سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
گفتمان هویت و انقلاب اسلامی ایران
انقلاب اسلامی یکی از اعجابانگیزترین و مهمترین پدیدههای قرن بیستم میاشد که توجه اکثر علاقهمندان و پژوهشگران حوزهی علوم سیاسی را به خود نموده است. این انقلاب، انقلابی عظیم و مردمی است که با نفی هژمونی هویتهای پیشین در قالب هایی نظیر غرب گرایی، ایرانشهری و باستانگرایی، شبه مدرنیزاسیون ، سوسیالیسم، کمونیسم و ا و با ایجاد هویتی «معناساز» و «معنا بخش» در صدد بر آمد با بهرهگیری از فرهنگ سیاس اسلامی - شیعی به ترسیم زوایا و ابعاد «بودن در این جهاد» بپردازد. الگویی که با ارائهی درکی نو اما ریشهدار از مذهب شیعه و با بهرهگیری از نظام معنایی و اندیشگی بدیع توانست بر بحران هویت پیش از انقلاب غلبه کند و طی یک فرآیند تاریخی به صورت الگوی غالب فعالیت سیاسی جلوه نموده و هویتی نوین و متمایز را بر پایهی بنیانهای ارزشی و آموزههای دینی شکل دهد.
حال مسئلهی اصلی این است که علیرغم وجود تنوعات هویتی موجود در جامعهی پیشا انقلابی ایران و ورود جریانهای فکری ایدئولوژیک بیگانه، چگونه اسلام شیعی توانست به عنوان« دال متعالی معنابخش» به مرجع یگانهی وضع هویت غالب مبدل گردد و طی فرآیند هویتسازی، انسجام از دسترفتهی ناشی از بحران هویت را به جامعه بازگرداند. فهم این امر جز با توجه به دو بعد هویت یعنی هویتهای درون گفتمانی اسلامگرایان و فهم هویتهای دیگر امکانپذیر نیست. هویت در این معنا به مثابه چارچوبهای مشخصی است که شباهتها و تفاوتها را آشکار میسازد و امکان برقراری ارتباطی معنادار و مستمر را میان افراد جامعه فراهم میسازد. به تعبیر بهتر، فهم هویت متضمن توجه به دو معنای اصلی آن است: اولین معنای آن بیانگر مفهوم تشابه مطلق و معنای دوم آن به مفهوم تمایز است و آنچه هویت اشخاص و جوامع را میسازد، اغلب درک تفاوتها و تمایزات میان «ما و دیگری» است. «آلن تورن» در این باره مینویسد: «فرآیند هویتیابی متضمن کنش متقابل میان سه قطب به هم پیوسته است: متمامیت، هویت و مخالفت؛ هویت یک جنبش در گسترهی یک حوزهی اجتماعی و کنش در مخالفت با یک دیگری شکل میگیرد.»
به طور کلی از منظر درونی، زمینهی بروز هویت اسلامی - شیعی به نوعی مبتنی بر رویکرد جمعی به مذهب است که بیانگر اعتماد عمیق به مبانی هویتساز مذهب شیعه می باشد و همین خصلت است که به انقلاب ایران در میان سایر انقلابهای عصر ما جایگاهی ویژه و منحصر به فرد میبخشد. بهترین عنوان که بر کل این جریان میتوان نهاد، «احیای سیاسی» مذهب در نحلهی فکری تشیع است که بر اساس آن، دین در قالب «ارادهی جمعی» ، هویت مردم را به طریقی که بتواند دین را به عنوان یک نیروی انقلابی احیا نماید، تضمین نموده است. به تعبیر میشل فوکو، «مذهب به راستی واژگان، آئین و نمایشی بیزمان بوده است که میتوان در درون آن نمایش تاریخی ملت را جای داد که هستیشان را در مقابل هستی پادشاهانشان قرار میدهند.» از سوی دیگر و از منظر برون هویتی، توفیق تشیع به مثابه ایدئولوژی هویتساز انقلاب میبایست با ملاحظهی روند افول و تضعیف دیر ایدئولوژیها و جریانهای فکری رقیب نظیر ملیرایی، مارکسیسم سوسیالیسم غربگرایی و تجدد و باستانگرایی مورد ارزیابی قرار گیرد. «حامد الگار» با نگاه به روند بسیج سیاسی و شعارهای مردم، ضمن تبیین هویت انقلاب اسلامی مینویسد: «ار شالودهی جنبشهای پیشین در ایران را ائتلافی از نیروها و چهرههای شاخص گروههای غیرمذهبی و ملیگرا تشکیل میدادند که به نسبتهای مختلف با یکدیگر ترکیب شده بودند، در مقابل انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹-۱۹۷۸ میلادی جوهری کاملا سیاسی داشت و مشارکت عناصر غیرمذهبی در آن کاملا حاشیهای بود بر این مبنا اسلام شیعی پیامی بود آشنا که قرنها در دل و جان مردم نفوذ داشت؛ پیامی با مایههای انقلابی تند و نافذ که وعدهی حکومت مستضعفان را میداد؛ پیامی که همه آن را میشناختند و آن را مظهر شخصیت و هویت از دست رفتهی خویش میدیدند.»
بنابراین مسئلهی اصلی پژوهش حاضر فهم گفتمان اسلامی - شیعی و هویتهای متکثر و رقیبی است که در تمایز با این گفتمان وجود داشتهاند. اینکه عناصر و مولفههای گفتمانهای هویتی کدامند و چگونه هویت اسلامی - شیعی بر هویتهای رقیب برتری یافته است؟ سوال اصلی این پژوهش را میتوان چنین صورتبندی نمود: انقلاب اسلامی تا چه میزان حاصل بحران هویت است و این انقلاب تا چه اندازه در هویتسازی موفق بوده است؟ آیا ظهور انقلاب اسلامی به معنای نارسایی مولفههای هویت بخش پیشین و بحران هویت در گفتمان رسمی پهلوی بوده است؟ هویت اسلامی - شیعی تا چه میزان موجب انسجام و همبستگی اجتماعی گردید و تحت تاثیر شرایط پس از انقلاب چه تحولاتی را از سر گذرانده است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسشها فرضیهی اثر حاضر را میتوان این گونه بیان کرد:
«آنچه تفوق تشیع را به عنوان عاملی هویتساز و استعلایی جهت معنابخش و تشخص، تضمین نموده است بهرهمندی این ایدئولوژی از مقبولیت، مشروعیت ، قابلیت انطباق با ارزشهای عمومی، ابتنا بر خواستهها و ارادهی عمومی ناکار آمدی ایدئولوژیهای رقیب است.» در واقع، از منظری گفتمانی، گفتمان اسلام شیعی توانسته است با ایجاد شبکهی از معنا، به تعریف، تبیین و مرکزیتیابی هویت دینی در فرآیند انقلاب نائل شود و ضمن تحدیدها حصرهای گفتمانی، ایدئولوژی هویتساز رقیب را به حاشیه براند.
پژوهش حاضر در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول مفهوم هویت بر اساس تحلیل گفتمان مورد تبیین قرار میگرد. در این گفتار مفاهیم هویت، بحران هویت، گفتمان ، هژمونی ، مرکزیت یابی گفتمانهای هویتی و ابعاد فردی و جمعی هویت مورد تامل قرار میگیرد. در بخش دوم به گفتمانهای هویتی جامعهی سیاسی ایران در سالهای ۱۳۵۷-۱۳۲۰ پرداخته میشود. در این زمینه چهار گفتمان هویتی ناسیونال - سکولار (گفتمان رسمی دولت پهلوی) ، گفتمان سوسیالیسم و مارکسیسم (گفتمان هویتی چپ) گفتمان هویتی لیبرال - ملیگرا و گفتمان هویتی اسلامگرایان مورد واکاوی قرار میگیرد. بخش سوم به بحث دربارهی چگونگی مرکزیتیابی گفتمان اسلامی - شیعی در انقلاب اسلامی میپردازد. اینکه عناصر درون گفتمانی هویت اسلامی - شیعی کدامند و متاثر از چه مولفهها و عواملی در کانون گفتمانهای هویتی قرار گرفته است؟ و بالاخره در واپسین گفتار این پژوهش فرآیند هویتسازی در دوران پس از انقلاب اسلامی بررسی میشود و در این راستا گفتمانهای هویتی لیبرال، اسلامگرا، سازندگی و اصلاحطلب مورد توجه قرار میگیرد.
در این پژوهش تلاش شده است با اتخاذ رویکردی علمی، ابعاد هویت مندرج در گفتمان هویتی انقلاب اسلامی مورد تامل و توجه قرار گیرد. نویسندگان اثر تلاش کردهاند با بهرهگیری از آثار و رشتههای معتبر و علمی پژوهشگران و متخصصین داخلی و خارجی، تصویری کامل از هویت انقلاب اسلامی و تحولات رخ داده و در متن آن ارائه شود.
تدوین:اشرف نظری و سازمند
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست