شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

تربیت دانش آموزان و تلاش برای چشم انداز 1404


ایسنا: معاون‌ آموزش ابتدايي وزرات آموزش و پرورش تاکيد کرد:‌ براي تربيت دانش آموزان بايد از علوم روز استفاده کرد.

فاطمه قربان افزود:‌ وضعيت آموزش و پرورش نسبت به سال‌هاي گذشته تحول عظيمي يافته است و همه دستگاه‌ها براي تحقق خواسته مقام معظم رهبري که ايجاد تحول بنيادين تا سال 1404 است، برنامه‌ريزي مي‌کنند که آموزش و پرورش يکي از اين دستگاه‌ها است.

وي با اشاره به اين که وظيفه آموزش و پرورش از ساير دستگاه‌ها خطيرتر است، خاطرنشان کرد:‌ بعد از خانواده آموزش و پرورش است که نيروي انساني را از نظر اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي تربيت مي‌کند.

قربان اضافه کرد:‌ اگر بخواهيم موفق شويم، بايد مديري با برنامه باشيم و در هر جايگاهي که قرار گرفتيم، برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشيم.

وي با اشاره به تدوين برنامه راهبردي پنج ساله معاونت آموزش ابتدايي اذعان كرد: اين برنامه از منويات رهبري، اسناد بالا دستي و رهنمودهاي وزير آموزش و پرورش گرفته شده و موجب مي‌شود تا سرمايه‌ها و وقت خود را هدر ندهيم.

وي تصريح کرد: براي عملي کردن اين برنامه‌ها معاونان و مديران کل استان نيز بايد برنامه‌هاي راهبردي خود را در اين زمينه ارائه دهند.

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: افزايش پوشش تحصيلي از اولين راهبردهاي ما بوده و مديران مجتمع‌ها در روستاهاي دور افتاده بايد دانش آموزان شش تا 10سال را شناسايي کنند و اجازه ندهند تحت هيچ شرايطي دانش آموزي حتي دانش‌آموزان استثنايي از تحصيل دور بماند.

وي با بيان اين که مقام معظم رهبري خواستار ريشه کن شدن بيسوادي تا پايان برنامه پنجم شده‌اند، اظهار كرد: علاوه بر وظيفه قانوني، تکليف شرعي نيز حکم مي‌کند تا در پايان برنامه پنجم بيسوادي به صفر برسد.

قربان اضافه کرد: در بحث‌هاي آموزشي، رويکرد قرآني مود توجه است و بايد بتوانيم آموزشي و پرورشي با کيفيت داشته تا در منطقه اول باشيم.

وي يادآور شد: تربيت دانش آموزان بايد به گونه‌اي صورت گيرد که در آينده به عنوان مديري متفکر، خلاق و مقيد به اخلاق قرآني باشند.

وي با اشاره به اين که ريشه مديريت مشارکتي در قرآن وجود دارد، اعلام كرد: با توجه به اين که تمام علومي که موجب تربيت و پيشرفت نيروي انساني مي‌شوند در قرآن موجود است، به راحتي از کنار اين مساله گذشته‌ايم، اين در حاليست که کشورهاي اروپايي و برخي از کشورهاي پيشرفته آسيايي توجه ويِژه‌اي به اين موضوع داشته‌اند.

قربان اذعان كرد: امروزه دانش آموزان با وجود رسانه‌ها و کتاب‌هاي غيردرسي، تنها از معلمان آموزش نمي‌بينند.

وي بيان كرد: با وجود ارزشيابي توصيفي در مدارس، دانش آموزان مي‌توانند خرد جمعي را به راحتي قبول کنند و به آن احترام بگذارند.

وي درباره بحث مدرسه محوري بيان كرد: بايد به دانش آموزان به چشم مديران آينده نگاه کنيم تا اول خود و سپس خانواده و جامعه را مديريت کنيم.

قربان ادامه داد: از ديگر راهبردهاي معاونت آموزش ابتدايي، ورود فناوريهاي نوين به کلاس‌هاي درس ابتدايي بوده تا دانش آموزان از اين فناوريها استفاده کرده تا خلاقيت خود را به عرصه ظهور برسانند، چرا که دانش اموزان ابتدايي سرمايه‌هاي ما محسوب مي‌شوند و لازم است، امکانات بيشتري را در اختيار آنان قرار دهيم.

وي همچنين درباره ارتباط خانواده‌ها و اولياي مدارس گفت: بايد شيوه تربيتي اين دو نهاد به يک صورت باشد تا دانش آموز دچار مشکل نشوند.

وي با اشاره به اين که بين صف و ستاد بايد ارتباط قوي وجود داشته باشد، عنوان كرد: برنامه راهبردي زماني محقق مي‌شود که مديران و معلمان آن را باور کنند، چرا که اگر بهترين برنامه‌ريزي‌ها انجام شود، اما معلمان و مديران نسبت به آن آگاهي نداشته باشند، به بيراهه خواهيم رفت.

قربان اظهار كرد: امروزه نگاه به آموزش ابتدايي، نگاه ويژه‌اي بوده و بايد تمام انرژي خود را به اين بخش معطوف کنيم.

وي اعلام كرد: در مقطع ابتدايي تنها 6/1 درصد معلمان مدرک فوق ليسانس داشته و نزديک 30 درصد داراي مدرک ديپلم و فوق ديپلم هستند.

وي همچنين عنوان كرد: مهدهاي کودک باعث جدايي عاطفي فرزند از خانواده در سنين پايين مي‌شود.

قربان در رابطه با ساماندهي زمان دوره ابتدايي بيان كرد: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود تا هم خانواده در تربيت دانش آموز سهيم بوده و هم معلمان فرصت خودآموزي و بالا بردن سطح علمي خود را داشته باشند.

وي همچنين درباره تجهيز کتابخانه‌ها نيز اذعان كرد: 125 هزار کلاس ابتدايي با اعتباري افزون بر پنج ميليارد تومان تا پايان تيرماه سال 90 به کتابخانه کلاسي مجهز خواهند شد.

وي در رابطه با مدارس هوشمند گفت: اين مدارس باعث به کارگيري تمام حواس در يادگيري و تعميق يادگيري مي‌شود که اين موضوع باعث تبديل دانش به بينش مي‌شود.

وي تصريح کرد: در مدارس هوشمند دانش آموز علاوه بر محتواي کتاب‌هاي آموزشي مي‌تواند در زمينه اين موضوعات آموزش‌هاي بيشتري ببيند.

وي درباره برگزاري جشنواره جابربن حيان نيز خاطر نشان كرد: اين جشنواره که به طور همزمان در کل کشور برگزار مي‌شود، براي ايجاد تفکر فلسفي در دانش آموزان در نظر گرفته شده تا به پژوهش، خلاقيت و نوآوري منجر شود.

قربان اضافه کرد: در سطح استان، پنج مدرسه و در هر منطقه دو مدرسه به عنوان پايلوت انتخاب شده است.

وي تصريح کرد: برگزاري جشنواره‌ها اين امکان را براي دانش آموزان فراهم مي‌کند تا علاوه بر مطالعه محتواي کتاب‌هاي درسي بتوانند آنها را به صورت آزمايش و تحقيقات پياده کنند.

قربان عنوان كرد: اگر دانش آموزان ما در دوره ابتدايي فعاليت‌هاي پژوهشي انجام دهند، افراد خلاق و مولدي در آينده مي‌شوند و اگر معلمان در زمينه کارهاي پژوهشي دانش آموزان را جهت دهند، به فعاليت‌هاي بيشتري خواهيم رسيد.

وي در رابطه با پيک‌هاي شادي نيز بيان كرد: اجراي اين طرح بر عهده خود استانها گذاشته شده است تا خود آنها براي اوقات فراغت دانش آموزان برنامه‌ريزي کنند.

وي اذعان كرد: برخي از استان‌ها اين توانايي را دارند تا بسته‌هاي الکترونيکي را در کنار پيک‌هاي شادي مورد استفاده قرار دهند، اما در کل، هدف اين است تا دانش آموز در ايام نوروز از درس فاصله نگيرند.