پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
ویلیام مونتگمری وات
ویلیام مونتگمری وات اسلامشناس معاصر و استاد بازنشسته مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه ادینبورگ، در سال ۱۹۰۹ میلادی در اسكاتلند متولد شد و تحصیلات خود را تا دوره دكترای فلسفه پی گرفت و رساله دكترایش را درباره «جبر و اختیار در آغاز اسلام» گذرانید. وی مدت چهار سال به تدریس فلسفه در دانشگاه اشتغال داشت. وی سپس به مطالعات بیشتری درباره اسلام گرایید و به عنوان یكی از دستیاران اسقف آنگلیكن (وابسته به كلیسای پروتستان انگلیس) در بیتالمقدس به پژوهش پرداخت. مونتگمری وات در سال ۱۹۴۷ به سمت «رئیس بخش مطالعات عربی و اسلامی» در دانشگاه ادینبورگ برگزیده شد و سالها این سمت را حفظ كرد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به بازنشستگی نایل آمد. (۱)
● آثار
از مونتگمری وات آثار متعددی بر محور «اسلامشناسی» باقی مانده است كه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱) [حضرت] محمد (ص) در مكه (۱۹۵۳)
[Muhammad at Mecca]
۲) [حضرت] محمد (ص) در مدینه (۱۹۵۶)
[Muhammad at Medina]
۳) ایمان و عمل غزالی (۱۹۵۳)
[The Faith andPractice of al - Ghazali]
۴) [حضرت] محمد، پیامبر و سیاستمدار (۱۹۶۴)
[Muhammad: Prophet and Statesman]
۵) تاریخ اسپانیای اسلامی (۱۹۶۵)
[History at Islamic Spain]
۶) اندیشه سیاسی اسلام (۱۹۶۸)
[Islamic Political Thought]
۷) تاثیر اسلام بر اروپا در قرون وسطی (۱۹۷۲)
[Influence of Islam on Medival Europe]
۸) دوره شكلگیری اندیشه اسلامی (۱۹۷۳)
[The Formative Period of Islamic Thought]
۹) اسلام و مسیحیت امروزی (۱۹۸۴)
[Islam and Christianity Today]
۱۰) فلسفه و الهیات اسلامی (۱۹۸۷)
[Islamic Philosophy andTheology]
۱۱) مكه [حضرت] محمد: تاریخ از قرآن (۱۹۸۸)
[Muhammad|s Mecca : History from the Qur|an]
۱۲) بنیادگرایی اسلام و نوگرایی (۱۹۸۸)
[Islamic Fundamentalism and Modernity]
۱۳) اسلام نخستین (۱۹۹۱)، [Early Islam]
۱۴) برخورد اسلام و مسیحیت (۱۹۹۱)(این كتاب در سال ۱۳۷۳ توسط آقای محمدحسین مخبر ترجمه و از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است.) [Muslim - Christian Encounter]
۱۵) «نامش احمد است،» دنیای مسلمان، شماره ۶۳، ۱۹۵۳. Muslim World
۱۶) «مفاهیم اسلامی جنگ مقدس،» در كتاب جنگ مقدس، ویراستار توماس پاتریك مورفی، ۱۹۷۶. ["Islamic Conceptions of the Holy War" in TheHoly War, edited by Thomas Patric Murphy , ۱۹۷۶]
● نظرات
به اعتقاد مونتگمری وات، اسلام دینی است توحیدی كه بر پایه وحی الهی به پیامبر واحد استوار است و به نظر میرسد كه قرآن نیز میپذیرد دیگر ادیان [خصوصا یهودیت و مسیحیت] هم بر پایه وحی الهی و بر پیامبر واحد بودند. (۲)
به عقیده وات، هر چند قرآن به صراحت از ادیان یهودی و مسیحی سخن میگوید و پیامبرانشان را پیامبران الهی میخواند، در میان مسلمانان سنتی، این عقیده وجود دارد كه كتب مقدس (تورات و انجیل) تحریف شدهاند و این عقیده بدون شك به این نقطه نظر كمك كرده است كه غرب از نظر اخلاقی فاسد میباشد و اینكه تنها اسلام دین حقیقی است و هیچ دین و مذهبی، خارج از اسلام، راستین نمیباشد. (۳)
مونتگمری وات معتقد استبازگشتبه اسلام از ویژگیهای مهم دو دهه اخیر است. این احیا دارای خصلتبنیادگرایی و یا سنتگرایی است. بنیادگرایی اسلامی با سنتگرایی مسیحیت كه اساسا پدیدهای پروتستانی است، شباهت ندارد; «انتگریسم» Integrism (نوعی اصطلاح خاص كاتولیكها است كه هرگونه تحول و تكامل را رد میكند، نیز میتواند نظریه كسانی به شمار آید كه دولت را به اطاعت از مذهب فرا میخوانند.) یا تمامیتطلبی نزدیكترین اصطلاح زبان فرانسه و كاتولیك رومی به احیای اسلامی است، اما مفهوم آنها باز هم اندكی با هم متفاوت است.
به نظر میرسد یكی از عوامل مهم و نهفته در شالوده احیای اسلامی، رواج این احساس در میان مسلمانان عادی بوده كه فكر میكردند هویت اسلامیشان به مخاطره افتاده [است]. جهتیا بعد مذهبی هم در این احیا سهمی ایفا كرده [است]. احتمالا بسیاری از مسلمانان عادی از تفصیلات انتقاد دینی مسیحیان بر اسلام آگاهی نداشتند، اما بسیاری از آنان میدانستند كه مسیحیان غربی اكثر عقاید اسلامی را رد میكنند و اسلام را یك دین راستین نمیشمارند و میپندارند از مسیحیت عقبتر است. گذشته از انتقاد مسیحیان نسبتبه اسلام، میدانیم بعد از «عصر روشنگری»، رگههای ضد مذهبی در تفكر اروپایی پیدا شد و اسلام را قرون وسطایی، كهنه و فاقد ارزش تلقی كرد. (۴)
به اعتقاد وات، یكی از جنبههای احیای اسلامی، طرد رسوم معین و پذیرفته شده از غرب است - نه ربا، نه مشروب و نه لباس غربی برای زنان. به هر حال، نباید چنین مواردی را اساسا ضد غربی یا ضد مسیحی تلقی كرد، بلكه باید آن را هواخواهی از مسلمانان دانست. مسلمین در احیای اسلامی، احتمالا از ضمیر ناخودآگاه، اصرار دارند با آنان، از نظر انسانی و مذهبی، چنان رفتار شود كه با غربیان و مسیحیان رفتار میشود. وصول به این خواسته، دشوار است; زیرا مسیحیان فكر میكنند مذهبشان از مذاهب دیگر برتر است. (البته مسلمانان نیز به برتری مذهب خود اعتقاد دارند.) (۵)
وی معتقد است، اگر مسلمانان خواهان آنند كه نقش فعالی در آینده جهان ایفا كنند - كه البته آنها قادر به این كار هستند - باید دیدگاه جدیدی نسبتبه دیگر ادیان اتخاذ نمایند. این دیدگاه درخصوص دیگر ادیان، باید همچنین به دیگر جنبههای فرهنگ بشری كه مرتبط با دین است نیز گسترش یابد. (۶)
به نظر وات، به رغم قوت بنیادگرایی در چارچوبه احیای اسلامی، در میان برخی از گروههای مسلمان، علائمی از حركتبه سوی گفت و شنود با سایر ادیان و بالاخص با مسیحیت دیده میشود. بنیادگرایان نمیتوانند بدون به خطر افكندن اعتقادشان به برتری و خاتمیت اسلام، در این تبادل نظر شركت كنند و آنان مایل نیستند این خطر را بپذیرند. در میان «لیبرالها» غالبا برای تبادل نظر، سعه صدر مشاهده میشود; ولی بسیاری از آنان اساسا به تجدید تفكر در جنبههای خود - تصویری سنتی از اسلام - علاقهمند هستند (و فقط آن را صحیح میدانند) و فرصت چندانی برای تامل در باب مناسبات مسلمانان و مسیحیان اختصاص نمیدهند. (۷)
به اعتقاد وی، شاید برخی از مسیحیان احساس كنند، شركت در گفت و گو به معنای سرپیچی از حكم مسیح است كه گفته جمیع خلایق را به انجیل موعظه كنید. ای بسا بعضی از مسلمانان نیز چنین احساسی داشته باشند كه مبنای درستی ندارد. در تبادل نظر، هر طرف، مذهب دیگری را تصدیق میكند و شركت در گفت و گو، در واقع اعلام این تصدیق است. (۸)
مهدی شوشتری
پینوشتها:
۱. «اسلامشناسی و اسلامشناسان در جهان»، ویژهنامه مركز اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تیر ۱۳۷۷.
۲. William Montgomery Watt, Islamic Fundamentalism andModernity, London and New York: Routledge, ۱۹۸۸, p. ۱۱۷.
۳. Ibid, p. ۱۱۸.
۴. ویلیام مونتگمری وات، برخورد آرای مسلمانان و مسیحیان، تفاهمات و سوء تفاهمات، ترجمه محمدحسین آریا، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳، صص ۲۰۱-۲۰۰.
۵. همان، ص ۲۰۸.
۶. William Montgomary Watt, op. cit, p. ۱۲۲.
۷. ویلیام مونتگمری وات، منبع پیشین، ص ۲۱۰.
۸. همان، ص ۲۴۳.
ماهنامه اسلام و غرب ، شماره ۱۹
پینوشتها:
۱. «اسلامشناسی و اسلامشناسان در جهان»، ویژهنامه مركز اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تیر ۱۳۷۷.
۲. William Montgomery Watt, Islamic Fundamentalism andModernity, London and New York: Routledge, ۱۹۸۸, p. ۱۱۷.
۳. Ibid, p. ۱۱۸.
۴. ویلیام مونتگمری وات، برخورد آرای مسلمانان و مسیحیان، تفاهمات و سوء تفاهمات، ترجمه محمدحسین آریا، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳، صص ۲۰۱-۲۰۰.
۵. همان، ص ۲۰۸.
۶. William Montgomary Watt, op. cit, p. ۱۲۲.
۷. ویلیام مونتگمری وات، منبع پیشین، ص ۲۱۰.
۸. همان، ص ۲۴۳.
ماهنامه اسلام و غرب ، شماره ۱۹
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست