یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

آسیب شناسی روابط عمومی دیجیتال


آنچه می تواند محورهای ایده آل بحث "‌آسیب شناسی روابط عمومی دیجیتال " باشد ، بسیار گسترده است . اگر یک سوی طیف را مباحث کلی فناوری های جدید (IT ) در کشور در حال توسعه بدانیم ،‌سوی دیگر آن از مسایل فنی سخت افزاری و نرم افزاری در روابط عمومی ها می گذرد و علاوه بر میزان ورود سایر حوزه های تاثیر گذار در روابط عمومی بویژه رسانه ها به فضای سایبر ، حتی مباحث بنیادی روابط عمومی را نیز به چالش خواهد کشید . این دو جمله را نیز بشنویم که پیشروان فناوری های نوین ،‌همیشه جایی برای گوشزد کردن آنها می گذارند. گرچه همیشه هم در هیاهو فراموش می شود .
- "فناوری اطلاعات و ارتباطات استراتژی و برنامه های سازمان را تعیین نمی کند ، بلکه به سازمان دارای استراتژی کمک می کند "
- "اگر سیستم دستی کارآیی نداشته باشیم ،‌مکانیزه کردن فرایند نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت ، بلکه خود زیان بار است "
روابط عمومی دیجیتال به عنوان موضوع روز روابط عمومی ها مطرح است و تغییر فضای ارتباطی جامعه ( رسانه ها و مخاطبین ) و نیز فضای سازمانی (طرح دولت الکترونیکی ) باعث شده گسترش آن ضروری تر شود. به گفته استاد خوشنام ارتباطات ،‌ چیزی نمی پاید که اگر با فضای سایبر و تحولات آن پیش نرویم ، خواه ناخواه صندلی ها به سرعت از زیر پاها کشیده شوند !
پس نباید نگران نفی دیجیتالی کردن روابط عمومی باشیم. نگرانی باید بیش از هر چیز باعث نقد رویکردها و برنامه های استفاده از فناور یهای جدید در روابط عمومی ها باشد.
برای شروع باید مشکلات و مسایل کارشناسانی که به صورت کاربردی نتایج و تاثیرات استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی را می بینند ،‌منعکس شود. به همین منظور سعی خواهم کرد که مسایل و دغدغه های کاری خودم را نیز در قالب یادداشت های کوچک منعکس کنم.
شکنندگی ارتباطات الکترونی
پیش فرض نظری :
دو رویکرد اساسی برای ورود سازمان ها ( و در اینجا روابط عمومی ) به دنیای سایبر ذکر می شود ، که عبارتند از :
ـ تحول در سازمان باید یکباره و یکپارچه صورت گیرد و تمام تلاش صورت گیرد که هنگام ورود به این فضا حلقه های مختلف سازمانی وارد گردونه تغییر شده باشند . کمترین هزینه و بیشترین تاثیر حاصل این رویه است.
ـ حرکت تدریجی ؛ که از یک نقطه شروع و در نهایت به جامعیت سازمانی می رسد . برنامه استراتژیک سازمان در ورود به عرصهIT انسجام بخش نقطه های شروع است. باید گفت که هر کدام از این راهبردها برای خود توجیهاتی دارند که می توان با توجه به شرایط و مولفه های هر سازمان یک را انتخاب کرد، که به نظرمن با توجه به واقعیت های روابط عمومی رویکرد دوم بسیار مناسب است .
اما واقعیت کاری این است که همین رویه هم با مشکلات زیادی روبروست. بر مبنای همین راهبرد ، توصیه می شودکه اولین گام می تواند انتشار اخبار در وب سایت روابط عمومی باشد ،‌ولی تجربه من انتشار "‌بریده جراید مطبوعات " در وب سایت بود که نقطه اتکایی برای استفاده هر چه بیشتر از ارتباطات الکترونیکی در روابط عمومی شد. شرح وضعیت بدین گونه بود که در یک سازمان بزرگ ، روزانه بریده جراید مطبوعات حتی در روابط عمومی استان ها به صورت همزمان تهیه و پس از تکثیر در اختیار مدیران قرار می گرفت. مشکلات تکثیر و ارسال بولتن ها ، دسترسی سخت به آرشیو ، چند باره کاری در روابط عمومی های تابعه ، ایجاد بانک اطلاعات تحت وب بریده جراید را به خوبی توجیه می کرد که در این صورت حتی مخاطبین دیگر سازمان نظیر کارمندان ،‌محققین و ... نیز امکان دسترسی به بریده جراید را داشتند. به همین خاطر پس از مرحله اول یعنی ایجاد صفحات بسیار ساده PDF ، که با سختی طراحی و بدون امکان جستجو در وب منتشر می شد ، بانک اطلاعاتی کاملی ویژه این کار طراحی شد که همه امکانات مورد نظر را داشت. پس از ۶ ماه ادامه این روال ،‌یعنی اسکن کردن بریده جراید ( یعنی شروع فرایند پس از اتمام کار دستی ) و تکمیل بانک اطلاعاتی تصمیم گرفته شد که اطلاعات به صورت مستقیم از سایت روزنامه ها وارد شود. کیفیت بیشتر مطالب تنها بخشی از مزیت ها بود ، چرا که انتشار بریده جراید از طریق سایت مورد توجه خود همکاران بخش بریده جراید هم قرار گرفته بود و زمینه برای تهیه بریده جراید به صورت آن لاین نیز فراهم شد. یعنی سایت چند روزنامه انتخاب شد که در اولین فرصت ( که معمولا روزنامه ها واپسین ساعت های شب است ) اطلاعات به صورت آن لاین وارد بانک اطلاعاتی بریده جراید شود تا در نهایت فرایند کاری تولید بریده جراید ( تهیه و انتشار ) الکترونیکی شود. ولی متاسفانه ظرف مدت کوتاهی مشخص شد حتی سایت های نمونه انتخاب شده به دلایل مختلف دچار مشکل می شوند و یا نیاز روابط عمومی را پاسخ نمی دهند. دلایلی نظیر :
- اهتمام نداشتن مدیران سایت ها به انتشار الکترونیکی تمامی اخبار روزنامه چاپی روی سایت ( حذف خبرهای کوتاه یا گلچین کردن خبرها )
- مشکلات فنی که به صورت میانگین چند سایت را شامل می شود. باگ های برنامه نویسی ، پهنای باند کم ، لینک های اشتباه ، فونت های غیر استاندارد و ...
- نیاز سازمانی برای دیدن صورت چاپی مطلب
- مشکلات ارتباطی شبکه نظیر قطع ارتباط شبکه سازمانی و حتی ملی ( نظیر هفته پیش در مورد فیبر های نوری )
- ...
همه اینها را کنار هم بگذاریم و سایر واقعیت های سازمانی را هم در نظر بگیریم . شرایط سختی در همین موضوع ساده ، بوجود می آید. در یک جمله شکنندگی ارتباطات الکترونیک و ضریب پایین اعتماد و کارآیی حتی در حرکت گام به گام استفاده از ابزارهای جدید هم زیاد است.

نویسنده : علی مزینانی
منبع : وبلاگ روابط عمومی کاربردی
منبع : پایگاه تخصصی روابط عمومی الکترونیک