سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

این توصیه ها نمی گذارد مسافرت شما خراب شود


این توصیه ها نمی گذارد مسافرت شما خراب شود

این روزها زمان مسافرت است, اکثریت ما این روزها با سوار شدن بر خودروهای شخصی راهی مسافرت های بین شهری یا داخل شهری می شویم, اما این بارکش های کوچک و بزرگ به مراقبت نیاز دارند

این روزها زمان مسافرت است، اکثریت ما این روزها با سوار شدن بر خودروهای شخصی راهی مسافرت‌های بین‌شهری یا داخل شهری می‌شویم، اما این بارکش‌های کوچک و بزرگ به مراقبت نیاز دارند. این توصیه‌های ما به شما برای رسیدگی به این رفقای همسفر قبل از شروع سال نوست.

● باتری خودرو

باتری‌تان را شارژ کنید

اگر باتری اتومبیل شما ۲ سال عمر کرده حتما از شارژ نگه داشتن و ولتاژ خروجی مناسب آن مطمئن شوید. باتری خودرو در صورت فرسوده بودن،‌ بازده کمتری در هوای سرد دارد. وقتی دمای هوا به صفر برسد باتری کهنه بین ۵۰ تا۶۰ درصد توان خود را از دست می‌دهد و ممکن است از کار بیفتد. یکی از نشانه‌های فرسوده شدن باتری ماشین، صدای سنگین و زوزه مانند موتور در زمان استارت اولیه است. در این صورت قبل از سفر حتما نسبت به تعویض باتری اتومبیل‌تان اقدام کنید. اگر اتصالات کابل به باتری سولفاته‌کرده با آب‌گرم آن را تمیز کنید و از محکم بودن پیچ اتصال و بست کابل مطمئن شوید.

● کم‌باد نباشید

وضعیت لاستیک‌ها و زاپاس

معمولا تا چرخ خودرو پنچر نشود یا ایرادی برای یکی از ۴چرخ پیش نیاید، سراغ زاپاس چرخ و جک نمی‌روید. ممکن است این اتفاق تا چند سال هم نیفتد، ولی شما حتما باید قبل از سفر از سالم بودن و کم نشدن باد لاستیک زاپاس و سالم و روان بودن جک، اطمینان حاصل کنید. باد لاستیک‌ها را نیز قبل از سفر با توجه به ظرفیت و مقدار بار، تنظیم کنید. معمولا در تمام اتومبیل‌ها میزان استاندارد باد در جدولی به صورت برچسب در خودرو نصب شده یا در دفترچه راهنمای خودرو قابل مطالعه است. در طول سفر حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید، چون وضعیت آب‌وهوا در روزهای اول بهار معمولا قابل پیش‌بینی نیست ولی اگر زنجیرچرخ همراه نداشتید و در برف گرفتار شدید و احساس کردید که چسبندگی لازم بین لاستیک و جاده برقرار نیست و اتومبیل درحال سر خوردن و انحراف از مسیر است، مقداری از باد لاستیک‌ها را کم کنید تا سطح اتکا و اصطکاک بیشتر شود. درضمن از تغییر مسیر ناگهانی و سرعت زیاد حتی در جاده کم‌برف نیز خودداری کنید، چون حتی برف کم نیز سریعا فضای بین شیارهای لاستیک را پر می‌کند و قابلیت لیز خوردن اتومبیل را بالا می‌برد. اگر در جاده و بین راه چرخ اتومبیل‌تان طوری پنجر شد که احتمال تیوب‌لس کردن وجود نداشت (یعنی باد در فضای بین رینگ و درون لاستیک بند نمی‌شود) و مجبور به استفاده از تیوب یا لاستیک ترمیم شدید ( آپارات) از آن چرخ و لاستیک، حتما در قسمت عقب و در جهت خلاف شیب جاده استفاده کنید و زمانی که به مقصد رسیدید آن را با لاستیک نو عوض کنید، زیرا درصورتی که خدایی ناکرده لاستیکی که دارای تیوپ است، بترکد، اگر در قسمت جلو باشد، سریعا اتومبیل در جهت آن تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد.

در صورتی که لاستیک خودروی‌تان احتیاج به تعویض دارد، به علائم مشخصه و کد سرعت و تاریخ تولید آن دقت کنید. معمولا تاریخ تولید تایر در یک سمت و به صورت داغی، روی لاستیک حک شده و دارای ۴ رقم است؛ ۲ رقم انتهایی نشان‌دهنده سال ساخت و ۲ رقم ابتدایی نشان‌دهنده هفته تولید تایر در آن سال است. عمر لاستیک حتی اگر در زیر اتومبیل نرفته باشد نهایتا ۵سال است. کسانی که از لاستیک‌هایی با کد سرعت Q استفاده می‌کنند باید بدانند که کارخانه تولیدکننده، عملکرد لاستیک معمولی را تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر مجاز می‌داند، برای R تا ۱۷۰ کیلومتر، S تا ۱۸۰، T تا ۱۹۰، Uتا ۲۰۰، H تا ۲۱۰، V تا ۲۴۰ و W را تا ۲۷۰ کیلومتر تضمین می‌کند و لاستیک‌هایی که کد M+S دارند، مناسب جاده‌های برفی و گلی هستند. بهترین راه برای استفاده از لاستیک‌ها این است که هر ۱۰ هزار کیلومتر جای لاستیک‌های جلو را با عقب عوض کنید و این‌کار به‌خصوص در اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو اهمیت دارد.

● ترمزها

اگر ترمزتان نگیرد...

قبل از مسافرت حتما از کافی بودن روغن ترمز و پر بودن لنت‌های ترمز مطمئن شوید. یکی از علائمی که می‌توان فهمید لنت‌های ترمز احتیاج به تعویض دارند، کم شدن سطح روغن ترمز درون مخزن مایع روغن ترمز است، چون وقتی اصطلاحا گوشت لنت ترمز رو به اتمام است، سیلندرهای ترمز به دیسک ترمز نزدیک‌تر می‌شوند و سطح روغن ترمز را پایین‌تر می‌آورند، پس قبل از پرکردن روغن ترمز درون منبع از پر بودن لنت‌های ترمز چهارچرخ مطمئن شوید.

● آب رادیاتور و منبع شیشه‌شور

برای آن‌که یخ نزنید

هنگامی که موتور اتومبیل سرد است، اقدام به بازدید آب رادیاتور کنید و همیشه یک ظرف آب با در محکم در اتومبیل‌تان داشته باشید. همه فضای رادیاتور را با ضدیخ خالص پر نکنید و حتما ترکیب آب و ضدیخ رعایت شود، چون ضدیخ خالص به موتور اتومبیل در درازمدت آسیب می‌رساند، به‌خصوص در اتومبیل‌هایی که مدت زیادی کار کرده‌اند و تقریبا مستهلک شده‌اند و این عقیده که ضدیخ خالص در سرمای زیر صفر بهتر و ایمن‌تر عمل می‌کند یا در تابستان اتومبیل هرگز جوش نمی‌آورد را جدی نگیرید.در منبع آب شیشه‌شور نیز مقداری ضدیخ، برای جلوگیری از انجماد مایع درون منبع شیشه‌شور بریزید. در مواقعی که دمای هوا به صفر یا زیر صفر می‌رسد، همیشه بنزین داخل باک خودرو را بیشتر از نیمه پر نگه‌دارید چون احتمال این‌که بنزین باقی‌مانده بین خطوط و شیار و زوایای داخل باک، یخ بزند زیاد است.

● روغن و فیلترها

روغن‌کاری فراموش نشود

قبل از سفر حتما اقدام به بازدید روغن و فیلترها کنید، چون تاثیر بسزایی در مصرف سوخت و عملکرد موتور دارد. هنگام تعویض روغن کیلومتر اتومبیل را حتما یادداشت کنید و هیچ‌گاه از روغن‌های باز یا اصطلاحا بشکه‌ای و روغن‌های غیراستاندارد استفاده نکنید، چون لطمه‌های زیادی را به موتور اتومبیل‌تان وارد می‌کنند. درمورد فیلتر روغن نیز ساختار آن به گونه‌ای است که فشار روغن بالایی را باید تحمل کند و صافی درون آن نیز در گرمای بالا و فشار زیاد روغن باید تحمل داشته باشد تا تخریب نشود، پس در انتخاب فیلتر روغن نهایت دقت را مبذول دارید چون بارها اتفاق افتاده که فیلترهای نامرغوب و غیراستاندارد در دورموتور بالا و گرمای زیاد، تخریب شده و تا راننده متوجه این مشکل بشود روغن موتور سریعا تخلیه شده و موتور اتومبیل دچار خسارت شده است.

● نکات مهم

همیشه در اتومبیل‌تان ابزارهایی مثل پیچ‌گوشتی، دوسو و چهارسو، انبردست و آچار داشته باشید. حتما تعدادی فیوز یدک و لامپ چراغ و راهنما را تهیه کنید و در جعبه ابزارتان بگذارید. چراغ قوه و مقداری سیم یا چراغ سیار، فندک و تیغ نیز در موارد اضطراری به دردتان می‌خورد.

یک جعبه کمک‌های اولیه و کپسول اطفای حریق همراه داشته باشید.

اتومبیل‌های جدید اکثرا دارای کلید قطع‌کن سوخت داخل محفظه کاپوت جلو هستند که در مواقع اضطراری رسیدن سوخت به موتور را قطع می‌کند. امکان دارد اتومبیل‌تان در دست‌انداز یا چاله ضربه و تکان شدیدی بخورد و بعد شما هرچه استارت بزنید ماشین روشن نشود. در این صورت در موتور را باز کنید و یکی، دو بار کلید را که دارای درپوش قرمز یا مشکی است، فشار دهید تا اصطلاحا reset شود.

اگر خودروی شما در رسیدن به سرعت معینی می‌لرزد یا اصطلاحا فرمانش می‌زند، در اولین جایی که دارای دستگاه بالانس چرخ است، چراغ‌های جلو را بالانس کنید، چون در صورت سهل‌انگاری به جلوبندی اتومبیل صدمه جدی وارد می‌شود.