سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا

نوزاد 3 ماهه ام هر 10 روز یکبار مدفوع میکند


پرسش: نوزاد 3 ماهه ای دارم که هر 10 روز یکبار مدفوع میکند پزشک برایش دایمتیکون و شیاف داده لطفا راهنمایی کنید.

نوزاد 3 ماهه ام هر 10 روز یکبار مدفوع میکند


پاسخ: شیرخواران ممكن است به طور طبیعی هر 2 تا 3 روز بدون هیچ مشكلی دفع مدفوع نرم داشته باشند كه در این صورت یبوست تلقی نمی‌شود، اما به طور كلی هر گاه مدفوع سفت و خشك باشد و دفع آن برای كودك همراه با درد و زور زدن باشد و فواصل دفع بیش از یك 2 روز یا بیشتر باشد، می‌توان گفت كه كودك یبوست دارد. بنابراین كاهش نوبت دفع به تنهایی بیانگر یبوست نیست. در هفته اول زندگی معمولا نوزاد تا 4 بار در روز ممكن است دفع داشته باشد اما با بزرگ‌تر شدن بتدریج كاهش می‌یابد و در 2 سالگی به 2 بار در روز می‌رسد.
بـیشتر كودكان كه دچار یبوست می‌شوند، مشكل زمینه‌ای خاصی ندارند و به اصطلاح پزشكان یبوست آنها علت عملكردی دارد و به عـلـت بیماری بخصوص یا مشكلات اعضای گـوارشـی نـیـسـت . اما در موارد كمی هم یبوست كودكان بخصوص اگر از زمان نوزادی شروع شده باشد، می‌تواند به علت بیماری‌های خاص گوارشی و روده‌ای بـــاشــد كــه در ایــن صــورت نـیــاز بــه بررسی‌های بیشتر بالینی و آزمایشگاهی توسط پزشك هست.
بزرگ شدن و اتساع شكم، عدم دفع گاز، ‌وجود خون در مدفوع،‌ تغییر قطر مدفوع، اختلال در وزن‌گیری و تاخیر رشد و... علامت‌هایی هستند كه در صورت وجود آنها باید كودك را حتما، نزد پزشك برد تا علت یبوست بررسی شود. در واقع یبوست اگر در بسیاری موارد علت عضوی ندارد،‌ اما می‌تواند نشانه یك بیماری باشد. بیماری‌های نخاع، بیماری‌‌های گوارش،‌ كم‌كاری تیروئید و غیره می‌توانند با علامت یبوست خود را نشان دهـنـد. یـكـی از نكات مهم برای رد برخی از بیماری‌های مهم گوارشی و عصبی در كودكان دانستن زمان دفع اولین مدفوع دوران نوزادی است.
به عنوان یك اصل كلی هرگاه یبوست همراه اتساع شكم و عدم دفع گاز یا نفخ شدید باشد یا با درد حاد شكمی همراه باشد به عنوان یك اورژانس پزشكی تلقی می‌شود و حتما بسرعت باید بررسی شود.
یبوست در اغلب موارد علت‌های ساده‌ای دارد و با آن كه به راحتی می‌تواند برطرف شود، رو به مزمن شدن می‌رود و مـی‌تـوانـد سبب ایجاد عوارضی شود. یكی از مهم‌ترین عوارض ناشی از یبوست، بزرگ شدن قطر روده‌هاست كه سبب احتباس بیشتر مدفوع و كاهش حركات دفعی روده‌ها می‌شود. حتی گاهی در موارد نادر سبب سوراخ شدن روده می‌شود. یـكـی دیـگـر از عـوارض شـایـع یبوست مزمن، بی‌اختیاری دفع مدفوع است كه با آلوده شدن لباس زیر می‌تواند سبب جلب توجه والدین شود. از عوارض دیگر یبوست بخصوص در دختر بچه‌ها، عفونت‌های مكرر دستگاه ادراری است كه با درمان یبوست بهبود می‌یابد. افزایش فاصله دفع، اغلب منجر به بی‌اشتهایی، استفراغ و نفخ زیاد نیز می‌شود كه در كودكان با سنین كمتر بی‌قراری و تحریك‌پذیری و كم‌شدن اشتها را به دنبال دارد.
یبوست در شیرمادرخواران نسبت به شیر خشك‌خواران كمتر اتفاق می‌‌افتد، اگر چه به علت جذب كامل شیر مادر در دفعات دفع در شیر مادر‌خواران كمتر است. ادامه تغذیه انحصاری شیرخوار با شـیر مادر و مراجعه به پزشك در این مورد ضروری است، زیرا یبوست مزمن در این سنین نیاز به بررسی‌هاو مداخله‌های پزشك دارد. با گذشتن سن كودك از مرز 6 ماهگی و آغاز تغذیه كمكی میزان ابتلا به یبوست نیز بیشتر می‌شود. در موارد زیادی عدم تحمل پروتئین شیر گاو می‌تواند سبب بروز یبوست شود كه در این موارد نیز لازم است مادران به صورت حاد و در فاصله زمانی كوتاهی شیر گاو را به میزان زیاد وارد رژیم غذایی كودك خود نكنند و از روزانه حدود چند سی‌سی شروع كنند. مصرف كافی آب و مایعات و سبزیجات پرفیبر و ملین مانند انجیر،آلو، زردآلو و سایر میوه‌ها و سبزی‌های تازه سبب نرم شدن مدفوع می‌شود. علاوه بر آن سبوس موجود در نان‌های سبوس‌دار و غلات نیز یك منبع خوب برای تامین فیبر غذایی است.
ماساژ ملایم شكم كودك ، می تواند از تا حدی مشكل او را برطرف كند، همچنین خواباندن او به پشت وخمیده نمودن پاهایش بسمت شكم ، بهمراه چرخش ملایم در جهت عقربه های ساعت نیز روش نسبتا مؤثری در برطرف كردن این مشكل می باشد.در كودكان بالای 6 ماه كه از این روش نتیجه نگرفته باشند میتوان ( زیر نظر پزشك ) از شیاف های گلیسرین برای نرم كردن مدفوع استفاده كرد .
استفاده از این شیافها تنها برای یك تا دو بار مجاز است . در صورتی كه پاسخ مناسبی از این كار حاصل نشد ، حتما با پزشك خود مشورت نمائید .
استفاده از روش های تنقیه یا مصرف شل كننده های مدفوع بدون تجویز پزشك ، توصیه نمی شود.
نكات بسیار مهم :
در كودكان زیر 3 ماه اگر یبوست بیشتر از 24 ساعت بطول انجامید ، ودر كودكان 3 ماهه تا 11 ساله اگر یكهفته درمان در منزل مفید واقع نشد ،
همچنین در موارد مزمن اگر ، به مرور بر شدت بیماری افزوده شود ، یا مشكلات جدیدی در حال پیدایش است ، درد مقعدی یا دردهای شكمی بوجود آیند ، یا نسبت به قبل افزایش یابند ، تب به تابلوی بیماری افزوده شود ، خون در مدفوع دیده شود ، مقدار آن نسبت به قبل بیشتر شود ، یا بیشتر از یكهفته ادامه یابد ، حتما با پزشك خود مشورت كنید.
نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.