یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
فرش دستباف ایران همچنان در مقام نخست جهان

كاهش ۲/۵درصدی صادرات فرش دستباف در جهان درفاصله سالهای ۱۹۹۹تا ۲۰۰۳ میلادی، گریبانگیر بسیاری از كشورهای تولیدكننده فرش دستباف از جمله ایران شد.
صادرات فرش در این سالها به ترتیب در كشورهای تركیه با ۱۱/۲۴درصد، هند ۱۰/۶۲درصد، ایران ۶/۰۴درصد و چین ۱/۷۵درصد روند نزولی مواجه شد.
با مقایسه قیمت هر مترمربع فرش دستباف در جهان در سالهای ۱۹۸۱و ۱۹۸۲ میلادی با زمان حاضر میتوان به شكاف ایجاد شده در قیمت جهانی فرش پی برد، در حالی كه هر مترمربع فرش دستباف در آن سالها ۳۰۰دلار ارزشگذاری میشد، اكنون این میزان به هر متر مربع ۹۰دلار كاهش یافته است.
با نگاهی به سالهای ۱۹۹۹تا ۲۰۰۳و وضعیت صادرات فرش در ایران میتوان به این نكته پی برد كه بیشترین كاهش صادرات فرش ۱۶/۶درصد مربوط به فاصله سالهای ۲۰۰۰و ۲۰۰۱است و كمترین كاهش با ۰/۴۲درصد به سالهای ۲۰۰۱و ۲۰۰۲بر میگردد.
از سوی دیگر ارزش كل تجارت فرش دستباف در جهان در سال ۲۸۳/۱ ، ۲۰۰۳ میلیارد دلار برآورد شده كه این میزان در سال ۲۰۰۴به ۲۱۳میلیارد دلار رسید، این در حالی است كه كل مبادلات انواع مختلف كفپوشها رقمی ثابت مانده و تنها از میزان تجارت فرشهای دستباف كاسته شده است.
در این میان از مجموع كشورهای عمده صادركننده فرش دستباف، ایران با در اختیار گرفتن ۴۱تا ۴۳درصد از سهم بازار رتبه نخست بازار فرش جهان را به خود اختصاص داده است.
با این وجود، صادرات فرش دستباف كشورمان روند نزولی داشته به نحوی كه در سال ۲۰۰۳برابر ۵۳۷میلیون دلار، سال ۲۰۰۴میلادی ۵۳۶میلیون دلار و سال ۲۰۰۵با كاهش چشمگیر به ۴۴۷میلیون دلار رسیده است كه با اتخاذ تدابیر مناسب از روند نزولی صادرات میتوان جلوگیری كرد.
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان صنعت فرش، گذشته از كاهش جهانی صادرات فرش در داخل كشور عوامل متعددی چون گرانی مواد اولیه، دستمزد بالا و كاهش كیفیت تولید منجر به كاهش صادرات فرش دستباف شده است.
با توجه به اینكه هم اكنون سالانه ۶/۵میلیون مترمربع فرش دستباف در كشور بافته میشود و نزدیك به ۱۰میلیون نفر شامل بافندگان و خانوارهای آنها در این گروه جای دارند، افزایش تولید كیفی و گسترش عرضه صادرات فرش نیازمند حمایت جدی نهادهای مسئول از بافندگان فرش دستباف است.
ورود برخی تولیدات با كیفیت پایین به بازارهای جهانی نیز سبب شده تا به نشان تجاری فرش دستباف كشور كه از دیر زمان جایگاه خاصی را نزد خریداران دیگر كشورها داشته، صدمه وارد كند.
كارشناسان صنعت فرش معتقدند: عوامل داخلی چون گرانی مواد اولیه، مالیات ، عوارض، حقوق بافنده، به كار بردن مواد اولیه نامرغوب درایجاد فرازونشیب های صادرات فرش نقش بسیاری را ایفا میكند.
همچنین دستمزد بالای نیروی كار به عنوان یك شاخص بزرگ در افزایش قیمت فرش صادراتی نسبت به سایر كشورهای عرضهكننده در بازار جهانی تاثیر بسیاری میگذارد.
با توجه به یكی از ویژگیهای فرش دستباف یعنی كاربر بودن، بخش زیادی (حدود ۷۰درصد) هزینه تولید را دستمزد تشكیل میدهد.
ذكر این نكته ضروری است كه كشورهای هند، پاكستان و چین با برخورداری از نیروی كار ارزان و فراوان خود و در نتیجه پایین بودن دستمزدها و با توجه به نیاز اندك سرمایه و در نتیجه سودآور بودن این صنعت در بازارهای جهانی حضور فعال پیدا كردهاند و این امر سبب شده تا سهم صادرات فرش كشور در بازارهای جهانی كاهش یابد.
مقایسه متوسط دستمزد ماهانه قالیبافان به عنوان بیشترین هزینه تولید میان ایران و دیگر كشورها نشان از بالابودن متوسط هزینه دستمزدها در ایران دارد.
براساس مطالعات صورت گرفته در مركز ملی فرش، متوسط دستمزد ماهانه قالیبافان در سال ۲۰۰۳در ایران ۶۱دلار، در چین ۵۵دلار، در پاكستان ۴۱ دلار و در هند ۲۳دلار بوده است.
با توجه به میانگین متوسط دستمزد ماهانه قالیبافان كه ۴۷/۲۵دلار است متوسط دستمزد ماهانه قالیبافان در ایران بیش از سایر كشورها است.
بالابودن قیمت تمام شده فرش دستباف ایران در مقایسه با كشورهای پاكستان و هند موجب شده تا قیمت متوسط هر كیلو فرش دستباف ایران در سال ۲۰۰۳ برابر با ۲۶دلار باشد درحالی كه متوسط قیمت فرش در كشورهای پاكستان و هند به ترتیب هر كیلو ۱۵و ۹دلار اعلام میشود.
وزیر بازرگانی بر تغییر روشهای صادرات فرش در عرصه جهانی تاكید میكند و میگوید: حضور سنتی فرش دستباف در بازارهای بینالمللی پایدار نیست، زیرا صادرات فرش، نظام سنتی بازار داخلی را نمیپذیرد.
"سیدمسعود میركاظمی" در مراسم آغاز به كار یازدهمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف با تاكید بر اینكه ارتقا جایگاه فرش دستباف نیازمند تحول در نگاه به فرش است، تصریح میكند: نگاههای سنتی در تولید نباید در توزیع و حضور در بازارهای بینالمللی توسعه یابد.
یازدهمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف با مشاركت ۳۸۶غرفهگذار ، از یكم شهریور ماه آغاز شده و روز هفتم شهریور به كار خود پایان میدهد.
وزیر بازرگانی، نگاه فشاری به بازارهای جهانی در زمینه فرش را نخستین مشكل اساسی صنعت فرش میداند و معتقد است: حوزه صادرات فرش را باید به نظام كششی و مبتنی بر بازار، تبدیل كرد.
میركاظمی گفت: در تولید فرش دستباف و صادرات آن باید تنوع رنگ، طرح و اندازه براساس تنوع بازار، خلاقیت و نوآوری و تقاضای مشتری در نظر گرفته شود.
وی با تاكید بر حفظ اصالت و نقش فرشهای اصیل ایرانی، اظهار داشت: باید تنوع محصولات صادراتی فرش را در دستور كار سفارش بازارهای بینالمللی قرار داد.
به گفته وزیر بازرگانی، دیكته كردن به بازار بینالمللی نه تنها در مورد فرش، بلكه در خصوص سایر محصولات صادراتی اثری منفی به دنبال دارد.
میركاظمی با بیان اینكه باید تلاش كرد تا متوسط صادرات فرش كشور كه اكنون سالانه ۵۰۰میلیون دلار است حداقل از ۲۰درصد رشد برخوردار شود، میافزاید: از این طریق میتوان عقب ماندگی گذشته را در برنامههای چهارم و پنجم توسعه اقتصادی كشور جبران كرد.
به گفته وی، چالشهای فرش دستباف را باید در بخشهای مختلف و در تعامل منطقی و مشاركت ملی رفع و راهحلهای مشكلات این بخش را ارایه كرد.
به اعتقاد میركاظمی، چرخه محصول فرش دستباف طولانی است، در حالی كه بازارهای بینالمللی این چرخه طولانی را نمیپذیرند و باید به فكر راههای جدید برای فروش بود.
وزیر بازرگانی همچنین تولید فرشهای ماشینی را یكی دیگر از مسائل كم توجهی به فرش دستباف، میداند و سپس بر رفع مسائل قالیبافان تاكید میكند. رییس مركز ملی فرش، بازاریابی صادرات را حلقه مفقوده فرش دستباف ایرانی میداند و معتقد است: تبلیغات فرش باید بر مبنای استراتژی بازار باشد.
"مرتضی فرجی" با بیان اینكه هم اكنون ۶۰درصد فرش ایران به كشورهای آمریكا و آلمان صادر میشود، تبلیغ در شبكه یورونیوز اروپا را سبب آشنایی بیشتر مردم دیگر نقاط جهان با فرش دستباف ایران دانست.
رییس مركز ملی فرش نیز كه سال گذشته از تلاش دولت برای یافتن بازارهای جدید هدف فرش دستباف خبر داده بود، اظهار داشت: تا پایان آبان ماه نتایج تحقیقات گروه تحقیقاتی مركز فرش برای تعیین ۱۰كشور دارای اولویت برای بازارهای هدف ایران اعلام میشود.
به گفته وی، صادرات فرش دستباف در وضعیت نامناسبی قرار دارد و برای تقویت آن باید در ابتدا از شیوه تبلیغات بهره برد.
"اكبر هریسچیان" معتقد است: افزایش سقف جوایز صادراتی به ۱۰درصد در ارتقا جایگاه فرش دستباف موثر است.
رییس اتحادیه صادركنندگان فرش دستباف با بیان اینكه با تدبیر و برنامه ریزی مثبت میتوان زمینه اعتلای فرش دستباف را ایجاد كرد، افزود: باید در مشورت با خبرگان و به دور از تشریفات اداری موانع فراروی این بخش را رفع كرد.
به گفته وی مقایسه فرش با دیگر كالاهای صنعتی بیروح، باعث زوال فرش دستباف میشود و كاهش صادرات را در پی دارد.
هریسچیان، ركود اقتصادی در غرب و تورم در كشور را از عوامل موثر در كاهش صادرات فرش دانسته و میگوید: تسهیل در صدور ویزا برای مشتریان خارجی در سفر به ایران موجب سفارش دادن فرشهای متعدد با سلایق خریدار خارجی میشود.
در حالی كه به گفته مدیر سابق هماهنگی و نظارت بر تولید مركز ملی فرش، هم اكنون بیش از ۹۲درصد از مجموعه یكهزار و ۵۰۰قطعهای فرشهای نفیس دستباف ایران كه در موزهها و كلكسیونهای سراسر جهان نگهداری میشود، در كارگاههای متمركز بافته شده، توجه جدی به تقویت كارگاههای متمركز در بهبود وضعیت فرش دستباف و افزایش سفارش پذیری نقش مهمی ایفا میكند.
هم اكنون حدود ۲۶۰كارگاه متمركز قالیبافی هر یك با نیروی كار بالای ۲۰ نفر در كشور فعال است.
با توجه به شناخت كافی صاحبان كارگاههای متمركز از نیاز بازار و هماهنگ شدن تولید با بازار و استفاده از مواد اولیه مرغوب و با كیفیت، علاوه بر سفارش پذیری میتوان تولیدی یكدست با تحویل به موقع فرش به خریدار خارجی عرضه كرد.
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان صنعت فرش دستباف، تولید فرش در كارگاه های متمركز، یكی از دلایل موفقیت كشورهایی مانند هند، پاكستان و چین در كسب بازارهای جهانی است.
به طور قطع تا زمانی كه فرهنگ شكلگیری كارگاههای متمركز در كشور ایجاد نشود، نمیتوان با نیازهای خریداران خارجی هماهنگ بود و چه بسا هزینه بسیاری صرف تولید فرش دستباف میشود كه رقیب او در بازار فروش برنده است.
عوامل دیگری همچون ناآگاهی از سلایق بازار هدف، عدم تبلیغ فرش ایرانی، سیاستهای تجاری، ارزیابی گمرك، پیمان سپاری ارزی، در مقاطع مختلف نیز آثار متفاوت خود را بر صادرات فرش برجای گذاشتهاست.
از سوی دیگر تقویت كارگاههای متمركز قالیبافی، شناسنامهدار كردن فرشهای دستباف، تبلیغ فرش در شبكههای خبری جهانی، مطالعه در بازارهای بینالمللی و آگاهی یافتن از نیازهای بازار، دعوت از دانش آموختگان فرش دستباف از جمله عوامل موثری است كه دولت با توجه به آنها میتواند تا جایگاه فرش دستباف در جهان را ترمیم كند.
عوامل دیگری همچون سیاستهای تجاری، ارزیابی گمرك، پیمان سپاری ارزی، در مقاطع مختلف نیز آثار متفاوت خود را بر صادرات فرش برجای میگذارد كه باید به رفع آنها پرداخت.
ارتقا كیفی مواد اولیه، توجه بیشتر به رنگرزی گیاهی، هماهنگ كردن تولید با نیازهای بازار، هدفمند كردن تولید، گسترش بیمه قالیباقان و حمایت از نیروهای انسانی با ارزش از هدفهای مهمی است كه باید در جهت ارتقا جایگاه فرش مورد توجه قرار گیرد.
به طور قطع لزوم استاندارد كردن مواداولیه و تجدیدنظر در استانداردهای گذشته، موضوع استحصال صحیح پشم و زمینهسازی برای خارج شدن پشمهای دباغی از چرخه مصرف فرش دستباف از دغدغههای بزرگ دست اندركاران فرش دستباف است.
افزودن بیمه درمانی به بیمه بازنشستگی قالیبافان، توجه بیشتر بر امر نظارت بر تسهیلات جذب شده، كیفیت اجرا و ایجاد هماهنگی در امور مربوط به تولید فرش دستباف نیز سبب ارتقا جایگاه فرش دستباف میشود.
استاد راهنما: شهناز حسنی
ناشر:ایرنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست