سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
پرونده اُدسا - The Odessa File
سال تولید : ۱۹۷۴
کشور تولیدکننده : انگلستان و آلمانغربی
محصول : جان وولف و جان ر. سلون
کارگردان : رانلد نیم
فیلمنامهنویس : کنت راس و جرج مارکستاین، برمبنای رمانی نوشته فردریک فورسایت
فیلمبردار : آزوالد موریس
آهنگساز(موسیقی متن) : اندرو لوید وبر
هنرپیشگان : جان وویت، ماکسیمیلیان شل، ماریا شل، مری تام، درک جیکوبی، تاوج کلاینر و پیتر جفری.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه.
هامبورگ، سال 1963. روزنامهنگاری به نام «پتر میلر» (وویت) متوجه میشود که یک یهودی سالخورده (کلاینر) خوددکشی کرده است. او که یکی از بازماندههای اردوگاه کار اجباری ریگا بوده، دفترچه خاطراتی از جنایات فرمانده سابق اردوگاه، «اردوگاه روشمان» (ماکسیمیلیان شل) بر جای گذشته است. «روشمان» هنوز زنده است و با نام مستعار جائی در آلمان زندگی میکند. «میلر» رد «روشمان» را میگیرد، اما خیلی زود متوجه میشود که شکار بزرگتری راتعقیب میکند: سازمانی بهنام «اُدسا» که به افسران سابق اساس برای پنهان کردن هویتشان و تجدید حیات کمک میکند و در حال حاضر یز برضد اسرائیلیها به «جمال عبدالناصر» یاری میرساند. «پتر» از دست آدمکشهای اُدسا فرار میکند. ولی مأموران امنیتی اسرائیلی او را میگیرند و تعلیمش میدهند تا باهویت افسر سابق اساس، «کورب» وارد عمل شود. او پس از رسوخ در سازمان، برای گرفتن پاسپورت و کارت هویت بهعنوان یک نازی سابق که اکنون میخواهد پناهنده شود، به بیروت فرستاده میشود. اما در راه، بهطور تصادفی هویت واقعیاش را فاش میکند و یک ترور احتمالی دیگر را عقیم میسازد. «پتر» پس از پیدا کردن کپی پرونده کامل اعضاء اُدسا، آن را به دوستش، «زیگی» (تام) میرساند تا آن را حفظ کند و خودش به تعقیب «روشمان» ادامه میدهد که حالا با نام «کیفل» سرپرستی یک کارخانه تسلیحات الکترونیکی در هایدلبرگ را برعهده دارد. «پتر» پس از پیدا کردن «روشمان» در حالی که با اسلحه او را نشانه گرفته، میگوید که پدرش، یک افسر آلمانی ممتاز در دوران جنگ بوده که «روشمان» با بیرحمی و بیجهت او را کشته است. «روشمان» در تلاش برای شلیک به این مهاجم انتقامگیر، کشته میشود. در اینجا معلوم میشود که کارخانه «کیفل» توسط فردناشناسی به آتش کشیده شده و موشکهای «عبدالناصر» نیز هرگز پرتاب نشدند و اینکه «پتر» که بهخاطر قتل «روشمان» محاکمه شده، تبرئه میشود.
* فیلم برمبنای رمانی از فورسایت ساخته شده ولی برخلاف روزشغال (فرد زینهمان، 1973) فاقد شیوهای مؤثر است و چندان تفاوتی با نمونههای فراوان و معمولی فیلمهای ژانر جاسوسی ندارد. اگر فیلم تا این حد بر زمینه سیاسی درگیری میان مصر و اسرائیل تأکید نمیکرد شاید قابل تحملتر میشد. بازیگران، با لهجه آلمانی چندان راحت کار نمیکنند. اما وویت در نقشی متفاوت با نقشهای معمولش، در آن سالها، دیدنیتر از همه است.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم بابک زنجانی دولت حجاب لایحه بودجه 1403 بودجه شورای نگهبان مجلس یازدهم
قوه قضاییه هواشناسی سیل تهران شهرداری تهران فضای مجازی شورای شهر تهران سلامت شورای شهر پلیس قتل وزارت بهداشت
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو ایران خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی مالیات تورم مسکن
تلویزیون محمدرضا گلزار سینما رسانه سینمای ایران فیلم سریال تئاتر رسانه ملی موسیقی بازیگر سریال پایتخت
سازمان سنجش انتخاب رشته بنیاد ملی نخبگان آموزش عالی
رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه عربستان نوار غزه اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل خودرو برقی همراه اول آیفون گوگل روزنامه سامسونگ ناسا
داروخانه سازمان غذا و دارو ویتامین خواب کاهش وزن دیابت طول عمر پرستار سلامت روان بارداری دندانپزشکی