چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
تبلیغات برای فروش بیماری
تبلیغات گسترده داروهای جدید سبب شده تا بسیاری از حالات طبیعی بشر در قالب نوعی بیماری و یا اختلال معرفی شود و به تبع آن شاهدیم که برای خلاصی از آنها به داروها و درمانهای جدید پناه میبریم. دامنه این گونه تبلیغات به حدی است که اعتراض پزشکان و متخصصان مسئول و متعهد را نیز برانگیخته است؛ اما ظاهراً پیوند رسانهها و صنعت سوداگر دارو، قدرت بیشتری از مخالفان و منتقدان این جریان نوظهور دارد.
یک ضربالمثل قدیمی میگوید: «در تبلیغات همیشه یک مشکل و نه یک راهحل را عرضه میکنند.» اما همین ضربالمثل میتواند به ما در توضیح اینکه چرا رسانههای امروزین لبریز از تصاویر بیماریهاست، کمک کند. افسردگی، استرس، بیعلاقگی و دهها مورد دیگر، همگی مواردی هستند که شما نمیتوانید از دست آنها و احساس ناخوشایند تصور وجود این بیماریها در وجود خودتان خلاصی یابید.
در دنیای امروز، سیاستمداران با فروش ترور و ترس گذران میکنند ولی شرکتهای داروسازی با فروش بیماری به حیات خود ادامه میدهند. به علاوه، امروزه کلیه مراحل زندگی ما به دلیل نگاه آسیب شناسانه کنونی، نیازمند مداخلهها و درمانهای دارویی گردیده و در مجموع، زندگی ما به یک ظرف مخوف مملو از بیماریها و مشکلات زیستی و شیمیایی تبدیل شده است؛ به طوری که داروسازان حتی کمرویی را یک «بیماری عصبی اجتماعی» نیازمند درمان دارویی میدانند. به خاطر بیاورید که سه دهه قبل، مدیر شرکت داروسازی «مرک» (Merck) آرزو میکرد که روزی دامنه اطلاق کلمه بیماری آنچنان گسترده گردد که شرکتش بتواند محصولات دارویی شیمیایی خود را همانند آدامسهای بادکنکی در بازار عرضه نماید. آن روز به سرعت در حال فرا رسیدن است، اگر آن روز همین امروز نباشد.
دکتر لیزا.ام.شوارتز، استاد دانشگاه پزشکی دارتموث، در این باره میگوید: «ما به صورتی روزافزون افراد عادی را به افرادی بیمار تبدیل مینماییم. امروزه تجربه یک زندگی عادی، به دلیل تشخیصهای پزشکی، این احساس را در افراد به وجود آورده که احساس بیماری نمایند.»
از یک سو، این تبلیغات دارویی موفق بودهاند. «بنیاد مطالعات خانواده قیصر» چنین دریافته است که هر یک دلار هزینه صرف شده در بخش تبلیغات دارویی، باعث ایجاد بیش از ۴ دلار فروش بیشتر محصولات این شرکتها گردیده است؛ اما به خاطر داشته باشید که این افزایش، منجر به فزونی هزینههای بیمههای درمانی، ایجاد تأثیرات جانبی داروها بر روی کاربران و همچنین بروز کشمکشها و اختلاف بین پزشکان و بیماران میگردد؛ چرا که بیماران با سماجت از پزشک خویش میخواهند که برای آنان دارویی که تبلیغات آن را در تلویزیون مشاهده نمودهاند، تجویز کند.
نتایج یک مطالعه نشان میدهد که ۳۰% شهروندان آمریکایی چنین تقاضاهایی را از پزشکان خویش داشتهاند. به عنوان مثال، یکی از پزشکان ایالت مینهسوتا اخیراً نارضایتی خود را از پافشاری بیماران بر تجویز داروهای خوابآور که تنها به ساعات خواب آنان نظم بیشتری میدهد، ابراز نموده است.
شاید بدترین قسمت ماجرا این حقیقت باشد که تبلیغات این داروهای تجویزی، ما را با فرهنگ دارویی گستردهای روبهرو نموده که به نظر میرسد، هیچ مرزی ندارد. امروزه ما به مصرفکنندگان بیپناهی تبدیل شدهایم که برای رویارویی با چالشهای فراروی خود، چارهای جز مصرف این قرصهای شیمیایی نداریم. ماه گذشته، تیم پاولنتی استاندار جمهوریخواه ایالت مینهسوتا، خواستار تعلیق ارائه هرگونه تبلیغات داروهای تجویزی در این ایالت شد.
در اکثر سالهای نیمه دوم قرن بیستم، محدودیتهای فراوانی در مورد تبلیغات عمومی مربوط به داروهای تجویزی وجود داشته است؛ چرا که از دیدگاه پزشکان، از هرگونه دخالت مدیران شرکتهای تبلیغاتی در حرفه پزشکی باید جلوگیری نمود. اما بالاخره در سالهای پایانی دهه ۹۰ میلادی و براثر فشار سنگین شرکتهای تبلیغاتی و صنایع داروسازی، بالاخره دولت ایالات متحده تسلیم شد و ما شاهد ایجاد این تسونامی گسترده شدیم.
بررسیهای اخیر نشان میدهد که تنها در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، تبلیغات دارویی سه برابر شده و این رقم به ۴ میلیارد دلار در هر سال رسیده است. این مبلغ هنگفت، دو برابر پولی است که همه ساله شرکت مک دونالد برای تبلیغات تجاری خویش مصرف میکند. در سال ۱۹۹۴ میلادی، یک فرد عادی آمریکایی، به طور میانگین سالانه ۷ مرتبه به پزشک مراجعه و نسخهای دارویی دریافت مینمود که البته همین تعداد نسخه پزشکی هم رقم کمی نبود. اما در سال ۲۰۰۴ میلادی، تعداد این نسخههای دارویی به ۱۲ عدد در یک سال رسیده است. به همین دلیل هم معماران سازنده خانههای مسکونی باید هرچه سریعتر به فکر سه برابر نمودن ظرفیت کمدهای نگهداری داروهای مشتریان آپارتمانهای احداثی خود باشند!
البته صنایع داروسازی معتقدند که این افزایش مصرف و تجویز دارو، تنها به دلیل آموزش مصرف کنندگان بوده است. هر چند یکی از مدیران شرکتهای تبلیغاتی با صداقت اعلام نموده که هدف از این تبلیغات، تنها مراجعه بیشتر و بیشتر مردم به پزشکان بوده است. از سوی دیگر، نشریه تحقیقات تجاری «رویترز» که ویژه سرمایهگذاران منتشر میگردد، در مطلبی در مورد آینده شرکتهای داروسازی چنین نگاشته است: «آینده صنعت داروسازی وابسته به توانایی مدیران این صنعت در ایجاد بازارهای جدید در حوزه بیماریها خواهد بود. البته به نظر میرسد، با توجه به شواهد موجود، ایجاد این بیماریهای جدید که در سایه حمایت شرکتهای دارویی به ظهور میرسند، شتاب بیشتری میگیرد.»
مطالعه بنیاد تحقیقات قیصر نشان داده است که تبلیغات مربوط به داروهای جدید، منجر به افزایش فروش همه انواع داروهای موجود در بازار و نه تنها داروی تبلیغ شده میگردد. به همین خاطر است که این تبلیغات، در حقیقت درصدد فروش بیماری و نه درمان آن هستند.
البته تبلیغات تنها یکی از راههایی است که شرکتهای داروسازی برای دستیابی به این هدف برگزیدهاند. چرا که این شرکتها با حمایت از انجمنهای حامی حقوق کودکان بیمار نظیر انجمن چاد (CHADD) از یک سو و ترغیب پزشکان به گسترش دامنه بیماریها و در کنار عواملی دیگر، در صدد دستیابی به اهداف پشت پرده اقتصادی خویش هستند. (به عنوان مثال، تعریف کم توجهی و بینظمی کودکان در محیط خانه و مدرسه به عنوان یک بیماری جدید، باعث گردید که مراجعه والدینی که معتقد بودند، فرزندانشان از این بیماری رنج میبرند، با ۵۰% رشد روبهرو گردد.)
اما به هرحال، ارائه تبلیغات، گستردهترین و تهاجمیترین روش فروش بیماری به مردم محسوب میگردد؛ هرچند تبیین و توضیح حقایق پشت پرده این فعالیتها نیز با مشکلات فراوانی روبهروست، زیرا همه، پزشکی را دانشی میدانند که ارتباطی با جار و جنجالهای تبلیغاتی ندارد. به علاوه، همه مردم هدف پزشکی را بهبود و سلامتی شهروندان یک جامعه و نه متقاعد کردن تعداد بیشتری از مردم که از یک بیماری رنج میبرند، میدانند. البته باید اظهار داشت که برای آگاه نمودن مردم از مسایل بهداشتی و پزشکی، مسلماً راههای بهتری به نسبت پرداخت سالانه میلیاردها دلار در جهت تبلیغات پزشکی و دارویی که منجر به مصرف داروها و قرصهای بیشتری خواهد شد، وجود دارد.
این موارد، مهمترین دلایلی هستند که باعث گردید، چندی پیش، بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید دانشکدههای پزشکی ایالات متحده، طی نامهای به مراجع قانونی، خواستار پایان دادن به تبلیغات داروهای تجویزی از سوی رسانههای جمعی شوند. بلافاصله پس از انتشار این نامه، حدود ۴۰ گروه و مؤسسه پزشکی و درمانی حمایت خود را از این اقدام، اعلام نمودند. حتی بسیاری از اعضای «انجمن پزشکی آمریکا» (AMA) نیز که اعضای آن با مدیران صنایع داروسازی ارتباطی نزدیک دارند، از برقراری چنین محدودیتهای استقبال نمودهاند. دولتمردان آمریکایی مستقر در واشنگتن باید به نظرات این پزشکان توجه نمایند. همانطور که آقای پاولنتی فرماندار مینهسوتا گفته است، ما نیازمند تصحیح روند تصمیمگیری هستیم که در آن، رابطه پزشک و بیمار، تنها در قالب اصول تعریف شده، طراحی شده است.
مترجم:محسن داوری
جاناتان رو
ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۴۳
منبع: WWW.Commondreams.org
جاناتان رو
ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۴۳
منبع: WWW.Commondreams.org
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست