چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا
آیه 52 سوره احزاب به چه دلیل نازل شده؟
پرسش: شبهه ای در مورد آیه 52 سوره احزاب داشتم که اصلا این آیه به چه دلیل نازل شده مگر پیامبر صلی الله علیه و آله زنان خویش را بر اساس زیبایی انتخاب می کرده و این مساله با شان پیامبر سازگار نیست.
پاسخ: طبق شواهدى كه از تواریخ استفاده مىشود پیامبر اسلام ص از ناحیه افراد و قبائل مختلف تحت فشار بود كه از آنها همسر بگیرد، و هر یك از قبائل مسلمان افتخار مىكردند كه زنى از آنها به همسرى پیامبر ص در آید، حتى چنان كه گذشت بعضى از زنان بدون هیچگونه مهریه، حاضر بودند خود را به عنوان" هبه" در اختیار آن حضرت بگذارند و بى هیچ قید و شرط با او ازدواج كنند. البته پیوند زناشویى با این قبائل و اقوام تا حدى براى پیامبر ص و اهداف اجتماعى و سیاسى او مشكل گشا بود، ولى طبیعى است اگر از حد بگذرد، خود مشكل آفرین مىشود، و هر قوم و قبیله اى چنین انتظارى را دارد، و اگر پیامبر ص بخواهد به انتظارات آنها پاسخ گوید و زنانى را هر چند به صورت عقد، و نه به صورت عروسى، در اختیار خود گیرد، دردسرهاى فراوانى ایجاد مىشود.
لذا خداوند حكیم با یك قانون محكم جلو این كار را گرفت و او را از هر گونه ازدواج مجدد و یا تبدیل زنان موجود نهى كرد. در این وسط شاید افرادى بودند كه براى رسیدن به مقصود خود به این بهانه متوسل مىشدند كه همسران تو غالبا بیوه هستند، و در میان آنها زنان مسنى یافت مىشوند كه هیچ بهره اى از جمال ندارند، شایسته است كه با زنى صاحب جمال ازدواج كنى، قرآن مخصوصا روى این مساله نیز تكیه و تاكید مىكند كه حتى اگر زنان صاحب جمالى نیز باشند حق ازدواج با آنها نخواهى داشت. بنابر این نکته ی تاکید روی مساله ی زیبایی معیار انتخاب پیامبر نیست بلکه پاسخ به سخن آن افراد است.
پاسخ: طبق شواهدى كه از تواریخ استفاده مىشود پیامبر اسلام ص از ناحیه افراد و قبائل مختلف تحت فشار بود كه از آنها همسر بگیرد، و هر یك از قبائل مسلمان افتخار مىكردند كه زنى از آنها به همسرى پیامبر ص در آید، حتى چنان كه گذشت بعضى از زنان بدون هیچگونه مهریه، حاضر بودند خود را به عنوان" هبه" در اختیار آن حضرت بگذارند و بى هیچ قید و شرط با او ازدواج كنند. البته پیوند زناشویى با این قبائل و اقوام تا حدى براى پیامبر ص و اهداف اجتماعى و سیاسى او مشكل گشا بود، ولى طبیعى است اگر از حد بگذرد، خود مشكل آفرین مىشود، و هر قوم و قبیله اى چنین انتظارى را دارد، و اگر پیامبر ص بخواهد به انتظارات آنها پاسخ گوید و زنانى را هر چند به صورت عقد، و نه به صورت عروسى، در اختیار خود گیرد، دردسرهاى فراوانى ایجاد مىشود.
لذا خداوند حكیم با یك قانون محكم جلو این كار را گرفت و او را از هر گونه ازدواج مجدد و یا تبدیل زنان موجود نهى كرد. در این وسط شاید افرادى بودند كه براى رسیدن به مقصود خود به این بهانه متوسل مىشدند كه همسران تو غالبا بیوه هستند، و در میان آنها زنان مسنى یافت مىشوند كه هیچ بهره اى از جمال ندارند، شایسته است كه با زنى صاحب جمال ازدواج كنى، قرآن مخصوصا روى این مساله نیز تكیه و تاكید مىكند كه حتى اگر زنان صاحب جمالى نیز باشند حق ازدواج با آنها نخواهى داشت. بنابر این نکته ی تاکید روی مساله ی زیبایی معیار انتخاب پیامبر نیست بلکه پاسخ به سخن آن افراد است.
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد حسین امیرعبداللهیان
کنکور مترو سازمان تامین اجتماعی تهران امتحانات نهایی شهرداری تهران سانحه بالگرد رئیسی بارش باران آموزش و پرورش هلال احمر سیل قوه قضاییه
قیمت دلار خودرو ارز قیمت خودرو بورس قیمت طلا یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا یارانه نقدی
شهید تلویزیون سینمای ایران سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل روسیه غزه رژیم صهیونیستی امیرعبداللهیان جنگ غزه ترکیه فلسطین آمریکا ولادیمیر پوتین چین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
اپل هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز آلزایمر طول عمر کاهش وزن مغز انسان افسردگی سلامت روان