چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
هوک - HOOK
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : کاتلین کندی، فرانک مارشال و جرالد ر.مولن
کارگردان : استیون اسپیلبرگ
فیلمنامهنویس : جیم و. هارت و مالیا اسکاچ مارمو، بر مبنای داستانی نوشتهٔ نیک کاسل و هارت از نمایشنامهٔ جیمز م.باری
فیلمبردار : دین کیوندی
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : داستین هافمن، رابین ویلیامز، جولیا رابرتس، باب هاسکینز، مگی اسمیت، کارولاین گودل، چارلی کورسمو و فیل کالینز
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۴ دقیقه
ـ ̎پیتر بنینگ̎ (ویلیامز)، وکیل متنفذ و موفق، زن و دو فرزندش را برای تعطیلات کریمس به دیدن ̎مادر بزرگ وندی̎ (اسمیت) به لندن میبرد. او که غرق در مشغلههای حرفهای، از توجه و نزدیکی کافی به بچههایش بازمانده، یک شب از مراسم جشنی به خانهٔ ̎وندی̎ باز می̎ردد و در مییابد که بچهها ناپدید شدهاند. در یادداشتی به امضاء ̎کاپیتان جیمز هوک̎ از او دعوت میشود تا برای بازپس گیری آنان به ̎نورلند̎ برود. ̎وندی̎ بیهوده میکوشد او را متقاعد کند که ̎پیتر بنینگ̎ همان ̎پیتر پن̎، کودک ابدی است که به دنیای افسانهای خود پشت کرده و آدمی بزرگ شده، تا اینکه ̎تینکر بل̎ (رابرتس) پری کوچک میآید و ̎پیتر̎ را با خود به ̎نورلند̎ میبرد. او غافل از هویت واقعیاش، قادر به مصاف با ̎هوک̎ (هافمن) نیست و دار و دسته قبلیاش ـ ̎پسران گم شده̎ را هم نمیشناسد. اما سرانجام با اصابت تصادفی توپی به سرش، گذشته را به یاد میآورد، اینکه چطور او با ̎وندی̎ و برادرانش در ̎نورلند̎ بازی میکرد، چطور دلباختهٔ ̎وندی̎ شد و پیر شدن تدریجی او را دور از نورلند نظاره کرد و سرانجام برابر ناامیدی ̎تینکربل̎، با نوهٔ ̎وندی̎، ̎مویرا ̎ (گودل) ازدواج کرد. او اینک میتواند دوباره مثل ̎پیتر پن̎ به پرواز در آید، اعتماد بچههایش را جلب کند و به کمک پسران گمشده، ̎هوک̎ خبیث را شکست دهد.
ـ قلمروی حقیقی اسپیلبرگ، بچهٔ نابغهٔ سابق هالیوود: برزخ میان کودکی و بزرگسالی، دشواریهای کودکان در سازگاری با مصلحتاندیشی، بزرگسالان و آزادیها و تخیلاتی که باید از کف وانهاده شوند. با بهترین محمل ممکن، بازنگری افسانهٔ ̎پیتر پن̎ برای کشف کودک نهفته در پس ظاهر یک تکنو کرات امروزی و ترکیب بیمحابای واقعیت و فانتزی. هوک به این ترتیب نوعی احیای کاربردی افسانههای پریان در عصر آمار و ارقام است. طراحی صحنهٔ پر خرج و چشمگیر نورلند (کار نورمن گاروود) فضای بینظیری خلق میکند و اگرچه گاه سر زندگی و انرژی کودکانه جایش را به آشفتگی و گمگشتگی شخصیتها در دل دکور و لباس میدهد، فیلم عمدتاً اهمیت پرسش اساسیاش را حفظ میکند. ویلیامز طبعاً برای نقش کودک بزرگسال، ایدهآل است و یکی از بهترین و خیالانگیزترین موسیقیهای ویلیامز روی فیلم به گوش میرسد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست