شنبه, ۲۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 15 June, 2024
مجله ویستا

جایگاه مایکروسافت و گوگل در سازمانها


جایگاه مایکروسافت و گوگل در سازمانها
طی مدت پنج سال گذشته شرکت مایکروسافت، در زمینه جستجو همواره بعنوان یک رقیب ضعیف، بسیار پایینتر از گوگل مطرح می شد و کارشناسان در مورد عقب ماندگی این شرکت در زمینه ارائه خدمات اینترنتی بحث و گفتگو می کردند.
با وجود تحرکاتی که اخیرآ این شرکت در زمینه ارائه خدمات آنلاین به کاربران انتهایی بر روی اینترنت، انجام داده است اما جایگاه این شرکت هنوز با گوگل فاصله بسیاری دارد. اما آیا بنظر شما در زمینه ارائه خدمات به سازمانها هم این موضوع صادق است؟
● تفاوت قوانین حاکم
نکته اول اینکه در یک سازمان، کاربران حق انتخاب گوگل، یاهو و یا مایکروسافت را ندارند و مجبور هستند از سرویس هایی که برای آنها آماده شده است استفاده کنند و نکته مهم دیگر اینکه در فضای کاری یک سازمان، تغییرات به مراتب کندتر از فضای کاربران انتهایی در اینترنت پیش می رود. یک کاربر شخصی اینترنتی دائم به دنبال سرویس های جدید است، در حالی که در یک سازمان به هیچوجه اینگونه نیست.
هم اکنون درصد بسیار بالایی از سازمان ها از سیستم عامل های ویندوز استفاده می کنند و جالب اینجاست که خیلی از آنها نسخه های قدیمی این OS را بکار می برند. آمار نشان می دهد در صورت تمایل و اصرار، یک سازمان نسبتآ بزرگ با حدود ۵۰ هزار کامپیوتر، در سال می تواند حداکثر ۲۰% از سیستم های خود را رتقاء دهد ، بعلاوه این ارتقاء به این معنی نیست که لزومآ سیستم های MS-Office خود را تغییر دهند.
بنابراین مشاهده می کنید که در دنیای شرکتها و سازمانها، موضوع کاملآ با دنیای کاربران عادی اینترنتی متفاوت است و مایکروسافت بر این دنیا حکومت می کند.
مایکروسافت با دادن وعده های خوش آیند راجع به ارائه و بهبود سرویس های ویندوز Live، مدیران سازمانها و شرکت ها را وا داشته است که کماکان حتی در صورت نیاز به تغییر و ارتقای سیستم ها به روی وب، به این شرکت وفادار بمانند. ارائه سرویس های جستجو روی Desktop و Intranet شرکت ها باعث شده تا حرکت گوکل در این بخش سرمایه دار از بازار، کندتر از مایکروسافت باشد.
● مزیت برتر مایکروسافت نسبته به گوگل
اما بزرگترین مزیتی که مایکروسافت هم اکنون نسبت به گوگل در این زمینه دارد آن است که این شرکت از سالها پیش اقدام به برقرار ارتباط و تهیه کانالهای تجاری با بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دنیا کرده است و با آنها روابط تجاری دارد. این در حالی است که برخی از محصولات گوگل با وجود کارایی بهتری که می توانند در شرکتها داشته باشند - مانند جستجو گر Desktop - به دلیل فوق، بصورت فراگیر، کاربردی در سازمانها برای خود پیدا نکرده اند.
● موضوع به این سادگی ها هم نیست!
با وجود ریشه کردن مایکروسافت در سازمانها، کارمندان این سازمانها که بسیاری خود کاربران انتهایی اینترنت هستند بخوبی می دانند اگر مایکروسافت سرویس جستجویی در Windows Live ارائه می کند، بطور قطع سرویس مشابه گوگل کیفیت بهتری خواهد داشت و این موضوع کار مایکروسافت در قبولاندن استفاده از این سرویس ها به سازمان ها را دشوارتر می کند.
● تفاوت در روش کار
مایکروسافت برای بدست آوردن افراد خوش ذوق و باسواد بصورت دوره ای ماموریت هایی را در آمریکا و دیگر کشورهای خارجی به کارشناسان خود می دهد تا به دنبال مهندسان خبره در زمینه جستجوی اینترنتی گشته، آنها را به تیم خود دعوت کند.
در مقابل، گوگل با راه اندازی واحدهای کوچکی بنام گوگل پلکس (Googleplex) در کشورهای خارجی به تربیت و استخدام افراد باهوش می پردازد. در حال حاضر گوگل صدها هزار نفر از افراد خلاق و ماهر در زمینه‌های اینترنتی را در سراسر جهان در مجموعه های خود دارد و همه آنها در حال کار بر روی ارائه روشهای جدیدتر جستجو و خدمات اینتنرنتی هستند.
باوجود آن که بیل گیتس و شرکتش هم اکنون نهایت سعی خود را کرده اند تا ابزار جستجویی با مزایای بسیار برای نبرد با گوگل تهیه کنند، اما بنظر می رسد این ابزار بیشتر حالت بازدارنده و وسیله ای برای دفاع باشد تا چیز دیگر؛ شاید تنها کاری که بتواند بکند آن باشد که ورود گوگل به سازمانها را دشوارتر ساخته و آنرا به تاخیر بیندازد.

itwire.com
منبع : سایت فریا