سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
نظر قرآن در رابطه ی رفتار مرد با همسر چیست؟
پرسش: لطفا نظر قرآن را در رابطه ی رفتار مرد با همسر بیان نمائید. آیا در قرآن بیان شده كه شوهر میتواند همسر خود را تنبیه (ضرب و جرح) نماید.
پاسخ: در پاسخ به این كه چگونه اسلام به مردان اجازه داده كه در مورد زنان متوسل به تنبیه بدنى شوند نكاتى را متذكر مىشویم:
1- نخست این كه بحث در آیه 34 سوره نساء درباره زوجه ستم دیده و مظلوم نیست زیرا معلوم است زنى كه شوهرش حق او را مراعات نمىكند حق تمرد از اوامرشوهر را دارد. بلكه بحث درباره زنى است كه شوهرش تمام حقوق او را مراعات مىكند ولى او از اطاعت شوهر سر پیچى مىكند.(1)
2- دیگر این كه اگر به مفهوم آیه درست دقت كنیم مىبینیم كه تنبیه بدنى در رتبه سوم از مراتب سه گانه ذكر شده در آیه واقع است بنابراین در درجه اول اندرز و نصیحت است و در درجه دوم به اصطلاح قهر كردن است و در درجه سوم همین تنبیه بدنى است حال اگر این مراتب به خوبى مراعات شود ممكن است نوبت به مرحله آخرى نرسد و اگر هم بدان دسیدمواردش خیلى كم خواهد بود.(2)
3- همان طور كه در كتب فقهى نیز آمده مطلق تنبیه منظور نیست. بلكه طبق مفاد روایات تنبیه باید ملایم و خفیف باشد به طورى كه موجب شكستگى و جراحت نگردد و باعث كبودى بدننشودو لذا فقها گفتهاند اگر در اثر ضرب ضررى و زیانى حاصل شود مرد غرامت باید بپردازد. افزون بر آن تنبیه باید براى اصلاح باشد و اگر براى خاطر تشفى و انتقام صورت بگیرد طبق بیان فقها حرمت و گناه دارد(3) پیامبر (ص) در حدیثى مىفرماید: من تعجب مىكنم از كسى كه زنش را مىزند وحال آن كه مرد به زدن اولى از زن است زنانتان را با چوب نزنید كه در آن قصاص است و همین طور در حدیث دیگرى هم مىفرماید: هر مردى آسیبى به زنش برساند خداوند به نگهبان آتش جهنم خود دستور مىدهد كه هفتادبار گونه او را با گرماى جهنم لطمه وارد آورند(4)
4- برخى گفتهاند كه معناى «اضربوه» وجوب زدن نیست بلكه آن به معناى اباحه زدن است یعنى این كه زدن حرمتى ندارد و اما این كه زدن وجوب داشته باشد و به عنوان یك امر واجب محسوب شود نه اینگونه نیست. این مطلب را مىتوان از دو حدیث ذیل استفاده كرد: پیامبر (ص) فرمود: من از مردى كه كنیز خود را در موقع غضب مىزند خوش ندارم و همچنین فرمود: زنانتان را بزنید ولى بهترین شما هرگز زنش را نمىزند(5)
5- تنبیه خلاف عقل یا فطرت محسوب نمىشود بلكه هرگاه زن از امور زناشویى سرباز زد مرد بایستى در درجه اول صبر كند و بعد نصیحت كند و سپس قهر بكند و آنگاه اگر مراقبقبلى جواب نداد به تنبیه با ملاحظه شرایط آن روى بیاورد. اما اگر تنبیه رتبه نخست را داشت براى نقد عقل جا داشت ولى عقل هم در جایى كه مراتب سهگانه پیشین پاسخگو نباشد حكم به تنبیه مىكند(6) علاوه بر آنچه گفته شد باید دانست كه حل اختلافات خانوادگى در درون خانه اولویت دارد و از گسترش مشكلات به بیرون خانه جلوگیرى مى كند. اگرچه برخى فراز نشیبها در اوایل زندگى و برخى رفتارهاى نامناسب با همسر ظلمى در حق او باشداما به تجربه ثابت شده است بسیارى از چنین خانوادهها پس از مدتى سازگارى پیدا مىكنند و زندگى مشترك را سامان مىدهند اما فرهنگى كه حق شكایت و مراجعه به دادگاه را براى زن برجسته مىكند به تجربه ثابت شده كه آمار طلاق را بالا برده است و این ظلمى بزرگتر براى زن به وجود آورده است.
پىنوشت
(1)) ر. ك سبحانى جعفر رسائل و مقالات، ص 522، نشر مؤسسه امام صادق) ع»
(2)) علامه طباطبایى، المیزان، ج 4، ص 367، نشر دارالكتب الاسلامیه (
(3)) نجفى، جواهرالكلام، ج 31، ص 207، نشر مكتبه اسلامیه- حسینى جرجانى آیات الاحكام، ج 2، ص 343، انتشارات نوید (.
(4)) نورى مستدركالوسائل ج 14 ص 250 ح 3 و 4).
(5)) ابن عربى، احكام القرآن، ج 1، ص 400، نشر بیروت، درالمعرفه (.
(6)) تفسیر المنار، ج 5، ص 74 و صابونى محمدعلى، روائعالبیان، ج 1، ص 475، نشربیروت، مؤسسه مناهل العرفان
پاسخ: در پاسخ به این كه چگونه اسلام به مردان اجازه داده كه در مورد زنان متوسل به تنبیه بدنى شوند نكاتى را متذكر مىشویم:
1- نخست این كه بحث در آیه 34 سوره نساء درباره زوجه ستم دیده و مظلوم نیست زیرا معلوم است زنى كه شوهرش حق او را مراعات نمىكند حق تمرد از اوامرشوهر را دارد. بلكه بحث درباره زنى است كه شوهرش تمام حقوق او را مراعات مىكند ولى او از اطاعت شوهر سر پیچى مىكند.(1)
2- دیگر این كه اگر به مفهوم آیه درست دقت كنیم مىبینیم كه تنبیه بدنى در رتبه سوم از مراتب سه گانه ذكر شده در آیه واقع است بنابراین در درجه اول اندرز و نصیحت است و در درجه دوم به اصطلاح قهر كردن است و در درجه سوم همین تنبیه بدنى است حال اگر این مراتب به خوبى مراعات شود ممكن است نوبت به مرحله آخرى نرسد و اگر هم بدان دسیدمواردش خیلى كم خواهد بود.(2)
3- همان طور كه در كتب فقهى نیز آمده مطلق تنبیه منظور نیست. بلكه طبق مفاد روایات تنبیه باید ملایم و خفیف باشد به طورى كه موجب شكستگى و جراحت نگردد و باعث كبودى بدننشودو لذا فقها گفتهاند اگر در اثر ضرب ضررى و زیانى حاصل شود مرد غرامت باید بپردازد. افزون بر آن تنبیه باید براى اصلاح باشد و اگر براى خاطر تشفى و انتقام صورت بگیرد طبق بیان فقها حرمت و گناه دارد(3) پیامبر (ص) در حدیثى مىفرماید: من تعجب مىكنم از كسى كه زنش را مىزند وحال آن كه مرد به زدن اولى از زن است زنانتان را با چوب نزنید كه در آن قصاص است و همین طور در حدیث دیگرى هم مىفرماید: هر مردى آسیبى به زنش برساند خداوند به نگهبان آتش جهنم خود دستور مىدهد كه هفتادبار گونه او را با گرماى جهنم لطمه وارد آورند(4)
4- برخى گفتهاند كه معناى «اضربوه» وجوب زدن نیست بلكه آن به معناى اباحه زدن است یعنى این كه زدن حرمتى ندارد و اما این كه زدن وجوب داشته باشد و به عنوان یك امر واجب محسوب شود نه اینگونه نیست. این مطلب را مىتوان از دو حدیث ذیل استفاده كرد: پیامبر (ص) فرمود: من از مردى كه كنیز خود را در موقع غضب مىزند خوش ندارم و همچنین فرمود: زنانتان را بزنید ولى بهترین شما هرگز زنش را نمىزند(5)
5- تنبیه خلاف عقل یا فطرت محسوب نمىشود بلكه هرگاه زن از امور زناشویى سرباز زد مرد بایستى در درجه اول صبر كند و بعد نصیحت كند و سپس قهر بكند و آنگاه اگر مراقبقبلى جواب نداد به تنبیه با ملاحظه شرایط آن روى بیاورد. اما اگر تنبیه رتبه نخست را داشت براى نقد عقل جا داشت ولى عقل هم در جایى كه مراتب سهگانه پیشین پاسخگو نباشد حكم به تنبیه مىكند(6) علاوه بر آنچه گفته شد باید دانست كه حل اختلافات خانوادگى در درون خانه اولویت دارد و از گسترش مشكلات به بیرون خانه جلوگیرى مى كند. اگرچه برخى فراز نشیبها در اوایل زندگى و برخى رفتارهاى نامناسب با همسر ظلمى در حق او باشداما به تجربه ثابت شده است بسیارى از چنین خانوادهها پس از مدتى سازگارى پیدا مىكنند و زندگى مشترك را سامان مىدهند اما فرهنگى كه حق شكایت و مراجعه به دادگاه را براى زن برجسته مىكند به تجربه ثابت شده كه آمار طلاق را بالا برده است و این ظلمى بزرگتر براى زن به وجود آورده است.
پىنوشت
(1)) ر. ك سبحانى جعفر رسائل و مقالات، ص 522، نشر مؤسسه امام صادق) ع»
(2)) علامه طباطبایى، المیزان، ج 4، ص 367، نشر دارالكتب الاسلامیه (
(3)) نجفى، جواهرالكلام، ج 31، ص 207، نشر مكتبه اسلامیه- حسینى جرجانى آیات الاحكام، ج 2، ص 343، انتشارات نوید (.
(4)) نورى مستدركالوسائل ج 14 ص 250 ح 3 و 4).
(5)) ابن عربى، احكام القرآن، ج 1، ص 400، نشر بیروت، درالمعرفه (.
(6)) تفسیر المنار، ج 5، ص 74 و صابونى محمدعلى، روائعالبیان، ج 1، ص 475، نشربیروت، مؤسسه مناهل العرفان
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست