یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
تئاتر کودک و ضعف در قصه پردازی
حسن دادشکر، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوانگفت: نمایشنامه نویسان نسبت به حوزه تئاتر كودك كم توجه هستند و به همین سبب تئاتر كودك از ضعف قصه و نمایشنامه رنج می برد. نبود انسجام در قصه روایت شده در تئاتر باعث سردرگمی مخاطب شده و از برقراری ارتباط نمایش با كودك نیز جلوگیری می كند.
وی در ادامه با بیان اینکه قصه جزو مهمترین موضوعهای مد نظر مخاطب کودک است، افزود: نمایشی که استحکام داستانی بیشتری دارد، ارتباط قویتری با مخاطب کودک برقرار میکند. نویسندگان ما نمی توانند از قصه به درستی برای خلق اثری نمایشی مناسب گروه سنی کودک استفاده کنند.
نویسنده نمایشنامه "نه زشت، نه زیبا!"، نبود نمایشنامه نویس حرفه ای در حوزه كودك و نوجوان را از عوامل اصلی به وجود آمدن این آسیب دانست و بیان داشت: برپایی رویدادهایی از قبیل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یا جشنواره تئاتر عروسکی و آسیب شناسی تئاتر كودك، می تواند در رفع این مشكل موثر باشد.
دادشکر کودک امروزی را موجودی تصویرگر دانست و بیان داشت: كودك امروزی عمدتا تصویرگر است و از حس دیداری، بیشتر از سایر حس های خود استفاده می كند و نویسندگان كودك باید نسبت به این موضوع توجه بسیاری داشته باشند تا نمایش تولیدی بتواند كودك را به سمت خود جذب كند.
وی در ادامه افزود: با پذیرفتن این اصل که ساختار دریافتی ذهن کودکان بیشتر با عناصر بصری ارتباط برقرار می کند داستاننویسان ما باید در روایت داستانی از تصویر استفاده کنند. به کارگیری افکتها و تصاویر متنوع نیز باید در کارها وجود داشته باشد. باید تلاش کرد نویسنده را از داستان حذف و تصویر را جایگزین آن کرد.
کارگردان نمایش "حسنک و دیو"، استفاده از نمایه ها و نشانه های تصویری در متن های نمایشی كودكان را عاملی مهم در موفقیت تئاتر كودك برشمرد و تاکید کرد: كودك امروز، رویكردی به كلام بازیگر در تئاتر ندارد، بلكه تصویر برای او جذاب تر است.
دادشکر نبود بودجه مناسب برای نمایشنامهنویسان این عرصه را یکی از دلایل مهم در ضعف متون نمایشی معرفی کرد و خاطر نشان ساخت: ما هیچ پدیدهای را بدون وجه اقتصادی نمیتوانیم در نظر بگیریم. مبالغی که برای نویسندگان کودک در نظر گرفته میشود کم است. تئاتر کودک نیاز به دراماتورژ دارد که در کنار نمایشنامهنویس و کارگردان برای پالایش متن کمک رساند در مجموع برای جذب آثار حرفه ای باید در بخش اقتصاد تئاتر اتفاقی بیفتد.
مدير سابق مركز تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در پایان خواستار توجه به بخش اقتصاد تئاتر ازسوی دست اندركاران این حوزه شد و گفت: جایگاه تئاتر كودك باید به نحوی باشد كه نمایشنامه نویسان حرفه ای به سمت این بخش روی بیاورند.
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران حمید نوری سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی قالیباف محمدباقر قالیباف مصطفی پورمحمدی
تهران قتل هواشناسی سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران جاده چالوس سیلاب چالوس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پلیس
خودرو همستر کامبت بورس دولت سیزدهم ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو یارانه قیمت طلا چین مسکن حقوق بازنشستگان
فضای مجازی تلویزیون دعای عرفه رسانه ملی سینمای ایران سینما روز عرفه دفاع مقدس صدا و سیما سریال موسیقی بازیگر
دانش بنیان مایکروسافت
روسیه رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین حزب الله لبنان عراق لبنان یمن
فوتبال یورو 2024 پرسپولیس استقلال سپاهان مس رفسنجان لیگ برتر فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران جواد نکونام جام ملت های اروپا
تلگرام هوش مصنوعی ایلان ماسک ناسا سامسونگ اپل گوگل توییتر تجهیزات پزشکی
کاهش وزن آلزایمر سنگ کلیه زیبایی فشار خون دیابت پیری