یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
مجله ویستا

زیبایی شناختی کودکان، چطور احساس را بیدار کنیم؟


شهرزاد: همه انسان‌ها دارای حس و استعداد زیبایی شناختی هستند. تعلیم و تربیت باید حس زیبایی شناختی افراد را شکوفا کرده و آن را پرورش دهد. خوب از خودتان می‌پرسید حس استعداد زیباشناختی چه مفمهومی دارد و چگونه می‌توان آن را در درون بچه‌ها زنده کرد.   

 


زیبایی شناختی کودکان، چطور احساس را بیدار کنیم؟

 

منظور از حس زیبایی شناختی ایجاد قوه ادراک زیبایی‌ها در کودکان است. به عبارت دیگر کودک بتواند زیبایی‌ها را درک کند و از آن لذت ببرد. زیبایی‌ها ارتباط مستقیمی با هنر دارند. ادراک زیبایی یک جنبه آموزش هنر است و در امتداد آن  خلق زیبایی‌هاست. کودکان در نظام آموزشی باید بتوانند آثار زیبا و بدیعی خلق کنند تا دیگران هم از آ‌‌ن‌ها لذت ببرند. با توجه به این مسئله هدف عمده تعلیم و تربیت در ایران باید آموزش هنر در دوره پیش دبستانی باشد که یکی از ابعاد مهم درسی است.


روانشناسان شناختی معتقدند هنر بازتاب دانش و تفکر است. جنبه نمادین و سمبلیک هنر باعث تقویت فکر و رشد شناختی کودکان می‌شود. آموزش هنر زمینه ساز پیشرفت تحصیلی در مراحل بعدی تعلیم و تربیت است.


نظریه روانکاوی بر جنبه عاطفی هنر تأکید می‌کند. روانکاوان معتقدند که هنر از نظر عاطفی موجب کاهش احساس خشم، نفرت و پرخاشگری در کودک می‌شود. خلق آثار هنری جنبه تصاعدی دارد و باعث تقویت اعتماد به نفس کودک می‌شود .


روانکاوان معتقدند که نقاشی‌های آزاد در دوره پیش دبستانی و مقاطع بالاتر آینه ناخودآگاه کودک است.


شکل والدین در محیط خانه باعث مشکل عاطفی کودک می‌شود و از طریق نقاشی می‌توان به این مسئله پی برد.


در دوره پیش دبستانی علاوه بر نقاشی، کاردستی نیز اجرا می‌شود. کودک پیش دبستانی در کار هنری  قادر به برش درست مقواها نیست . به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که در درست کردن کاردستی با کودک مشارکت داشته و در پرورش استعدادهای وی کوشا باشند.


والدین باید به کودک آزادی و حق انتخاب بدهند و او را به کار خاصی محدود نکنند. مربیان پیش دبستانی باید با آموزش‌های هنری جدید آشنا بوده و سعی بر تنوع بخشیدن به فعالیت‌های هنری کودک داشته باشند.


والدین با فراهم کردن فرصت‌ها و کمک به کودک در انجام فعالیت‌های هنری تأثیر بسیاری بر آموزش هنری وی می‌گذارند. هنگامی که کودک در خانه کار هنری انجام می‌دهد، والدین می‌توانند در کنار وی بنشینند و به او کمک کنند. این امر موجب امنیت عاطفی کودک می‌شود و او بهتر می‌تواند کار هنری را انجام دهد.