جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انقلاب علمی در جمهوری اسلامی


انقلاب علمی در جمهوری اسلامی
بدون تردید، از شاخصه های پیشرفت و تعالی یک کشور، اهتمام متولیان آن به امر دانش، تحقیق و پژوهش در عرصه های مختلف است. نگاهی فراگیر به سیاست ها و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی کشور، نشان از بهبود و پیشرفت سریع و چشمگیر میهن اسلامی ما در عرصه های آموزشی و تحقیقی نسبت به سال های پیش از انقلاب اسلامی دارد و شواهد گویای این رشد در حوزه های آموزش عمومی، آموزش عالی و تحقیقات و حوزه های علمیه می باشد، که دراین مجال گذری بر آن خواهیم داشت.
براساس سرشماریهای عمومی در سال های اخیر روند افزایش با سوادان کشور به ۸۵ درصد جمعیت کل کشور رسیده است که این شاخص درخصوص زنان به عنوان نقش آفرینان بنیادی جامعه چشم گیرتر می باشد. نکته قابل ذکر دیگر دراین باب آن که براساس آمار موجود طی ۵۰ سال حکومت پهلوی در مجموع ۴۷.۰۴۷ باب مدرسه ساخته شده درحالیکه تنها طی ۱۲ سال پس از انقلاب اسلامی با لحاظ شرایط جنگ تحمیلی و تحریم همه جانبه تعداد بالغ بر سی هزار مدرسه ساخته شد که این خود باعث آن شد که تراکم دانش آموزی و روند آموزش در مسیر بهینه سازی پیش رود. همچنین اختصاص کادر آموزشی به ازاء دانش آموزان موجود با گسترش مراکز تربیت معلم بهبود معناداری را به همراه داشته است. نکته مهم دیگر در حوزه آموزش عمومی پوشش تحصیلی دختران است که پیش از انقلاب اسلامی رشد مطلوبی نداشت، لیکن در سال های اخیر با لحاظ شرایط مناسب اجتماعی مطابق با آموزه های دینی و عرفی کشور به رشد ۹۷ درصدی رسیده است که همین امر سبب افزایش نرخ مشارکت زنان کشور در امور اجتماعی در سال های اخیر است.
درخصوص آموزش عالی، به گفته کارشناسان، کف آموزش عالی در کشورهای پیشرفته، به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت، سه هزار دانشجو است و این رقم در کشورهای آمریکا و کانادا دو برابر است و کشورها با داشتن بیش از دو میلیون دانشجو به کف کشورهای صنعتی دراین سطح می رسد. به همین جهت پس از انقلاب اسلامی همپای آموزش عمومی شاهد رشد چشمگیر در آموزش عالی نیز بوده ایم. به طوری که دانشجویان شاغل در بخش آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی و موسسات آزاد را نیز اگر لحاظ کنیم آمار فوق رقم قابل ملاحظه ای را به دست خواهد داد. سرمایه گذاری های کلان در امر آموزش و نیز اهتمام و جدیت در باب تحقیق و پژوهش، افقهای تازه ای گشوده و به نسل جوان و مستعد کشور، امید و شور بیشتری بخشیده است، به گونه ای که در برخی زمینه ها در ردیف کشورهای نخست جهان قرار گرفته ایم. دست یابی به دانش تولید و تکثیر و انجماد سلول های بنیادی به منظور ترمیم بافتها و اعضای بدن، دانشی است که تاکنون فقط کشورهای سوئد، ژاپن، آمریکا، استرالیا، انگلیس، هندوستان، کره جنوبی و سنگاپور بدان دست یافته اند.
جمهوری اسلامی، در جهتی علمی و به نعمت دانشمندان و پژوهشگران مومن و متعهد توانست به عنوان دهمین کشور جهان به این پیشرفت بسیار مهم که در دنیا به نام «انقلاب پزشکی» شناخته می شود، دست یابد.
نمونه دیگر، دست یابی متخصصان نظامی کشور به فن آوری ساخت سامانه های پیشرفته نظامی و سیستم های ماهواره ای دراین زمینه می باشد که فن آوری تولید این سیستم ها در انحصار چند کشور پیشرفته از جمله، آمریکا، انگلستان، فرانسه و روسیه می باشد. مضاف بر آن که تهیه و تولید این سیستم های نظامی در داخل کشور، صرفه جویی ارزی کلانی را به همراه داشته است. همچنین موفقیت عظیم متخصصان کشور در دست یابی به فن آوری هسته ای از نقاط قابل توجه دیگری است که جهان را به تسلیم در برابر توانمندی های ایرانیان انقلابی و متخصص و متعهد واداشت. همچنین رشد تعداد محققان و طرح های تحقیقاتی فعال در قالب طرح های بنیادی، کاربردی و توسعه ای که بیشترین جایگاه به طرح های کاربردی اختصاص دارد و از طرف دیگر تدوین و انتشار مقالات علمی در مجلات داخلی و خارجی و علاوه بر این رشد ۷۰ درصدی انجمن های علمی در سال های پس از انقلاب اسلامی نشانگر اقبال جامعه علمی کشور به ایجاد تشکل های علمی- تخصصی به منظور توسعه و ارایه فعالیت های پژوهشی به شکل سازمان یافته می باشد. دراین میان وجود حوزه های علمیه فعال که کشور ما را به یک مرکز ثقل علمی- مذهبی تشیع بلکه اسلام تبدیل کرده است و توجه جهانیان را به خود معطوف داشته است که حضور دانشجویان خارجی مؤید این توان علمی بالا در کشور است. این امور، بیش از هرچیز موجب معرفی تشیع و مکتب اهل بیت(ع) به جهانیان به عنوان مذهب و مکتبی برخوردار از اصول و مبانی مترقی شده است و گردوغبار انزوا و مهجوریت را در قرون متمادی از چهره آن زدوده است و این همه تنها نمی از یمی بود که به یمن انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شد.
لیلا قنبرانی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید