سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


به‌ دور از اجتماع‌ خشمگین‌


به‌ دور از اجتماع‌ خشمگین‌
روشنایی‌های‌ شهر و راز ققنوس‌؛ این‌ دو سریال‌ بهانه‌یی‌ هستند برای‌ مصاحبه‌ با فاطمه‌ گودرزی‌. بازیگری‌ كه‌ نگاه‌ نگرانش‌ خبر از یك‌ اتفاق‌ می‌دهد و خیلی‌ زودتر از آنچه‌ فكر می‌كردیم‌، مادر فیلم‌ها و سریال‌های‌ مختلف‌ شد. مصاحبه‌ كتبی‌ ما را با او بخوانید.
● وقتی‌ قرار شد با شما گفت‌وگو كنیم‌ از خیلی‌ها پرسیدیم‌. آنها شما را با نقش‌های‌ تلویزیونی‌ مانند آپارتمان‌، دردسر والدین‌ و... به‌ یاد آوردند. خودتان‌ دوست‌ دارید بیشتر با نقش‌های‌ تلویزیونی‌ شناخته‌ شوید یا سینمایی‌؟
▪ این‌ خیلی‌ طبیعی‌ است‌ كه‌ مردم‌ از طریق‌ سریال‌های‌ مورد علاقه‌شان‌ یك‌ بازیگر را به‌ یاد بیاورند هرچند كه‌ از تاریخ‌ پخش‌ آن‌ چند سالی‌ گذشته‌ باشد و البته‌ تلویزیون‌ سهل‌الوصول‌تر هم‌ هست‌. ولی‌ برای‌ بازیگری‌ مثل‌ من‌ آنچه‌ اهمیت‌ دارد ایفای‌ درست‌ یك‌ نقش‌ است‌ بطوری‌ كه‌ بتوان‌ آن‌ را قابل‌ باور اجرا كرد. خلاصه‌، بودن‌ و حضور داشتن‌ آن‌ هم‌ به‌ شكل‌ صحیح‌ آن‌ حایز اهمیت‌ است‌ نه‌ چیز دیگر، تلویزیون‌ یا سینما چندان‌ تفاوتی‌ ندارد.
● قبول‌ دارید كه‌ «ستاره‌ تلویزیونی‌» هستید؟
▪ در مورد ستاره‌ بودن‌ نمی‌توانم‌ نظری‌ بدهم‌ ولی‌ از اینكه‌ مقبول‌ مردم‌ خوبمان‌ و بیننده‌های‌ خوب‌ تلویزیون‌ باشم‌ بسیار خوشحال‌ می‌شوم‌ و باعث‌ مباهات‌ من‌ است‌.
● فاطمه‌ گودرزی‌ جوان‌ترین‌ مادر مجموعه‌های‌ تلویزیونی‌ است‌ و توانسته‌ شخصیت‌ خاصی‌ بسازد. از چه‌ زمانی‌ در این‌ قالب‌ قرار گرفتید؟
▪ مادر بودن‌ جزو ذات‌ همه‌ خانم‌های‌ ایرانی‌ حتی‌ در سنین‌ كم‌ است‌. ولی‌ به‌ یاد دارم‌ كه‌ این‌ نقش‌ به‌ شكل‌ كنونی‌ آن‌ را اولین‌ بار در فیلم‌ سینمایی‌ «حریف‌ دل‌» اجرا كردم‌ كه‌ البته‌ آن‌ نقش‌ برای‌ من‌ نوشته‌ نشده‌ بود ولی‌ ادای‌ دینی‌ به‌ همسرم‌ بود كه‌ اولین‌ فیلمشان‌ را در سینما می‌ساختند.
● بعد از مدت‌ها در «راز ققنوس‌» كاراكتر متفاوتی‌ را ایفا كرده‌اید. زنی‌ كه‌ دچار پریشانی‌ است‌. چه‌ شد كه‌ این‌ نقش‌ را پذیرفتید؟
▪ شاید در كاراكترهای‌ تلویزیونی‌ام‌ این‌ اولین‌ بار بوده‌ ولی‌ در سینما از این‌گونه‌ نقش‌ها البته‌ با
تفاوت‌هایی‌ در آن‌، بازی‌ كرده‌ بودم‌. در راز ققنوس‌ هم‌ فعلاً من‌ فقط‌ معرفی‌ شدم‌ ولی‌ هنوز بازی‌ خاصی‌ از من‌ دیده‌ نشده‌. كلاً بازی‌ در نقش‌های‌ متفاوت‌ جزو لذت‌های‌ بازیگری‌ است‌. شاید یكی‌ از مهمترین‌ نكات‌ برای‌ درك‌ انسان‌های‌ محیط‌ اطرافمان‌ شناخت‌ آنهاست‌.
● چقدر برای‌ بازی‌ در این‌ نقش‌ تحقیق‌ كردید؟
▪ معمولاً اولین‌ فاكتور خود فیلمنامه‌ است‌ و كمبودهای‌ آن‌ را می‌توان‌ از طریق‌ گفت‌وگو با كارگردان‌، مطالعه‌ و برخورد با این‌گونه‌ بیماران‌ پیدا كرد و روی‌ آن‌ كار كرد. به‌ نظرم‌ هیچ‌كدام‌ از شخصیت‌های‌ قصه‌ به‌ تنهایی‌ معنا ندارد و وقتی‌ در ارتباط‌ با شخصیت‌های‌ دیگر قرار می‌گیرند كامل‌ می‌شوند. البته‌ بخاطر بازی‌ در فیلم‌های‌ بهشت‌ پنهان‌، مهاجران‌ و جنگجوی‌ پیروز تجربه‌هایی‌ داشتم‌ كه‌ خیلی‌ به‌ من‌ كمك‌ كرد.
● همزمان‌ با این‌ مجموعه‌ «روشنایی‌های‌ شهر» پخش‌ می‌شود. سریالی‌ جوانانه‌ كه‌ درگیری‌ یك‌ مادر با پسر جوانش‌ را نشان‌ می‌دهد. دو كاراكتر متفاوت؛ كدامیك‌ از آنها برای‌ شما دلنشین‌تر بود؟
▪ هر كدام‌ جایگاه‌ خاص‌ خود را دارند. در روشنایی‌های‌ شهر ما با یك‌ مادر مدیر و مدبر مواجه‌ هستیم‌ كه‌ خود نیز دچار مشكلاتی‌ است‌ كه‌ از پس‌ حل‌ آنها برمی‌آید. مثل‌ همه‌ زندگی‌های‌ واقعی‌ كه‌ در اطراف‌ ما می‌گذرد. ولی‌ معمولاً لحظات‌ حسی‌ و لطیف‌ كار است‌ كه‌ جلو دوربین‌ و زیرذره‌بین‌ قرار می‌گیرد و باعث‌ توجه‌ بیشتر و جالب‌تر كردن‌ قصه‌ می‌شود.
● با فضای‌ تیره‌ و تار این‌ مجموعه‌ راحت‌ كنار آمدید؟
▪ فضای‌ جلو دوربین‌ فضایی‌ است‌ كه‌ چه‌ تیره‌، چه‌ روشن‌ ما به‌ وجود آورنده‌ آن‌ هستیم‌ و قصد داریم‌ كه‌ چنان‌ قصه‌یی‌ بسازیم‌. پس‌ خود را از قبل‌ آماده‌ كرده‌ایم‌ و مثل‌ یك‌ پازل‌ قصه‌ را كامل‌ و به‌ معرض‌ نمایش‌ می‌گذاریم‌.
ولی‌ آنچه‌ مهم‌ است‌ فضای‌ پشت‌ صحنه‌ است‌ كه‌ این‌ مجموعه‌ به‌ خواست‌ خدا یكی‌ از بهترین‌ پشت‌ صحنه‌ها را داشت‌ و معمولاً با آرامش‌ خاطر جلو دوربین‌ می‌رفتیم‌. می‌خواهم‌ به‌ شما بگویم‌ كه‌ یك‌ بازیگر با كوچك‌ترین‌ تشنج‌ در اطرافش‌ بسختی‌ می‌تواند از پس‌ نقش‌ برآید و خوشبختانه‌ این‌ گروه‌ بسیار حرفه‌یی‌ و خوب‌ عمل‌ كردند.
● كاركردن‌ با مسعود كرامتی‌ چطور بود؟
▪ همانطور كه‌ در سوال‌ قبلی‌ هم‌ به‌ آن‌ اشاره‌ كردم‌، عالی‌ بود. آرامش‌ زیاد و ارتباط‌ خوبی‌ كه‌ بین‌ عوامل‌ برقرار بود باعث‌ شد از این‌ همكاری‌ راضی‌ باشم‌. برایشان‌ آرزوی‌ موفقیت‌ می‌كنم‌.
گفت‌وگو با فاطمه‌ گودرزی‌
پریچهر باقری‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید