چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
پرونده اُدسا - The Odessa File
سال تولید : ۱۹۷۴
کشور تولیدکننده : انگلستان و آلمانغربی
محصول : جان وولف و جان ر. سلون
کارگردان : رانلد نیم
فیلمنامهنویس : کنت راس و جرج مارکستاین، برمبنای رمانی نوشته فردریک فورسایت
فیلمبردار : آزوالد موریس
آهنگساز(موسیقی متن) : اندرو لوید وبر
هنرپیشگان : جان وویت، ماکسیمیلیان شل، ماریا شل، مری تام، درک جیکوبی، تاوج کلاینر و پیتر جفری.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه.
هامبورگ، سال 1963. روزنامهنگاری به نام «پتر میلر» (وویت) متوجه میشود که یک یهودی سالخورده (کلاینر) خوددکشی کرده است. او که یکی از بازماندههای اردوگاه کار اجباری ریگا بوده، دفترچه خاطراتی از جنایات فرمانده سابق اردوگاه، «اردوگاه روشمان» (ماکسیمیلیان شل) بر جای گذشته است. «روشمان» هنوز زنده است و با نام مستعار جائی در آلمان زندگی میکند. «میلر» رد «روشمان» را میگیرد، اما خیلی زود متوجه میشود که شکار بزرگتری راتعقیب میکند: سازمانی بهنام «اُدسا» که به افسران سابق اساس برای پنهان کردن هویتشان و تجدید حیات کمک میکند و در حال حاضر یز برضد اسرائیلیها به «جمال عبدالناصر» یاری میرساند. «پتر» از دست آدمکشهای اُدسا فرار میکند. ولی مأموران امنیتی اسرائیلی او را میگیرند و تعلیمش میدهند تا باهویت افسر سابق اساس، «کورب» وارد عمل شود. او پس از رسوخ در سازمان، برای گرفتن پاسپورت و کارت هویت بهعنوان یک نازی سابق که اکنون میخواهد پناهنده شود، به بیروت فرستاده میشود. اما در راه، بهطور تصادفی هویت واقعیاش را فاش میکند و یک ترور احتمالی دیگر را عقیم میسازد. «پتر» پس از پیدا کردن کپی پرونده کامل اعضاء اُدسا، آن را به دوستش، «زیگی» (تام) میرساند تا آن را حفظ کند و خودش به تعقیب «روشمان» ادامه میدهد که حالا با نام «کیفل» سرپرستی یک کارخانه تسلیحات الکترونیکی در هایدلبرگ را برعهده دارد. «پتر» پس از پیدا کردن «روشمان» در حالی که با اسلحه او را نشانه گرفته، میگوید که پدرش، یک افسر آلمانی ممتاز در دوران جنگ بوده که «روشمان» با بیرحمی و بیجهت او را کشته است. «روشمان» در تلاش برای شلیک به این مهاجم انتقامگیر، کشته میشود. در اینجا معلوم میشود که کارخانه «کیفل» توسط فردناشناسی به آتش کشیده شده و موشکهای «عبدالناصر» نیز هرگز پرتاب نشدند و اینکه «پتر» که بهخاطر قتل «روشمان» محاکمه شده، تبرئه میشود.
* فیلم برمبنای رمانی از فورسایت ساخته شده ولی برخلاف روزشغال (فرد زینهمان، 1973) فاقد شیوهای مؤثر است و چندان تفاوتی با نمونههای فراوان و معمولی فیلمهای ژانر جاسوسی ندارد. اگر فیلم تا این حد بر زمینه سیاسی درگیری میان مصر و اسرائیل تأکید نمیکرد شاید قابل تحملتر میشد. بازیگران، با لهجه آلمانی چندان راحت کار نمیکنند. اما وویت در نقشی متفاوت با نقشهای معمولش، در آن سالها، دیدنیتر از همه است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست