دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
آویختن نقاشی به دیوار هم حاصل سفرهای فرنگی ناصرالدین شاه است
نقاشان و نگارگران ایرانی وقتی به دستور پادشاهان مامور خلق آثار هنری می شدند، هنر خود را بر صفحات كاغذ در كتابچه ها یا مرقع ها پیاده می كردند تا وقتی پادشاه یا دیگر اشراف از روزمرگی ها آزرده شدند به تورق و تماشای آن نشینند. به این ترتیب در گذشته های نه چندان دور نصب تابلو به دیوار سرسرها و اتاق ها رایج نبود.
آیدین آغداشلو، پژوهشگر هنر، عمر سنت آویزان كردن نقاشی به دیوار را حدود 150 سال می داند. او در این باره می گوید:« اولین بار ناصرالدین شاه بود كه نصب نقاشی به دیوار ها باب شد. هرچند پیش از این نیز بسیاری از نقاشان ایرانی به تقلید از غرب تابلوهایی از پادشاهان و رجال كشوری و لشگری می كشیدند، اما باب شدن این قضیه و رواج یافتن آن در جامعه به دوران سلطنت ناصرالدین شاه برمی گردد. در این دوره كمال الملك با موافقت پادشاه به اروپا رفت و با مطالعه و بررسی آثار هنرمندان بزرگ دنیا، دست به خلق تابلوهایی زد كه بسیاری از گالری داران و هنر دوستان خارجی طالب خرید آنها بودند. » آغداشلو درباره نقاشی دوره كمال الملك می گوید: « در این دوره كمال الملك به راستی مهم ترین نقاش مملكت بود. مكتب خاصی ویژه خود پیدا كرده بود، شاگرد و مقلد داشت و اگر انصاف بورزیم نقاش قابلی هم بود. اما این حالت غلبه برانگیز و یكه تازی در نقاشی ایرانی پس از مرگ كمال الملك و آغاز دوره جدیدی در دوره هنر ایران به هم خورد و آن زمانی بود كه اولین گروه نقاشان ایرانی كه در اروپا تحصیل كرده بودند، به ایران بازگشتند. اینان نقاشی را به معنای دقیق كلمه لمس و با آن زندگی می كردند. به این ترتیب بود كه نقاشی ایرانی از حالت قبلی و سنتی خود خارج شد و به مرحله ای گام نهاد كه نتایج آن در دهه 40 تبلور یافت.»
آیدین آغداشلو، پژوهشگر هنر، عمر سنت آویزان كردن نقاشی به دیوار را حدود 150 سال می داند. او در این باره می گوید:« اولین بار ناصرالدین شاه بود كه نصب نقاشی به دیوار ها باب شد. هرچند پیش از این نیز بسیاری از نقاشان ایرانی به تقلید از غرب تابلوهایی از پادشاهان و رجال كشوری و لشگری می كشیدند، اما باب شدن این قضیه و رواج یافتن آن در جامعه به دوران سلطنت ناصرالدین شاه برمی گردد. در این دوره كمال الملك با موافقت پادشاه به اروپا رفت و با مطالعه و بررسی آثار هنرمندان بزرگ دنیا، دست به خلق تابلوهایی زد كه بسیاری از گالری داران و هنر دوستان خارجی طالب خرید آنها بودند. » آغداشلو درباره نقاشی دوره كمال الملك می گوید: « در این دوره كمال الملك به راستی مهم ترین نقاش مملكت بود. مكتب خاصی ویژه خود پیدا كرده بود، شاگرد و مقلد داشت و اگر انصاف بورزیم نقاش قابلی هم بود. اما این حالت غلبه برانگیز و یكه تازی در نقاشی ایرانی پس از مرگ كمال الملك و آغاز دوره جدیدی در دوره هنر ایران به هم خورد و آن زمانی بود كه اولین گروه نقاشان ایرانی كه در اروپا تحصیل كرده بودند، به ایران بازگشتند. اینان نقاشی را به معنای دقیق كلمه لمس و با آن زندگی می كردند. به این ترتیب بود كه نقاشی ایرانی از حالت قبلی و سنتی خود خارج شد و به مرحله ای گام نهاد كه نتایج آن در دهه 40 تبلور یافت.»
منبع : خبرگزاری ایلنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست