دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
هواپیمایی ساوسوست
![هواپیمایی ساوسوست](/mag/i/2/s5w76.jpg)
● هرب ـ د ـ كلر
پدر كلر مدیر یك شركت صابونسازی در شهر هادون نیوجرسی بود. او از دانشگاه ویرلیان و دانشكده حقوق دانشگاه نیویورك فارغالتحصیل شد و در سال ۱۹۶۱ به سانآنتونیو برگشت تا با كمك ناپدری خود یك شركت حقوقی دایر كند. او در سال ۱۹۶۸ به همراه یك گروه از سرمایهداران با سرمایه ۵۶۰۰۰۰ دلار كمپانی ساوسوست را دایر كردند كه سهم كلر از این سرمایه فقط ۲۰۰۰۰ دلار بود.
در سالهای اولیه، كلر به عنوان هماهنگكننده، اداره قسمتی را به عهده داشت، اما در سال ۱۹۷۸ به عنوان رییس منصوب و با رفتارهای خاص به شاخصترین فرد شركت تبدیل گردید. او شخصاً در برنامههای تلویزیونی و كانالهای تجاری شركت میكرد و در قبال تبلیغ رقبا كه میگفتند (( مسافرین باید از مسافرت با این هواپیمایی خجالت بكشند )) دفاع نموده و مزیتهای اقتصادی پرواز با ساوسوست را تبلیغ میكرد.
● آغاز
هواپیمایی ساوسوست در سال ۱۹۶۷ در ناپكین برای ایجاد پروازهای ساده و بدون تشریفات و قیمت كم بین شهرهای ایالت تگزاس به وجود آمد و برای كسب حق پرواز در مسیر مثلث بین دالاس، هوستون و سانآنتونیو، در یك دعوی سه ساله با شركتهای دیگر یعنی تگزاس انترنشنال و كنتیتال درگیر شد. در سال ۱۹۷۱ ساوسوست توانست خود را تثبیت نماید و در سال ۱۹۷۵ با در اختیار داشتن چهار دستگاه هواپیما در بین سه شهر، وارد بورس سهام گردید.
در ابتدا ساوسوست در لبه مرگ و زندگی با قیمتهای پایین با رقبای دیگر گرفتار بود. برای شركتهای كوچك، رقابت در عرصه قیمت با رقبای قوی مساوی با ناكامی است. زیرا شركتهای كوچك نمیتوانند به سهولت منابع و شرایط خود را با رقبا تطبیق داده و در عرصه رقابت دوام بیاورند، ولی هواپیمایی ساوسوست با صرفهجویی در هزینههای عملیاتی كه امكان آن برای رقبای بزرگ وجود نداشت، توانست خود را در میدان رقابت حفظ كند. تا چه زمانی شركتهای هواپیمایی بزرگ میتوانند برای رقابت با قیمت پایین ساوسوست به فعالیت توأم با زیان خود ادامه دهند؟
در سالهای اولیه، ساوسوست با سایر رقبا نیز نظیر دالاس و لاوفیلد مبارزه كرد. فرودگاه لاوفیلد نزدیك به مركز شهر بود و از نظر جغرافیایی علیرغم رشد پروازها قابل توسعه نبود. تجهیزات جدید براساس آخرین فنآوری در فرودگاه بینالمللی دالاس/ فورت ورث نصب گردید كه دارای فضای كافی برای هرگونه توسعه آتی بود ولی مشكلی كه وجود داشت فاصله زیاد ۳۰ دقیقهای با مركز شهر دالاس داشت.
ساوسوست توانست از انتقال اجباری به فرودگاه جدید معاف و كار خود را در فرودگاه لاوفیلد ادامه دهد اما رقبا در سال ۱۹۷۸ كنگره را ترغیب به تصویب قانونی كردند كه پرواز از فرودگاه لاوفیلد به خارج از تگزاس را منع كرد. ساوسوست بعد از مذاكرات لازم در چارچوب یك الحاقیه آن قانون، اجازه یافت كه از فرودگاه لاوفیلد فقط به چهار ایالت همجوار تگزاس بتواند پرواز كند. این الحاقیه به ساوسوست تحمیل شد ولی خمیر مایه موفقیتهای او در استراتژی پروازهای كوتاه گردید.
● رشد
در طول دهه ۱۹۷۰ هواپیمایی ساوسوست نه به صورت سریع، ولی به آرامی رشد یافت و بازار تگزاس را با ارائه قیمت پایین و تعدد پرواز قبضه كرد. به طور مثال قیمت یك سره دالاس ـ هوستون ساوسوست در سال ۱۹۸۷ در مقابل ۷۹ دلار نرخ سایر شركتهای هواپیمایی فقط ۵۹ دلار بود.
در دهه ۱۹۸۰ تعداد مسافرینی كه توسط ساوسوست جا به جا شدند، سه برابر گردید. در پایان ۱۹۸۹ هزینههای عملیاتی ساوسوست نسبت به درآمد به ازاء هر مایل كه شاخص اثربخشی است، زیر ۱۰ درصد یعنی معادل ۵% كمتر از میانگین سایرین بود.
اگر چه سود به طور تدریجی نسبت به سایر شركتها افزایش یافت ولی كلر در رابطه با توسعه كمپانی به سیاست محافظهكارانه با اتكا به منابع و درآمد داخلی بسنده كرد و پرهیز از وام را به كار بست. شاید این احتیاط، از ملاحظه نتایج توسعههای بیمارگونه سالهای ۱۹۸۶ ناشی شد. او به اتكاء این سیاست، شركت در حال فروپاشی (( میوز ایركورپوریشن )) را به قیمت ۶۸ میلیون دلار خریداری و عنوان آن را به (( ترانس استار )) تبدیل كرد. تا سال ۱۹۹۳ پروازهای ساوسوست به ۳۶ شهر در ۱۵ ایالت گسترش یافت و شركت ۱۴۱ فروند هواپیمای كم مصرف جت بوئینگ ۷۳۷ در اختیار داشت كه هر كدام روزانه ۱۱ پرواز داشتند. در طول این مدت تأكید روی افزایش مسافر، تعدد پرواز، زمان انتظار كم و نرخ استثنایی (میانگین ۵۸ دلار) بود و با استفاده از فرودگاههای اقماری به جای فرودگاههای شلوغ مسافرین سایر شركتهای هواپیمایی را ربوده و سهم بازار خود را توسعه داد. به عنوان نمونه ساوسوست پرواز به كلیولند را در فوریه ۱۹۹۲ آغاز و در پایان سال تعداد پروازهای خود را به ۱۱ پرواز در روز رسانید. در سال ۱۹۹۲ فرودگاه ناپكین ـ كلیولند با ۷۴/۹% رشد نسبت به سال ۱۹۹۱ ركورد جابجایی تعداد مسافر را به دست آورد كه بخش اعظم آن به گفته مدیر توسعه تجارت هوایی از طریق هواپیمایی ساوسوست حاصل گردید.
رشد ساوسوست در بخشی از بازار به مراتب سریعتر از پیشبینی بود. در خط هوایی شیكاگو، شركت هواپیمایی میدوی در نوامبر ۱۹۹۲ از دور خارج و با آمدن ساوسوست به كالیفرنیا سایر رقبا نیز خطوط پروازی خود را تعطیل كردند. زیرا توان رقابت با نرخ ۵۹ دلار در خطوطی كه نرخ آن قبلاً ۱۸۶ دلار بود، نداشتند.
اكنون پارهای از شهرها كه ساوسوست پرواز نداشت، تقاضای برقراری خط پرواز شدند به عنوان مثال دو كمیسیونر همراه با مدیر اطاق بازرگانی ساكرامانتو به دالاس آمد و تقاضای برقراری خط پرواز كرد. كلر قول مساعد برای چندین ماه بعد داد و مشابه چنین درخواستها به تعداد ۵۱ فقره در این مدت دریافت گردید.
ساوسوست با ویژگیهای خاص خود در حال گسترش بود و نرخ اكثر مسیرهای آن كمتر از نرخ اتوبوس و یا حتی سواریهای شخصی بود. تا سال ۱۹۹۱ كلر هیچ شركتی را به عنوان رقیب در برابر خود نداشت و اعلام كرد كه (( ما الان با اتومبیل رقابت میكینم نه هواپیما )) . ما قیمتهای خود را در روی زمین بر اساس قیمت سواریهای فورد، گرایسلر، جنرال موتورز، تویوتا و نیسان معین كرده و آن را در هواپیما به كار میبریم.
● عناصر موفقیت
در موفقیت ساوسوست تحت نظر و مدیریت كلر با ویژگیها و شخصیت متمایز و نیل به دریچه استراتژیك فرصت، فاكتورهای كلیدی نظیر كنترل هزینهها، تعهد كاركنان و رشد محافظهكارانه نقش وافر داشت.
● كنترل هزینه
ساوسوست ارزانترین شركت هواپیمایی در امریكا بود. حتی اصلیترین رقیب او خواست كه قیمتها را پایین آورد ولی به لحاظ رو به رو شدن با زیان نتوانست آن را ادامه دهد. اما بر عكس ساوسوست این كار یعنی كاهش قیمت را توانست انجام دهد. به طور مثال هزینه عملیاتی ساوسوست به ازاء هر صندلی ـ مایل، ۱۵% كمتر از هزینههای امریكن وست، ۲۹% كمتر از دلتا، ۳۲% كمتر از یونایتد و ۳۹% كمتر از هواپیمایی یو ـ اس بود. موارد زیادی در این صرفهجویی تأثیر داشتند مثلاً شركت كلاً از هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷ استفاده میكرد در نتیجه هزینههای آموزش، تعمیر و موجودی قطعات یدكی به مراتب كمتر از سایرین بود. از طرف دیگر درآمد زمانی به دست میآید كه هواپیماها پرواز كنند. ساوسوست از این نظر و برگشت سرمایه نسبت به سایرین برتری داشت. رقبا برای تخلیه مسافر ـ تنظیف و مسافرگیری حداقل به یك ساعت وقت نیاز داشتند در صورتی كه ۷۰% درصد پروازهای ساوسوست این كارها را در كمتر از ۱۵ دقیقه و ۱۰% پروازها آن را در ۱۰ دقیقه انجام میدادند.
● تعهد كاركنان
علیرغم عضویت كاركنان در اتحادیه، كلر در ساوسوست برای ایجاد روح صمیمت كارهایی انجام داد كه دیگر رقبا قادر به انجام آن نبودند. به عنوان مثال برخلاف سایر شركتها، هواپیمایی ساوسوست قادر شد در مورد تمیزكردن هواپیما با خدمه پروازی و حتی خلبان به توافق برسد و بهرهوریهای عملیاتی را بالا ببرد.
كلر در زمان پركاری و شلوغی مسافر از استخدامهای لجام گسیخته پرهیز كرد تا در زمانهای معمولی مجبور به اخراج آنها نباشد. این كار سبب شد كه كاركنان ضمن احساس امنیت شغلی، به شركت تعلق خاطر پیدا نمایند. برخوردهای ساده و شوخطبعی كلر بیش از دیگران در ایجاد جو صمیمی تأثیر داشت و او اعتقاد داشت كه شوخی و جوك نیروبخش است و مردم با آن از كارشان لذت برده و بهرهوری بالا میرود.
● رشد محافظهكارانه
سیاستهای محافظهكارانه كلر در رابطه با توسعه شركت در موفقیت آن تأثیر بسزایی دارد. او در مقابل وسوسههای توسعه جهشی (مثلاً پرواز به اروپا و رقابت شاخ به شاخ با شركتهای بزرگ خطوط بزرگ) پرهیز كرد. حتی در توسعه جغرافیایی داخلی نیز ذهنیت محافظهكاری او ظاهر میشد و او اصرار داشت كه برای ایجاد خط پروازی به هر شهر باید ابتدا امكانات لازم برای ۱۰ تا ۱۲ پرواز و نه یك یا ۲ پرواز فراهم، سپس اقدام گردد. .
تااواخر سال ۱۹۹۸ در بین هواپیمائی های بزرگ ،تنها هواپیمائی ساوس وست در طول ۲۶ سال گذشته استمرارا سودده باقی ماند . فروش عملیاتی به ۲/۴ میلیارد دلار و سود خالص از ۲۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۲ به ۴۴۳ میلیون دلار افزایش یافت . مجله فوربس در ۱۹۹۹ هرب کلر را به عنوان مدیر سال امریکا انتخاب کرد .
● چه چیزی میتوان یاد گرفت؟
هر شركت كه قادر به حفظ قیمت خود زیر قیمت سایر رقبا، و كسب سود بدون فدا كردن كیفیت و یا خدمات باشد، دارای مزیت رقابتی است. ساوسوست قادر به انجام این كار در حین سادهكردن عملیات خود بود.
رقابت بر اساس قیمت كمتر در صنایع نیز به كار برده میشود، زیرا رقبا به سرعت میتوانند قیمت خود را بدون واگذاری هرگونه امتیاز با شرایط تطبیق دهند. در این شرایط سود از بین میرود و مشتریان در كوتاه مدت از این گونه رقابت بهرهمند میشوند.
قدرت استراتژی گل بازار (Niche) : تمركز تلاشهای بازاریابی روی بخش مشخصی از مشتریان و پیداكردن مورد خاص تحت عنوان (( گل بازار )) یك مزیت رقابتی محسوب میشود. این استراتژی زمانی مناسب است كه رقیب قبلاً وارد آن عرصه نشود، در چنین شرایط آن مورد خاص، تبدیل به دریچه استراتژیك فرصت میشود.
● پرسشها
۱- آیا فكر میكنید میزان تعهد و ایثار كاركنان ساوسوست با رفتن كلر كم خواهد شد؟ علت پاسخ مثبت و یا منفی خود را شرح دهید.
۲- اثربخشی اتحادیه کارکنان ساوس وست را ارزیابی نمائید .
۳- كاهش قیمت برای تطبیق استراتژی بسیار آسان بوده و یك مزیت كوتاه مدت، برای هر رقیب ایجاد میكند. به نظر شما موارد و یا مقاطعی كه برای كاهش قیمت در جنگ قیمت مناسب است، مشخص نمایید.
۴- آیا فكر میكنید موقعیت ساوسوست ادامه یافته و غیرقابل رقابت باقی میماند؟ اگر پاسخ شما مثبت و یا منفی است علت آن را شرح دهید.
ترجمه وتلخیص : مرتضی شانی
منبع : ماهنامه تدبیر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست