سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

خانواده‌ها از دوران كودكي نماز را به كودكان بياموزند


ایسنا: مدير مركز تربيت مربي كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به خانواده‌ها توصيه كرد از دوران كودكي نماز را بدون فشار و تحميل به كودكان بياموزند و آن را به صورت يك كار نهادينه شده در زندگي‌شان در بياورند و اگر سهل‌انگاري در نماز فرزندان ديدند با حرف و استدلال و مهرباني برخورد كنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسين راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه چرا نماز مي‌خوانيم و فلسفه آن چيست؟ افزود: يك قالي تار و پود و يك بافت تشكيل دهنده دارد كه در مجموع مواد اوليه، طرح، نقشه و بافت چيزي به نام قالي در بيرون ظاهر مي‌شود بنابراين اگر به دين به عنوان يك مجموعه نگاه كنيم اين مسائل حل مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: بايد نگاه‌مان به دين به عنوان يك مجموعه باشد نه به عنوان تك‌تك احكام و دستورات. نگاه به جهان، انسان و تاريخ بايد با محور خدا باشد كه در اين صورت بشر خليفه خدا محسوب مي‌شود.

مدير مركز تربيت مربي كودك و نوجوان حوزه علميه قم با بيان اينكه اگر اين زيربنا را با دلايل عقلي و نه به صورت تبليغي، تلقيني يا اجباري در ذهنيت جوانان‌مان ثابت كنيم، ديگر خدا، معاد و لزوم بعثت پيامبران براي آنها اثبات مي‌شود، گفت: اگر معارف ديني با اين نگاه و نگرش تبيين شود نماز نيز در آن مجموعه جايگاه خود را پيدا مي‌كند به عنوان مثال وقتي وارد يك دانشگاه مي‌شويم نمي‌توانيم اعتراض كنيم كه چرا فلان ابزار در فلان جا نصب شده است و در يك مجموعه دانشگاهي هر يك از ابزارهاي آموزشي در جايگاه خود تعريف مي‌شود كه در بيرون نمي‌تواند ارزشي داشته باشد.

راستگو يادآور شد: نماز يكي از عالي‌ترين راه‌هاي ارتباط آن هم ارتباط صادقانه و خالصانه با خداي جهان است و در حقيقت قطره‌اي كه به اقيانوس مي‌پيوندد ديگر قطره نيست و اقيانوس مي‌شود بنابراين براي اقيانوس شدن انسان نماز سفارش شده است.

وي با بيان اينكه بايد نماز را به عنوان يك وظيفه خدايي و عملي كه ما را ارتقا مي‌دهد، نگاه كنيم تصريح كرد: اگر نگاه ما به نماز منهاي اين نگرش و بينش باشد ممكن است يك انسان ناآگاه اينگونه فكر كند كه براي چه وضو مي‌گيريم، خم و راست مي‌شويم، عربي مي‌خوانيم، ركوع و سجده مي‌رويم و ده‌ها سوال ديگر كه براي فرد ايجاد مي‌شود زيرا بافت تشكيل دهنده معارف اسلامي را نمي‌داند لذا بايد دين را به عنوان يك مجموعه با تار و پود اصلي و با زيرساخت اعتقادي و باورهايي كه وجود دارد ببينيم.

اين مربي كودك و نوجوان در عرصه مسائل ديني در پاسخ به اين سوال كه چه كنيم توفيق نماز خوب و مطلوب را پيدا كنيم؟ گفت: قبل از هر چيز نيت مطرح است. اگر نيت ما ارتباط با خدا، تزكيه نفس، وصول به كمال مطلق، رسيدن به حقايق والاي معنوي و عرفاني باشد آن وقت نماز يكي از ضروريات تلقي مي‌شود و بدون اينكه براي فرد تحميل محسوب شود آن را به عنوان يك وظيفه، واجب و لازم براي خود مي‌داند.

راستگو تصريح كرد: به عنوان مثال اگر يك راننده ببيند بنزين ماشينش در حال تمام شدن است و چراغ آن روشن شده دغدغه اين را دارد كه در اولين پمپ بنزين نسبت به تامين بنزين اقدام كند. حال شايد يكي اين سوال را بپرسد كه چه ضرورتي براي او دارد؟ در حالي كه راننده مي‌داند اين امر براي او حياتي است يعني بينش او نسبت به ضرورت زدن بنزين باعث مي‌شود كه او در اولين جايگاه نسبت به اين كار اقدام كند.

وي يادآور شد: اگر ما انسان‌ها حالت ضرورت را در دل، نيت، باور و ايمان‌مان پيدا كنيم آن وقت نمي‌گوييم چرا بايد نماز بخوانيم، همانگونه كه پيامبر اكرم (ص) قبل از اينكه وقت نماز برسد حالت خاصي پيدا مي‌كردند و مضطرب مي‌شدند مثل كسي كه گم شده‌اي داشته باشد اما همين‌ كه صداي اذان بلند مي‌شد و نماز مي‌خواندند آرامشي خاص همراه با تبسم به ايشان دست مي‌داد.

مدير مركز تربيت مربي كودك و نوجوان حوزه علميه قم گفت: اين حالت براي كساني است كه به شناخت و معرفت لازم برسند در غير اين صورت نماز براي فرد يك امر تحميلي، تحكمي و اجباري تلقي مي‌شود.

راستگو همچنين با توصيه به جوانان و نوجوانان براي مطالعه زندگي افرادي كه با نماز متحول شده‌اند، گفت: بهتر است يكسري از حكايت‌هايي كه نمازگزاران واقعي داشتند و تاثيراتي كه نمازشان در آنها گذاشته مطالعه كنند و نماز و ويژگي‌هاي آن را در رفتار و اعمال معصومين (ع) و بزرگان ديني ببينند.

وي در پايان با توصيه به خانواده‌ها مبني بر اينكه از دوران كودكي نماز را بدون تحميل به كودكان بياموزيم، گفت: خانواده‌ها به عنوان يك وظيفه در خانه و زندگي نماز را به كار گيرند و اگر سهل‌انگاري در نماز فرزندان ديدند با آنها حرف بزنند، استدلال كنند و با مهرباني برخورد داشته باشند.