یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

آسیب شناسی تدریس


آسیب شناسی تدریس
بحث تدریس موسیقی این روزها جای آسیب شناسی دارد. بسیاری از دانش آموختگان جوان و فارغ التحصیلان جدید به تدریس می پردازند. در این میان موسیقی کلاسیک جای بحث بیشتری دارد. موسیقی کلاسیک که در دانشگاه های جهان به صورت کاملاً علمی و حساب شده تدریس می شود، همواره با تحقیق و پژوهش در آثار هنرمندانی همچون بتهوون، باخ، شوین واحدهای درسی عملی سخت و فشرده همراه می شود.
برخی از کارشناسان و مدرسان موسیقی کلاسیک بر این باورند که این گونه موسیقی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد؛ اگرچه در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.بی شک ما در جامعه ای زندگی می کنیم که موسیقی سنتی ایران در آن جایگاه ویژ ه ای دارد اما موسیقی کلاسیک جهانی به خوبی شناخته نشده است.در این شرایط کسانی هستند که در حوزه موسیقی کلاسیک فعالیت چشمگیری دارند و علیرغم وجود مشکلات فراوان در این زمینه، نوازندگی سازهای کلاسیک را از کودکی یا جوانی آغاز کرده اند.
تحلیل چنین مسئله ای این است که یک موزیسین هم مانند هر هنرمند دیگری راهی برای بیان احساسات خود یافته است که نمی توان آن را مورد سؤال قرار داد. در جامعه کنونی ما گرایش مردم و هنردوستان بیشتر به سمت موسیقی ایرانی یا پاپ (مردمی) است و مدرسان موسیقی سنتی ایرانی فعالیت بیشتری نسبت به مدرسان موسیقی جهانی دارند، متعاقباً هنرمندان موسیقی کلاسیک جهانی با مشکلاتی مواجه هستند که اولین و مهمترین معضل تمام آنها تأمین مالی است.
اکثر نوازندگان برای تأمین زندگی علاوه بر کار در ارکستر سمفونیک یا هر ارکستر دیگری شغل دومی نیز باید داشته باشند که جوابگوی نیازهای مالی آنان باشد؛ در حال حاضر که نوازندگان جوان در ارکستر سمفونیک مشغول به کار شده اند می توان به پایداری آن امیدوار بود اما با حقوق ماهی ۳۰۰ هزار تومان تا چه زمان می توان امید داشت که بدون در نظر گرفتن جنبه مالی به همکاری در ارکستر ادامه دهند.مشکل دیگری که باید به آن اشاره کرد تدریس زودهنگام افراد آموزش دیده و فارغ التحصیلان موسیقی کلاسیک است که با هماهنگی و یا بدون هماهنگی اساتید خود، آموزش را در آموزشگاه ها و مراکز عالی شروع کرده اند و علاوه بر این که این امر اخلاقی نیست و تخصص مدرس و استادش را زیر سؤال می برد، باعث بالا رفتن شمار روزافزون افراد غیرحرفه ای و گسترش نابسامانی هرچه بیشتر در این زمینه می گردد.
لازم به ذکر است که در تمام جهان مراکز موسیقی فراوانی مشغول به فعالیت هستند که می توان به دانشگاه ها و مدارس موسیقی در اتریش، ایتالیا، فرانسه و.‎.‎. اشاره کرد.این در حالی است که تدریس این موسیقی به نگاه عمیق و جدی تری نیازمند است و بحث آموزش آکادمیک یا مدرسه ای آن به دقت و تجربه بیشتری نیاز دارد.

[رخشا رمضانی]
منبع : روزنامه ایران