه آموزش مجازی در کشور نیازمند ایجاد زیرساختهای مختلف است که زیرساختهای مخابراتی از مهمترین آن به شمار میرود، فرایند انتقال اطلاعات و انجام عملیات لازم در سیستم فراگیری الکترونیکی از طریق بستر مخابراتی صورت میگیرد، وجود زیرساخت مخابراتی مناسب از جمله الزامات تحقق دانشگاه مجازی است. زیرساختهای قانونی هم البته از دیگر ملزومات است و میتوان گفت مهمترین سرمایه آموزش مجازی، محتوای آموزشی آن است. بنابراین، تصویب قوانینی برای حمایت از حقوق پدیدآورندگان و صاحبان محتوای آموزشی و نظارت بر اجرای صحیح این قوانین شرط لازم برای گسترش این قبیل فعالیتها است. زیرساختهای فرهنگی نیز از جمله الزامات توسعه فنآوری اطلاعات در یک جامعه به شمار میرود، در امر ایجاد و توسعه دانشگاه مجازی، این واقعیت همیت بیشتری پیدا میکند. فرهنگسازی صحیح و ارایه تصویر مناسبی از این نوع دانشگاه میتواند زمینه پذیرش عمومی و استقبال از آن را فراهم سازد.
منبع : روزنامه تفاهم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شورای شهر تهران آموزش و پرورش هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو
سینمای ایران شهادت رئیس جمهور تلویزیون لیلا حاتمی سینما سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب جشنواره کن
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری
رژیم صهیونیستی روسیه جنگ غزه ترکیه اسرائیل فلسطین امیرعبداللهیان آمریکا غزه چین ولادیمیر پوتین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ اپل تبلیغات ناسا طبیعت موبایل آیفون تلفن همراه
سرطان سزارین رژیم غذایی قهوه خواب آلزایمر طول عمر کاهش وزن شادی فشار خون مغز انسان افسردگی