چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به نمایشگاه بینالمللی خودرو دیترویت ۱۰۰ سال در شهر موتور
۹۹ سال قبل وقتی ۳۳ اتومبیل نونوار در بلربیر گاردن در ریورساید پارک دیترویت به معرض نمایش درآمدند، هنوز صنعت خودروسازی در دنیا در اختیار کمپانیهای محدودی بود و کمتر کسی تصور میکرد که این نمایشگاه روزی به بزرگترین محل عرضه خودروهای آمریکایی بدل شود.
نمایشگاه اتومبیل دیترویت در حالی صدمین سال تولدش را جشن میگیرد که در اولین دوره تنها ۱۷ کمپانی خودروساز یا قطعهساز در این نمایشگاه حاضر بودند. جالب است که اولین دوره نمایشگاه دیترویت در سال ۱۹۰۷، اولین نمایشگاه خودرو در آمریکا نبود. در سال ۱۹۰۰ در سالن مشهور نیویورک یعنی مدیسون اسکوئر گاردن ۳۴ خودرو به نمایش گذاشته شد اما این نمایشگاه به اندازه همتایش در میشیگان قوام نیافت و رفته رفته نگاهها به دیترویت چرخید، شهری که به خاطر تمرکز کمپانیهای صنعت خودرو به »موتورسیتی« شهرت یافت. و امروز صدمین دوره نمایشگاه دیترویت در مرکز نمایشگاهی »کوبو« در حال سپری شدن است. از سال ۱۹۶۵ تا به حال تمام ادوار نمایشگاه خودرو در همین مجموعه برگزار شده و بازدیدکنندگان و خبرنگاران حالا با گوشه و کنار آن آشنا هستند. سال گذشته بیش از ۶۶۰۰ نفر از خبرنگاران از ۶۲ کشور به دیترویت آمدند تا در کنار خبرنگاران ۴۰ عنوان روزنامه، مجله و بولتن تخصصی و ۲۶۴ شبکه تلویزیونی حال و هوای نمایشگاه را به سمع و نظر علاقمندان خودرو در سراسر جهان برسانند. نگاه بینالمللی به نمایشگاه دیترویت از سال ۱۹۸۹ که عنوان بینالمللی را هم به دست آورد، جهانیتر شد. در سال ۱۹۸۹ بعد از آنکه پای خودروسازان خارجی به دیترویت باز شد، ناگهان تعداد شرکتکنندگان و غرفهداران به ۸۵۳ عنوان رسید و سال به سال نیز به آن افزوده شد.
جالب است که پانزده سال قبل شرکتکنندگان در نمایشگاه در مدت ۴ روز یا حداکثر یک هفته غرفههایشان را میساختند و میآراستند اما حالا حداقل ۱۰ هفته کار مداوم لازم است تا ایدههای فوقالعاده طراحان به واقعیت مبدل شود. از هفتهها قبل هزاران نفر ساعت در فضایی به وسعت ۲۱۳/۳۶۰ مترمربع مشغول به کار بودند تا در روز موعود چشمها بیشتر خیره بماند. چهارده تریلر بزرگ پر از توپهای موکت لازم است تا قسمتهای موردنیاز مفروش شوند و میزان الکتریسیتهای که در دو هفته برگزاری نمایشگاه به نور یا حرکت تبدیل میشود معادل مصرف ۱۸۰ منزل مسکونی برای یک سال است.
به این اعداد هم توجه کنید: ۱۵۰۰ نفر کارگر و تکنسین اجرای دکور، ۱۷۰۰ نفر مسئول غرفه، ۲۰۰ نفر سرایدار و دربان، ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر برای پذیرایی و سور و سات، ۶۵ نفر برای پولیش و برق انداختن به اتومبیلها، ۱۳۵ نفر برای حمل بار با خودروهای کاری و ۴۵۰ نفر نگهبان و مسئول حراست. به این ترتیب و با اضافه شدن هزینهها و درآمدهای مربوط به جلب بازدیدکنندگان عمومی و متخصص چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری در جنوب شرقی ایالت میشیگان صورت میگیرد که از این عدد ۱۰۰ میلیون دلار آن مستقیما در اقتصاد شهر دیترویت به گردش درمیآید.
● تقویم جالب
نمایشگاه بینالمللی دیترویت تقویم خاصی دارد. ۳ روز اول مخصوص بازدید خبرنگاران است، ۲ روز بعدی متعلق به صنعتگران و صاحبان تولیدیاست، یک روز به فعالیت موسسات خیریه سپرده میشود و در نهایت ۹ روز پایانی به بازدید عمومی اختصاص مییابد. جالب است که استقبال مردم در روز مخصوص به امور خیریه بسیار جالب است. سال ۱۹۷۶ جمع کمکهای جلب شده ۱۵ هزار دلار بود اما در سال ۲۰۰۵ این عدد به ۷ میلیون دلار رسید و پیشبینی میشد که امسال هم ترقی کند. دکور غرفهها در روزهایی که به خبرنگاران اختصاص دارد تفاوتهایی با روزهای استقبال عمومی دارد و سکوها و صحنههای نمایش خودروها بیشتر در دسترس هستند و قابلیت تفسیر شکل و حرکت در آنها لحاظ شده است. در این روزها کمپانیها با دقت و وسواس بسیاری سعی میکنند همه لوازم جلب توجه را برای تاثیر گذاشتن بر ذهن خبرنگاران به کار گیرند و سعی میکنند ارکستراسیون دقیقی برای تمام نیروهایشان تعریف کنند. خودروهای جدید در فضای زیبایی قرار داده میشوند، مراسم ویژهای برای رونمایی و پردهبرداری از آنها ترتیب داده میشود و بلافاصله کنفرانسهای خبری برای به دست آوردن نظر و آراء خبرنگاران، برپا میشود.
شرکتها تلاش زیادی به خرج میدهند تا خبرنگاران بیشترین زمان را در غرفه آنها سپری کنند. وسایل پذیرایی به قدر کفایت وجود دارد و صندلی برای استراحت. البته برای جلب توجه ابزار مدرنتری هم وجود دارد مثل آتشبازی، برف مصنوعی، دعوت از ستارههای موسیقی، سینما و ورزش و تقدیم هدایای مرتبط با محصولات تولیدی هر شرکت.● روشهای متفاوت نمایش
دیتر لچه مدیر جدید گروه کرایسلر که اصالتا آلمانی است امسال توانست نگاه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود و سالن نمایش کرایسلر جلب کند. دیتر لچه با آن سبیل پرپشت و بلندش ابتدا از یک کارتن شیک و جالب که کارمندان غرفه کرایسلر آن را به روی صحنه میآوردند بیرون آمد در حین خوشامدگویی و توضیح درباره محصولات کرایسلر پشت جیپ رانگلر ۲۰۰۶ نشست و ناگهان آن را به یک دیوار شیشهای کوبید. چند دقیقه بعد هم بازدیدکنندگان او را با لباس سرآشپزها در قسمت دیگر غرفه دیدند که مشغول سرو نوشیدنیهای گرم و کیکهای خوشمزه به بعضی از بازدیدکنندگان است. البته نمایش هنوز هم ادامه داشت، تام لاسوردا از دیگر مدیران ارشد کرایسلر یکی دیگر از نمونههای جیپ رانگلر جدید را سوار شد و از یک تپه مصنوعی ناهموار در بیرون از سالن بالا رفت تا گوشههایی از قابلیتهای جیپ جدید به معرض تماشای بدون واسطه گذاشته شود. این ابتکار مسئولان کرایسلر توانست توجه بسیاری را به سوی خود جلب کند. در عین حال هر یک از کمپانیها سعی دارند تاکتیکهای خاصی را برای جلب توجه عمومی برگزینند. مثلا شورلت برای نمایش مدل آینده کامارو از بازی نورهای الوان کمک گرفته است و البته شیوه جالبی برای عکس گرفتن با این خودروی اصیل و زیبا. در روزهای بازدید عمومی هم پذیرایی با مواد غذایی ساده مثل چیپس، شکلات، قهوه، کاپوچینو و آب معدنی بسیاری از بازدیدکنندگان را به غرفهها جلب کرد. بعضی از غرفهها مثل مینی هم میوههای تازه را به مردم تعارف میکردند و نوشابههای گازدار هم در غرفه مرکوری به فراوانی یافت میشد. درواقع با این روش بعضی از کمپانیها سعی کردند فضایی شبیه به فضای منزل مسکونی بازدیدکنندگان را تداعی کنند و این یکی از تفاوتهای آشکار نمایشگاه دیترویت با نمایشگاههای مشابه در آمریکای شمالی است. به طور مثال در نمایشگاه تورنتو که در فوریه هر سال برگزار میشود تنها آب معدنی یا نوشیدنیهای سبک در انتظار بازدیدکنندگان است.
به هر حال شرکتکنندگان در نمایشگاه دیترویت سعی دارند ارتباط بیشتری با بازدیدکنندگان برقرار کنند. نمایشگاه دیترویت کلید ورود به بازار آمریکای شمالی یعنی بزرگترین بازار خودروی جهان است و این موضوع برای همه خودروسازان به یک اصل بدل شده است. مثل همیشه تازهواردها هم سعی دارند چیزی فراتر از انتظار باشند و قدیمیها هم روی خودروهای مفهومی (Concept) که پایه اتومبیلهای آینده آنها تلقی میشود برنامه ویژهای دارند. معمولا بیشترین هنرمندیها صرف نمایش مدلهای مفهومی میشود. جالب است که اولین بار در سال ۱۹۳۹ هارلی رارل طراح و سازنده مشهور کمپانی بیوک مدل Y-Job را به عنوان مدل مفهومی در نمایشگاه دیترویت به نمایش گذاشت و بعد از آن این موضوع باب شد. بیوک Y-job با طراحی آیندهنگرانهای در حد سقف جمعشونده، شیشههای جانبی برقی، دستگیره دری که همسطح با بدنه اتومبیل است و چراغهای مخفیشونده جلو عرضه شد اما امروزه مدلهای مفهومی با ایدههای حیرتانگیزی به نمایش درمیآیند که قابل قیاس با افکار هارلی رارل نیست.
● ۱۰ نکته از دیترویت ۲۰۰۶
۱ - سال ۲۰۰۵ حدود ۶۸۰۰ خبرنگار از ۶۳ کشور جهان برای پوشش اخبار نمایشگاه به دیترویت آمدند. تعداد کثیری از خبرنگاران آمریکایی هم به این جمع اضافه شدند تا تعداد خبرنگاران به حدود ۲۰/۰۰۰ نفر برسد.
۲ - مرکز نمایشگاهی دیترویت یا کوبوسنتر (Cobo Center) حدود ۷۰۰ هزار مترمربع وسعت دارد که تمام فضای آن مورد استفاده قرار میگیرد اما شکل سازههای به کار گرفته شده برای سالنها فضای قابل استفاده را به یک میلیون مترمربع میرساند.
۳ - نمایشگاه مشهور دیترویت یا اختصارا ۵۰۰ NAIAS میلیون دلار گردش مالی را نصیب ایالت میشیگان میکند که ۱۰۰ میلیون دلار آن به صورت خالص به اهالی دیترویت میرسد. این بزرگترین برخورد و اتفاق اقتصادی در این ناحیه است.
۴ - برای مفروش کردن فضاهای موردنیاز نمایشگاه ۱۴ تریلر فرش با الیاف مصنوعی تهیه میشود که طول آن به ۷۵/۰۰۰ یارد میرسد. این مقدار فرش برای پوشاندن ۷۵۰ زمین فوتبال کافی است.
۵ - حجم برق مصرفی نمایشگاه اعم از نورپردازیها و سیستمهای صوتی و تصویری معادل مصرف برق ۱۸۰ منزل مسکونی در یک سال است.
۶ - ۱۵۰۰ نجار، تکنسین برق، دکوراتور، آهنگر و دستیار برای آماده ساختن سالنها و غرفهها به طور متوسط ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز کار میکنند تا فضای مناسبی برای نمایش حدود ۲۰۰ میلیون دلار خودرو فراهم شود. بیش از ۷۰۰ خودرو در این نمایشگاه به معرض دید گذاشته میشود.
۷ - در طول برگزاری نمایشگاه ۱۱۱ میلیون صفحه اطلاعات در سایتهای رسمی خبری ورق زده و به معرض دید کاربران گذاشته میشود و ۲ میلیون نفر مستقیما سایت رسمی نمایشگاه را بازدید میکنند.
۸ - تا به حال دو نفر از روسای جمهور آمریکا نمایشگاه دیترویت را از نزدیک دیدهاند، در سال ۱۹۶۱ دوایت آیزنهاور پا به نمایشگاه دیترویت گذاشت و بیل کلینتون هم در سال ۱۹۹۹ از خودروهای به نمایش درآمده بازدید کرد.
۹ - نمایشگاه دیترویت از سال ۱۹۰۷ آغاز شده و فقط در سالهای جنگ جهانی دوم فعالیت نداشته است. این نمایشگاه از سال ۱۹۸۹ عنوان بینالمللی را هم به دست آورد.
۱۰ - یکی از روزهای نمایشگاه به فعالیت بنیادهای خیریه اختصاص دارد. سال ۱۹۶۷ که این حرکت ابتکاری آغاز شد ۱۵ هزار دلار برای افراد بیسرپرست و نیازمند فراهم شد و سال ۲۰۰۵ این رقم به ۷ میلیون دلار رسید.
آرش راهبر
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست