چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
توسعهی شخصیت ایمانی
آن استاد فرزانه[۱] در تقسیمبندی حیات، مرز رسیدن به حیات انسانی را استخدام نیروهای خدادادیِ بصر و قلب و سمع جهت کسب علم و تشخیص راه صواب از راههای ناصواب و آنگاه انتخاب راه درست و رهایی از بیراههها می داند و این حیاتی است که ممات ندارد و تولدی است که مرگ به دنبال آن نخواهد آمد و زایشی است از نوعی دیگر، از نوع تبدیل معیشت مبتدی به شخصیت توسعهیافتهی تک محصولی و تک محوری به شخصیت توسعهیافته همهجانبهنگر و جمع محور... .
پس ابتدای قدم نهادن در وادی حیات، چگونگی استفاده از اسباب حیات است و سیر و سیاحت در آفاق و انفس! و کمال حیات، توسعه یافتگیِ همه جانبه و جمع محوری با محوریت قرآن. و این مهم میسور و ممکن نخواهد بود مگر با عزمی عظیم و باوری یقین بخش و تلاشی مضاعف. بنابراین باید ارزیابی، برنامهریزی و تلاش جدّی در دستور کار و حرکت به سوی حیات واقعی باشد. باید ضعفها را شناخت و به قوت تبدیل، قوتها تقویت و بهبود بخشید و رفتارها را ادامه داد و به مقصد (بهشت و رضوان الهی) رسید. باید گذاشتیها را گذاشت و برداشتنیها را برداشت و .... . توسعهیافتگی باید جوانب مادی و معنوی، جسمی و روحی فرد را دربرگیرد همانگونه که یک کشور برای نجات از عدم توسعهیافتگی با ارزیابی و تدبیر در ابعاد نختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی، صنعتی، کشاورزی، سیاسی، نظامی و ... به تلاش و فعالیت میپردازد تا از وابستگی و عدم توسعهیافتگی رهایی یافته و به سوی استقلال و رشد و توسعه همهجانبه پیش برود. اگر کشوری خود را محصور کرده و سیاست درهای بسته را اعمال نموده و با ممالک دیگر قطع رابطه نماید، توسعه نخواهد یافت. راه برونرفت از این بنبست، بازکردن درهای بسته است و جلب جذب مشتریان و عرضه کالاهای با کیفیت و استفاده از تجارب و راههای کسب موفقیت دیگران میباشد.
مؤمن نیز برای توسعهی شخصیت ایمانی خویش باید وارد کند، تبدیل و صادر نماید. بنگرد و ببیند مصدر وارداتش چیست و مقصد صادراتش کجاست؟ وارداتش را چگونه و به چه تبدیل مینماید؟ در صادرات و وارداتش نَحل است یا جُعَل؟ چه چیزهایی را وارد شبکه ایمانی خود مینماید و ماحصل معاملات و مبادلاتش چیست، قبل از پردازش به شاخه، به ریشهها بپردازد، از شعار به شعور و از عمل عادی و معمولی به عمل خالصانه و بادوام روی آورد و بین سنّت و تجدد ارتباط و آشتی برقرار سازد. ایجابی، مثبت نگر و فعال باشد، ایمان درونی خویش را در زندگی ترجمه کند. از مطلقگرایی و دگماندیشی و واپسگرایی به سوی تکثرگرایی، تسامح و واقعگرایی حرکت کند. خود را دنیای پست مدرن امروزی احساس و درک کند و روش مدرنِ کاری در دنیای مدرنیته به کار گیرد.
در عرضهی کالای ایمان به مشتریان، جذابیت و محبوبیت داشته و اصلیها را عصری عرضه نماید. اولویتها را اولویتگذاری کرده، انعطاف، شرح صدر و حلم و بردباری را سرلوحهی کار و دعوت خویش قرار دهد. از شخصیتپرستی به شخصیتسازی و از اسطورهسازی به الگوگرایی روی آورد. فرصتها را غنیمت شمارد و فرصت سوزی نکند. استعدادها را بشناسد و هدایت نماید. نقدپذیر و با انعطاف باشد و افق دید خویش را وسعت بخشد، وسعتی به پهنای هستی. در مداری سیر نماید که انسانیت در آن در جَوَلان است و به دنبال پناهگاهی میپناهد. در استواری همانند کوه محکم و پایدار و از تذبذب و هلوعیت بدور باشد و نمونه واقعی انسان مؤمن گردد. به آن امید که آن شویم که باید آن باشیم.
جهانگیر امینی _ باینگان
پاورقی:
[۱] منظور نویسنده، استاد شهید ناصر سبحانی(۱۳۳۰-۱۳۶۹) است. (ویراستار)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست