سه شنبه, ۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 28 May, 2024
مجله ویستا
رساله های تعلیمی ارسطو
«و هنگامی كه دیدگان را بر آسمان بلند كردم
خداوندگار دانایان [ارسطو] را دیدم
در میانه حلقه خانواده ای فلسفی نشسته.
همگان چشم بر او دوخته،
همگان به تكریم وی كمر بسته.»
دانته
گفته شد در میان آثار علمی- فلسفی ارسطو، علاوه بر «نوشته های عمومی»، دو دسته دیگر از آثار به چشم می خورد: «رساله های تعلیمی» و «یادداشت های مقدماتی». رساله های تعلیمی مربوط به درس های خصوصی ارسطو در حلقه شاگردانش است كه برخلاف نوشته های عمومی با زبانی فنی و تخصصی القا شده اند. بعید نیست كه بیشتر این نوشته ها، از طرح های مقدماتی ارسطو برای استفاده در مجلس درس و همچنین از یادداشت های شنوندگان به وجود آمده باشند. به نظر می رسد، بعضی را خود استاد با تكمیل طرح مقدماتی خود منضبط كرده و برخی دیگر را پس از درگذشت او دیگران مرتب ساخته باشند. قُدما رساله های تعلیمی را به جهت اینكه ابتدا مورد سمع شاگردان بوده و سپس مورد كتابت قرار گرفته اند،«سَماعی» (شنیدنی) می نامیدند. این رساله ها تا در روزگار باستان، آنچنان كه باید، در دسترس مشتاقان نبوده و تنها در موارد معدودی مورد استناد فیلسوفان بعدی قرار گرفته اند. اما پس از اهتمام اندرونیكوس رُدسی (سده سوم میلادی) در تدوین، تنقیح و انتشار آنها، این آثار مورد التفات فراوان مشائیان متاخر قرار گرفته و شروح و تفاسیر متعددی بر آنها نگاشته شد. بدین سان رساله های تعلیمی، به تدریج، به یگانه منبع شناخت از ارسطو بدل شدند و در عوض، نوشته های عمومی از رونق افتادند. این رساله ها دامنه وسیعی از موضوعات و زمینه های علمی - فلسفی را دربرمی گیرد كه طبقه بندی آنها یادداشت مستقلی را می طلبد. در جنب نوشته های عمومی ارسطو و رساله های تعلیمی او، نوع سومی از آثار ارسطو وجود دارد كه می توانیم آنها را یادداشت های مقدماتی و مجموعه ای گردآورده شده برای آثار اصلی بنامیم. یكی از اجزای این مجموعه، باقی مانده «نظام سیاسی آتن» است كه با عنوان «قانون اساسی آتن» منتشر شده است. این اثر در سال ۱۸۹۰ در یك مجموعه پاپیروس مصری كشف شد و افقی را برای بررسی شیوه تحقیق ارسطو در این مسائل گشود. كل اثر عنوان «نظام های سیاسی» داشته و حاوی شرح نظام سیاسی و قانون اساسی یكصد و پنجاه و هشت دولتشهر یا اتحادیه ای از دولتشهرها، به ترتیب الفبا، بوده است. از دیرباز حدس زده اند كه استاد برای گردآوری و تنظیم مواد چنین مجموعه ای مفصل باید از شاگردان خود سود جسته باشد. ارسطو آثار دیگری با چنین رویكرد و شیوه ای در موضوعات دیگر نیز داشته كه متاسفانه به دست ما نرسیده است.
مسعود زنجانی
خداوندگار دانایان [ارسطو] را دیدم
در میانه حلقه خانواده ای فلسفی نشسته.
همگان چشم بر او دوخته،
همگان به تكریم وی كمر بسته.»
دانته
گفته شد در میان آثار علمی- فلسفی ارسطو، علاوه بر «نوشته های عمومی»، دو دسته دیگر از آثار به چشم می خورد: «رساله های تعلیمی» و «یادداشت های مقدماتی». رساله های تعلیمی مربوط به درس های خصوصی ارسطو در حلقه شاگردانش است كه برخلاف نوشته های عمومی با زبانی فنی و تخصصی القا شده اند. بعید نیست كه بیشتر این نوشته ها، از طرح های مقدماتی ارسطو برای استفاده در مجلس درس و همچنین از یادداشت های شنوندگان به وجود آمده باشند. به نظر می رسد، بعضی را خود استاد با تكمیل طرح مقدماتی خود منضبط كرده و برخی دیگر را پس از درگذشت او دیگران مرتب ساخته باشند. قُدما رساله های تعلیمی را به جهت اینكه ابتدا مورد سمع شاگردان بوده و سپس مورد كتابت قرار گرفته اند،«سَماعی» (شنیدنی) می نامیدند. این رساله ها تا در روزگار باستان، آنچنان كه باید، در دسترس مشتاقان نبوده و تنها در موارد معدودی مورد استناد فیلسوفان بعدی قرار گرفته اند. اما پس از اهتمام اندرونیكوس رُدسی (سده سوم میلادی) در تدوین، تنقیح و انتشار آنها، این آثار مورد التفات فراوان مشائیان متاخر قرار گرفته و شروح و تفاسیر متعددی بر آنها نگاشته شد. بدین سان رساله های تعلیمی، به تدریج، به یگانه منبع شناخت از ارسطو بدل شدند و در عوض، نوشته های عمومی از رونق افتادند. این رساله ها دامنه وسیعی از موضوعات و زمینه های علمی - فلسفی را دربرمی گیرد كه طبقه بندی آنها یادداشت مستقلی را می طلبد. در جنب نوشته های عمومی ارسطو و رساله های تعلیمی او، نوع سومی از آثار ارسطو وجود دارد كه می توانیم آنها را یادداشت های مقدماتی و مجموعه ای گردآورده شده برای آثار اصلی بنامیم. یكی از اجزای این مجموعه، باقی مانده «نظام سیاسی آتن» است كه با عنوان «قانون اساسی آتن» منتشر شده است. این اثر در سال ۱۸۹۰ در یك مجموعه پاپیروس مصری كشف شد و افقی را برای بررسی شیوه تحقیق ارسطو در این مسائل گشود. كل اثر عنوان «نظام های سیاسی» داشته و حاوی شرح نظام سیاسی و قانون اساسی یكصد و پنجاه و هشت دولتشهر یا اتحادیه ای از دولتشهرها، به ترتیب الفبا، بوده است. از دیرباز حدس زده اند كه استاد برای گردآوری و تنظیم مواد چنین مجموعه ای مفصل باید از شاگردان خود سود جسته باشد. ارسطو آثار دیگری با چنین رویكرد و شیوه ای در موضوعات دیگر نیز داشته كه متاسفانه به دست ما نرسیده است.
مسعود زنجانی
منبع : روزنامه شرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری 1403 رئیسی ریاست جمهوری
هواشناسی شورای شهر تهران قتل تهران شهرداری تهران افزایش حقوق بازنشستگان پلیس سرقت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی فضای مجازی آتش سوزی
بانک مرکزی خودرو قیمت طلا دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان قیمت خودرو ایران خودرو بازار خودرو بورس مسکن تورم بازنشستگان
سینمای ایران قلب تالار وحدت تلویزیون بازیگر سینما سریال رسانه ملی قرآن کریم تئاتر موسیقی
وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه جنگ غزه رفح روسیه آمریکا حماس نوار غزه چین ترکیه
پرسپولیس استقلال فوتبال لیگ برتر بازی رئال مادرید لیگ برتر ایران مهدی طارمی جواد نکونام تیم ملی والیبال ایران والیبال استقلال خوزستان
هوش مصنوعی ایلان ماسک تبلیغات اینستاگرام سامسونگ اپل گوگل ماهواره ناسا مغز انسان
رژیم غذایی طب سنتی استرس افسردگی نمک بیماری قلبی سازمان غذا و دارو سکته مغزی تجهیزات پزشکی