دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
مجله ویستا


ساختار بازار و توسعه صادرات محصولات باغی منتخب ایران: مطالعه موردی: پسته، خرما و کشمش


تاریخ نشر : ۸۴۱۲۰۹
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۶۹-۱۷۷-۶
رده دیویی : ۳۸۲.۰۹۵۵
نوع اثر : گردآوری
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
ویراستار : اشجاری - اشرف

در این تحقیق ابتدا محدوده‌ی بازار مشخص گردیده سپس به تبیین ساختار بازار پرداخته شده است. این تحقیق بازار تنها در محدوده‌ی محصولات باغی صادراتی منتخب ایران شامل پسته، خرما وکشمش است 'مبانی نظری ساختار بازار و بازارهای مناسب'، 'مطالعه بازارهای داخلی محصولات باغی صادرات منتخب'، 'ساختار بازار تولید، تجارت و مصرف منتخبی از محصولات باغی صادراتی ایران'، 'تخمین تابع صادرات محصولات باغی منتخب ایران' و 'بررسی راه‌های توسعه‌ی صادرات. به تصریح نگارنده: 'نوع روش تحقیق، تحلیلی ـ توصیفی مبتنی بر روش‌های محاسباتی ریاضی، آمار و اقتصاد سنجی است این پژوهش در مرحله‌ی اول در زمینه‌ی چارچوب نظری و ادبیات ساختار بازار و بازارهای مناسب بحث می‌کند و در مرحله‌ی دوم در جهت‌گیری گردآوری داده‌های آماری و به هنگام نمودن آمار و اطلاعات گام برمی‌دارد. در مرحله‌ی سوم و چهارم به بررسی و محاسبه ساختار بازار صادرات محصولات باغی منتخب ایران، ساختار بازار جهانی محصولات فوق و ساختار بازار موجود صادرات آن محصولات پرداخته شده است. در این زمینه از شاخص‌های کاربردی شامل شاخص هرفیندال (HI) و نسبت تمرکز متناسب با موضوع و حد پنجم بازارهای صادراتی مناسب محصولات باغی ایران شناسایی و تعیین شده است در این مرحله از تحقیق نیز به تناسب موضوع و وجود داده‌های آماری از روش‌های اقتصاد سنجی استفاده شده است'.