یکشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 16 March, 2025
مجله ویستا
زن از دیدگاه امام خمینی (ره)

مجال اندك مقاله چارهای جز شرح اجمالی و پرداختن فهرست گونه به بخشی از عناوینی كه زیر مجموعه این اصل قرار میگیرند، باقی نمیگذارد. آنچه در این بخش مورد نظر است عمدتا از وجهه نظر مسؤولیت عملی زن در دو حوزه فرد و جامعه است و نگاهی به بعد كلامی و مباحث انسان شناختی ندارد.
تردیدی نیست كه زن نیز یكسان با مرد، در سرنوشتخود دخیل است و پاسخگوی عمل خود میباشد.مدار تكلیف و مسؤولیت، عبارت است از اراده و اختیار و آزادی عمل از یك سو، و خرد و آگاهی از سوی دیگر.و هر انسانی، زن یا مرد، در گرو دستاوردها و اكتسابات خوب و بد خود است،كل نفس بما كسبت رهینه
۲.چكیده
لها ما كسبت و علیها ما اكتسبت
در اینها تردیدی نیست و نیازی به شرح و بسط آن نمیباشد.آنچه در این مختصر از منظر دینشناسی امام به آن اشاره میكنیم، همسانی زن و مرد و مسؤولیت مشترك آنان در حوزه عمل بانوان بویژه در زمینههای حضور اجتماعی میباشد.مظاهر حضور اجتماعی اعم از تلاشهای فرهنگی، آموزشی، سیاسی و هنری، تحصیل، اشتغال، و تولیدات صنعتی، كشاورزی و دامی و دیگر فعالیتهای اجتماعی با «حفظ جهات شرعی» اختصاص به قشری یا جنسی خاص ندارد و زنان نیز نه تنهاحق پرداختن به آنها را دارند بلكه در بسیاری موارد تكلیف دینی و اجتماعی آنان به شمار میرود و تلاش حضرت امام نیز طی سالهای مبارزه و پس از آن، از جایگاه مرجعی بزرگ و رهبری كه فقط و فقط از موضع احكام دین و تكالیف اسلامی سخن میگوید، مصروف این شد كه بانوان را به صحنه آورد و از قید و بندهای خرافهای و محرومیتهای خودساختهای كه بر تلاش اجتماعی و نقشآفرینی آنان با توطئه دشمنان و ناآگاهی توسط برخی دوستان بسته شده بود بگشاید و آنان را به مرحلهای از رشد و بالندگی برساند كه در ردیف یكی از افتخارات خود و جامعه اسلامی باشد.ایشان در آغاز وصیتنامه سیاسی الهی خویش،به بیان نكاتی پرداخته اند كه در ادامه از نظرتان می گذرد.
۳.پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مشاركت زنان
ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و كلان در صحنههای فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند...و از محرومیتهایی كه توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها، بلكه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی كه دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بیاطلاع از مصالح مسلمین، به وجود آورده بودند، خارج نمودند .
اصل همسانی زن و مرد در جایگاه اجتماعی و حضور سازنده و فعال در صحنههای مختلف جامعه به عنوان یك انسان مستقل، امری نیست كه آشنایان به اسلام بیآلایش و رها از داوریهای پیشساخته و تكلفهای خودساخته، به آن اذعان نداشته باشند.مفسر عالیقدر، علامه طباطبایی در شرح جایگاه اجتماعی زن در بیانی كلی مینویسد:
و اما وزنها الاجتماعی: فان الاسلام ساوی بینها و بین الرجل من حیث تدبیر شؤون الحیاهٔ بالارادهٔ و العمل فانهما متساویان من حیث تعلق الارادهٔ بما تحتاج الیه البنیهٔ الانسانیهٔ فی الاكل و الشرب و غیرها من لوازم البقاء، و قد قال تعالی:
«بعضكم من بعض» ، فلها ان تستقل بالارادهٔ و لها ان تستقل بالعمل و تمتلك نتاجها كما للرجل ذلك من غیر فرق،
«لها ما كسبت و علیها ما اكتسبت» .
محصول این بخش سخن علامه این است كه زن در برآوردن نیازهای انسانی و اجتماعی خویش با مرد یكسان است و میتواند مستقلا تصمیم بگیرد و مستقلا عمل كند و مالك دستاوردهای خود است.در نگاه ایشان تنها دو ویژگی در زن است كه طبعا و به مقتضای آن دو، مسؤولیتهای خاصی را متوجه او میسازد:
«آن دو ویژگی، یكی جایگاه و مسؤولیت زن در چرخه شكلگیری وجود آدمی و رشد آن است كه بقای نسل متكی بر این جایگاه است و طبعا در «تشریع» و تنظیم مناسبات اجتماعی به مقتضای آن و نه بیشتر، احكام و مسؤولیتهایی را متوجه او میسازد، و دوم، ساختار لطافتآمیز و ظرافتهای ادراكی وی است كه به گونهای در مسؤلیتهای محوله به او تاثیرگذار میباشد»
حضرت امام به مقتضای شناخت همه جانبه و عمیقی كه از آموزههای دینی دارند - به شرحی كه در مقدمه گذشت –یكی از رسالت های خود و انقلاب اسلامی را، دستیابی زنان به مقام والای انسانی میدانند، به گونهای كه بتواند در سرنوشتخود دخالت كند:
ما میخواهیم زن به مقام والای انسانیتبرسد.زن باید در سرنوشتخودش دخالت داشته باشد.
اگر قرآن كریم سرنوشت جوامع را به دستخود آنان میدهد و پیشرفت و تحولات نیك آن را در سایه تلاشهای آحاد جامعه معرفی می كند و انحطاط اخلاق و فرهنگ و زوال نعمتها و شكست تمدنها را نیز ناشی از عملكرد خود مردم میشمارد ، این «مردم» اختصاص به گروهی خاص ندارد.جلوهای از این اصل قرآنی همان است كه در سخنان امام بارها بر آن تاكید شده است; از جمله اینكه:
اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون،دخالت می دهد.
حضرت امام چنان كه اشاره شد، دخالت در سرنوشتخود و شؤون اجتماعی را نه تنها حق بانوان، بلكه تكلیف شرعی و به عنوان عمل به وظیفه دینی و اجابت دعوت الهی میشمارند. و این، آن الگویی است كه ما را در شناختبیشتر دین یاری میدهد و یك عامل اساسی در برتر بودن دین اسلام در زمینه تكریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعی و سیاسی آنان و تاكید بر مشاركت و حضور آنان در عرصههای مختلف اجتماعی در مقایسه بادیگر مكاتب و نظامها است.
این بانوان را كی بسیج كرده كه در همه شؤون كشور دخالت میكنند و دخالتبجایی هم میكنند؟ اینها را كی، اینها را خدا دعوت كرده است.اینها لبیك برای خدا دارند میگویند.
پیامبر اكرم (ص) دعوت خویش را از روز نخست متوجه همه اقشار اجتماعی میدانست.دومین فردی كه به او ایمان آورد یك زن بود كه تا آخر نیز به پای ایمان خویش ایستاد و آنهمه فداكاری كرد و نام خویش را به عنوان یكی از چهار زن برگزیده جهان توحید ثبت نمود.زنان در همه صحنهها حضور داشتند، حضوری مسؤولانه و از سر ادای وظیفه دینی و رسالت ایمانی خود.
حضوری كه در پاسخ به ندای پیامبر (ص) بود.در نخستین بیعتی كه با پیامبر (ص) پیش از هجرت در عقبه، از جانب چند نفر از مردم یثرب ، صورت گرفت، از زنی به نام هفراء دختر عبید بن ثعلبه نام برده شده است و در اهمیتحضور وی همان بس كه برخی علت نامگذاری آن بیعتبه «بیعهٔ النساء» را همین میدانند.در بیعت دوم سال بعد نیز حداقل دو زن حضور داشتند.در بیعت عمومی مردم مكه هنگام فتح آن نیز همه شركت جستند.قرآن كریم نیز به مساله استقبال زنان از بیعت پرداخته و پیامبر (ص) را موظف بهپذیرش آن كرده است. در جریان هجرت نیز كه یك امر حیاتی برای مسلمانان بود، چه در هجرت مخفیانه به حبشه كه از جمع حدود یكصد نفر مهاجران، نزدیك ۲۰ نفر زن شركت داشت، و چه در هجرت به مدینه، پیش از هجرت پیامبر (ص) و پس از آن كه مسلمانان اموال خویش را در مكه نهاده و به دنبال پیامبر (ص) روانه مدینه میشدند و حدود ۵۰۰ كیلومتر راه را با دشواری بسیار طی میكردند.حضرت امام در باب ضرورت مشاركتبانوان در آنچه كه به سرنوشت جامعه اسلامی مربوط میشود، در حوزههای مختلف اجتماعی، بیانات بسیاری دارند كه پرداختن به همه نكات و آموزههای آن از مجال بحثبیرون است.آنچه در این مختصر بازگو میشود، تنها اشاراتی بس كوتاه، آن هم به بخشی از محورها و عناوین است، افزون بر آنچه در سایر بخشهای مقاله آمده است.
۴- مشاركت سیاسی
یكی از محورهایی كه در حضور اجتماعی بانوان، سخت مورد تاكید حضرت امام است، مساله مشاركتسیاسی آنان میباشد:
زن باید در سرنوشتخودش دخالت داشته باشد.زنها در جمهوری اسلام باید رای بدهند.همان طوری كه مردان حق رای دارند، زنها هم ،حق رای دارند.
همان طوری كه مردها باید در امور سیاسی دخالت كنند و جامعه خودشان را حفظ كنند، زنها هم باید دخالت كنند و جامعه را حفظ كنند.زنها هم باید در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند.
آنچه در این نوشته، به عنوان محور اصلی دنبال میشود، این نكته اساسی است كه حضرت امام، همه را از موضع دین و در جایگاه معرفی اسلام بازگو میكنند.و چهرهای كه از دین و شریعت ترسیم میكنند جز این نیست كه بانوان دوشادوش مردان در عرصههای مختلف اجتماعی و شؤون زندگی، حضور فعال و مسؤولانه دارند:
خانمها برای اینكه یك چیزی مثلا دستشان بیاید، - یك - یا فرض كنید كه صاحب منصب بشوند نمیآیند بیرون خودشان و بچههایشان را به كشتن بدهند.این اسلام و قرآن است كه خانمها را آورده استبیرون و همدوش مردها، بلكه جلوتر از مردها وارد در صحنه سیاست كرد.
۵- حضور در عرصه سازندگی:
یكی دیگر از صحنههای مشاركت فراگیر، مساله سازندگی همه جانبه كشور و جامعه است كه هیچ كس نمیتواند تردید كند كه بدون حضور فعال بانوان، جامعه اسلامی بتواند در این مهم توفیق كامل به دست آورد.در این خصوص نیز حضرت امام، تاكیدهای زیادی دارند:
همه ملت ایران، چه بانوان و چه مردان باید این خرابهای كه برای ما گذاشتهاند، بسازند.با دست مرد تنها درست نمیشود، مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند.
زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته چنانكه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداختهاند و شما شهر و روستایی را نمییابید جز آنكه در آنها جمعیتهایی فرهنگی و علمی از زنهای متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است.
حضرت امام اساسا معنای آزادی صحیح بانوان را نیز همین میشمارند كه آنان بتوانند با حفظ شؤون دینی و انسانی خود، در سازندگی كشور ایفای نقش كنند.
امروز زنان در جمهوری اسلامی همدوش مردان در تلاش سازندگی خود و كشور هستند و این است معنای آزادزنان و آزادمردان، نه آنچه در زمان شاه گفته میشد، كه آزادی آنان، در حبس و اختناق و آزار و شكنجه بود.
۶.تلاش فرهنگی:
یكی از عرصههای حضور اجتماعی كه از منظر دینی،كه بانوان وظیفه مشاركت فعال در آنرا دارند، تلاش در عرصه فرهنگ به معنای وسیع كلمه است.و حضرت امام، بارها بر این مهم كه طبعا بخش عمدهای از حیات اجتماعی را در بر میگیرد تاكید كردهاند:
شما میدانید كه فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلكه از ابتدا و بعد از پیغمبر سلام الله علیه تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احكام اسلام مظلوم بودند، و این فرهنگ را باید زنده كرد و شما خانمها همان طوری كه آقایان مشغول هستند، همان طوری كه مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.
۷- مشاركت در نظارت عمومی:
نظارت فعال و متعهدانه بر آنچه در جامعه اسلامی بویژه در اجزاء نظام اسلامی میگذرد و همچنین تلاش برای حسن جریان امور، وظیفهای شرعی است و متوجه همه افراد جامعه، چه زن و چه مرد.زنان نیز باید در نظارت بر امور، خود را مسؤول بدانند.نظارت مسؤولانه علاوه بر آگاهیهای لازم، نیازمند حضور فعال و اظهار نظر در مسایل است.
باید همه زنها و همه مردها در مسایل اجتماعی، در مسایل سیاسی وارد باشند و ناظر باشند; هم به مجلس ناظر باشند، هم به كارهای دولت ناظر باشند، اظهار نظر بكنند.
این سخن امام، شعاعی از فرمان قرآن كریم است كه به صراحت پیوند مسؤولانه و ایمانی زنان و مردان مؤمن را یادآور میشود و آنان را عهدهدار مسؤولیت امر به معروف و نهی از منكر میشمارد، همان گونه مسؤول اقامه نماز و ادای زكات و پیروی از خدا و رسول میداند.آری به گفته قرآن، این چنین جامعهای با چنان پیوندهای ایمانی و مناسبات اجتماعی مسؤولانه و نظارت همه جانبه در كنار انجام دیگر وظایف دینی است كه مورد لطف و عنایتخداوند قرار میگیرد.
۸- حضور در دفاع و تدارك میدان نبرد:
تحمیل جنگی ناخواسته بر ملت انقلابی ایران، فرصتی تاریخی را برای بانوان مجاهد و فداكار فراهم آورد كه گوهر وجود ایمانی و ارزشهای انسانی خویش را به زیباترین و گویاترین شكل به نمایش گذارند و زمینهای را فراهم كرد، تا حضرت امام نیز وجه دیگری از مشاركتبانوان در مقدرات اساسی جامعه و سرنوشتخویش را بازگو كنند.و این چنین بود كه یكی از محورهای اساسی در بیانات حضرت امام درباره جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را، ضرورت و نحوه حضور بانوان و تلاش جهادی آنان تشكیل میدهد; از آموزش نظامی گرفته تا تداركات جبهه، تربیت فرزندان و تشویق همسران و بستگان برای حضور در میدان نبرد، حضور در سپاه و ارتش و حتی حضور خود بانوان در جهاد، كه مسؤولیتی مشترك میان زن و مرد است.و اینها همه از نگاه دینی، تحلیل و استدلالهای روشن وانكار ناپذیری دارد.
زنان در صدر اسلام با مردان در جنگها هم شركت میكردند.ما میبینیم و دیدیم كه زنان همدوش مردان بلكه جلوتر از آنان در صف قتال ایستادند، خود و بچههای خود و جوانان خودشان را از دست دادند و باز هم مقاومت كردند.
اگر خدای ناخواسته زمانی یك هجومی به مملكت اسلامی بشود باید همه مردم، زن و مرد حركت كنند.مساله دفاع این طور نیست كه تكلیف منحصر به مرد باشد یا اختصاص به یك دستهای داشته باشد; همه باید بروند و از مملكتخود دفاع بكنند.
من از آنچه تا كنون به همت مردان و زنان با شرف و رزمنده شده است، امید آن دارم كه در بسیج همه جانبه آموزش نظامی و عقیدتی و اخلاقی و فرهنگی با تایید خداوند متعال موفق شوند و دوره تعلیمات و تمرینهای عملی نظامی و پارتیزانی و چریكی را شایسته و به طوری كه سزاوار یك ملت اسلامی به پا خواسته استبه پایان رسانند.
استدلال بر ضرورت آموزش نظامی توسط بانوان در شكلهای مختلف آن نیز كاملا روشن است.كما اینكه امام خطاب به جمعی از بانوانمیفرمایند:
اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم باید عمل بشود.از آن جمله قضیه اینكه ترتیب نظامی بودن، یادگرفتن انواع نظامی بودن را برای آنهایی كه ممكن است.اینطور نیست كه واجب باشد بر ما كه دفاع كنیم و ندانیم چه جور دفاع كنیم.باید بدانیم چه جور دفاع میكنیم...البته در آن محیطی كه شما تعلیم نظامی میبینید باید محیط صحیح باشد، محیط اسلامی باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامی محفوظ باشد.
پایان بخش این محور، سخن دیگری از حضرت امام در پیش از پیروزی انقلاب است كه هم تاكیدی بر مشاركت مسؤولانه بانوان در جهاد شرعی است و هم تاكیدی بر حضور فعال در جامعه و مشاركت در اموری كه به سرنوشت آنان مربوط میشود:
این تبلیغات كه «اگر اسلام پیدا شد مثلا دیگر زنها باید بروند توی خانهها بنشینند و قفلی هم بر درش بزنند كه بیرون نیایند» این چه حرف غلطی است كه به اسلام نسبت میدهند.صدر اسلام زنها توی لشكرها هم بودند، توی میدانهای جنگ هم میرفتند.
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست