سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
صنعت كاشی و سرامیك قدیمی ترین ساخته دست بشر
صنعت كاشی و سرامیك از قدیمیترین ساختههای دست بشر میباشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا اشیاء سفالین از قدیمیترین یافتهها از انسانهای نخستین میباشد.
تولید صنایع سرامیكی تا سال ۱۳۳۹ به صورت دستی در كشورمان رواج داشت. در این سال با افتتاح كارخانه كاشی ایرانا، تولید كاشی ماشینی به صورت صنعتی و با ماشینآلات و تجهیزات جدید شروع شد.
سابقه تاریخی، ذخایر كم نظیر مواد اولیه، بازار گسترده و مناسب داخلی و وجود نیروی انسانی ماهر سبب رشد و توسعه این صنعت در ایران شد به طوری كه در ۴۵ سال گذشته با سرمایهگذاری دو میلیارد دلاری بخش دولتی و خصوصی، ظرفیت تولید از نیازهای داخلی فراتر رفته و بازار داخلی را اشباع كرده است.
تا پایان سال ۱۳۷۹، صنعت كاشی و سرامیك ایران با رشد معقول و متوازن، ظرفیت خود را تا مرز ۸۰ میلیون مترمربع در سال رساند. این صنعت در فاصله سالهای ۱۳۵۸-۷۹ با متوسط رشد ۸/۲ درصدی در جایگاه مناسب و مطلوبی قرار داشت و علاوه بر تامین نیازهای داخلی به صادرات نیز پرداخت. با آغاز دهه هشتاد به دلیل تسهیلات دولتی، اعتبارات صندوق ذخیره ارزی، صدور موافقت اصولی، پرداخت تسهیلات بانكی و اقبال سرمایهگذاران این صنعت رشد زیادی را تجربه كرد.
اما با آغاز دهه هشتاد با رشد سریع صنعت كاشی و سرامیك همراه بود ولی دیری نپایید كه در نیمه دوم سال ۱۳۸۲، با بحران بازار عرضه مواجه شد، پر شدن انبارها، تعطیلی مقطعی برخی از كارخانهها، صادرات زیر قیمت تمام شده و كاهش متوسط سودآوری این صنعت از جمله عواقب كوتاه مدت این بحران به شمار میرود. پیشبینی میشود این بحران حداقل تا سال ۱۳۹۰ ادامه خواهد یافت و بدیهی است تنها شركتهایی میتوانند پیروز این میدان باشند كه توانایی تحمل یك دهه بحران را داشته باشند. كارشناسان و مسئولان دلیل افزایش بی رویه تولید كاشی و سرامیك درداخل كشور را صدور بی رویه مجوز ایجاد واحدهای تولیدی میدانند و میگویند تنها راهحل این مشكل ظرفیتسازی برای بازارهای صادراتی است كه این امر از طریق نوآوری و روی آوردن به سبكهای جدید و الهام گرفتن از هنر و فرهنگ ایرانی امكانپذیر است.
یكی دیگر از اقدامات مسئولان برای جلوگیری از افزایش بی رویه ظرفیت تولید در این بخش دادن مجوز به واحدهایی است كه محصول جدید روانه بازار میكنند ویا بیشتر برای فعالیت صادراتی برنامهریزی كردهاند. صنعت كاشی و سرامیك در بخش صنایع ساختمانی از لحاظ میزان سرمایهگذاری، ارزش تولیدات و اشتغالزایی بعد از صنعت سیمان در رتبه دوم قرار دارد و این جایگاه نیاز به حمایت و توجه بسیار مسئولان دارد.
●وضعیت ایران در تولید كاشی و سرامیك
ایران تاكنون در رده نهم بزرگترین تولیدكنندگان كاشی و سرامیك جهان جای داشته است. حمایت دولت، بانكها و سودآوری زیاد سالهای گذشته را میتوان از دلایل گسترش این صنعت دانست. میزان تولید در سالهای گذشته افزایش یافته ولی رشد ظرفیت تولید بسیار بالا بوده است. البته همانطور كه فاصله ظرفیت تولید و تولید افزایش یافته در سالهای اخیر مازاد تولید نیز به شدت بیشتر شده و پیشبینی میشود علاوه بر مازاد تولید از لحاظ استانداردهای تولید نیز كارخانههای ایران در وضع مناسبی قرار ندارند، هیچ یك از استانداردهای صنعت كاشی و سرامیك ایران مانند میزان تولید سرانه، انرژی مصرفی، هزینههای تعمیر و نگهداری، مقدار ضایعات، مقدار نیروی كار با استانداردهای رایج دنیا تطابقی ندارد.
بدیهی است چنین محصولاتی از شرایط لازم برای ورود به بازار جهانی برخوردار نیستند. از این رو نخستین شرط گام نهادن به بازارهای جهانی كسب گواهی كیفیت جهانی است.
●وضعیت بازار كاشی و سرامیك در ایران
نگاهی به بازار داخلی نشان میدهد كه ساختار حاكم بر بازار كنونی این صنعت از نوع رقابت انحصاری است. این نوع ساختار به آن معنی است كه در بازار هم رقابت وجود دارد و هم انحصار، بازار از آن جهت رقابتی است كه هم تعداد تولیدكنندگان و هم مصرفكنندگان زیاد است و از سوی دیگر بین تولیدكنندگان نیز رقابت وجود دارد. اما انحصار صنعت كاشی و سرامیك ایران ناشی از جایگاه ویژه هر یك از تولیدكنندگان در بازار و همچنین بازارهای انحصاری برخی از تولیدكنندگان است. به سبب عرضه بیش از حد بازار كاشی و سرامیك دچار مشكلاتی شده است و این مشكلات ساختاری است و در كوتاه مدت از بین نمیرود. بررسی تقاضا نیز نشان میدهد كه تقاضای این محصول دارای ثبات قابل توجهی است و افت قیمت، كاهش سودآوری و از بین رفتن رشد و پویایی این صنعت تنها به دلیل مازاد عرضه ایجاد شده است. نحوه تامین تقاضا یكی دیگر از مشكلات موجود در این صنعت است. به رغم بالا بودن میزان عرضه محصولات توسط كارخانههای داخلی با آزاد شدن واردات از سال ۱۳۸۰ محصولات وارداتی با كیفیت بهتر و قیمت پایینتر بخشی از بازار داخلی را به خود اختصاص دادند.
●وضعیت صادرات كاشی و سرامیك
همانطور كه آمار تولید و مصرف كاشی و سرامیك در ایران نشان میدهد اكنون بازار داخلی اشباع شده و از سوی دیگر نبود توان رقابت در بازارهای برون مرزی به دلیل قیمت تمام شده بالا، مسائل حمل و نقل، بستهبندی باعث شده تا بخشی از ظرفیت این صنایع بدون استفاده بماند. در این شرایط هرگونه توسعه سرمایهگذاری در این بخش جز با دید صادراتی خطایی بزرگ محسوب میشود. بنابراین ورود به بازارهای جهانی مستلزم شرایطی است كه برخی از آنها عبارتند از:
۱) افزایش كیفیت و كسب گواهیهای كیفیت جهانی
۲) لزوم كاهش قیمت و همچنین كاهش قیمت تمام شده تا سطح قیمتهای بینالمللی
۳) افزایش مقیاس تولید به منظور كاهش قیمت تمام شده
۴) تلاش برای كاهش موانع گمركی و تعرفههای كشورهای موردنظر
به رغم ضرورت صادرات برای تداوم حیات صنعت كاشی و سرامیك ایران، متاسفانه رشد صادرات چندان مطلوب نیست و شركتها همه تلاش خود را برای تصاحب بازارهای داخلی به كار بستهاند. پیشبینی میشود امسال این صنعت ۱۸۵ میلیون مترمربع مازاد تولید داشته باشد كه از این میزان ۱۰ میلیون مترمربع كاشی از ایران صادر خواهد شد.
●بررسی وضعیت بازار كاشی و سرامیك در آسیا
با توجه به قیمت پایین كاشیهای آسیایی در مقایسه با انواع اروپایی و وقوف و آگاهی تولیدكنندگان آسیایی به این امر، قیمتگذاری این محصول و حضور آن در بازار در سالهای اخیر مشكلات بسیاری را به دنبال داشته است.
قیمت هر مترمربع كاشی در كشور ایران حدود ۵ الی ۶/۵ دلار برآورد شده است. مواد اولیه داخلی با كیفیت مناسب و هزینه پائین انرژی ازجمله مزایای تولید و هزینههای بالا مربوط به واردات لعاب و مشكلات مربوط به نوسان قیمت دلار از مهمترین محدودیتهای مطرح شده در رابطه با صنعت تولید كاشی در ایران محسوب میشوند.
قیمت هر مترمربع كاشی در تركیه معادل ۴ دلار، مالزی ۲/۶ الی ۳/۱ دلار، ژاپن ۵ دلار، اندونزی ۱/۴ الی ۱/۶ دلار و فیلیپین ۵ دلار برآورد شده است.
با توجه به قیمت كاشی در كشورهای آسیایی میتوان اینگونه نتیجه گرفت كه در صورت برنامهریزی دقیق در زمینه بازاریابی و سیاستگذاریهای صحیح فروش، تولید كاشی در آسیا علیرغم تمامی محدودیتهای مطرح شده، سودآوریهایی را نیز به همراه خواهد داشت. ولی شرایط فعلی و پایین بودن قیمت كاشیهای آسیایی در بازارهای بینالمللی و به ویژه در مقایسه با انواع اروپایی نتیجه سیاستگذاری قبلی مبنی بر كاهش قیمت كاشی آسیایی از جانب تولیدكنندگان جهت صادرات بیشتر برای مقابله با بحران اقتصادی اخیر آسیا بوده است.
آمار در چند سال اخیر بیانگر رشد بازار و افزایش قیمت كاشیهای اروپایی به طور متوسط به میزان ۲۵ درصد بوده درحالیكه همین آمار در رابطه با آسیا در حدود ۱۳ درصد كاهش را نشان میدهد.
میتوان گفت كه عوامل موثر در بروز این اختلاف در قیمتها به دو مقوله اساسی و مهم یعنی كیفیت كالا و دیدگاه تولیدكننده برمیگردد. شاید بتوان گفت كه دیدگاه مشتریان اروپایی در رابطه با كالاهای آسیایی به عنوان محصولات با كیفیت نامطلوب و پایین در این روند و حتی در بینش خریداران آسیایی كه از بازارهای اروپایی الگوبرداری میكنند بسیار موثر بوده است كه البته این امر برای تولیدكنندگان آسیایی كه تولیدات خود را به بهترین كیفیت در بسیاری موارد قابل مقایسه با انواع اروپایی و مطابق با استانداردهای مطرح بازار ارائه میكنند بسیار ناگوار است.
از دیگر عوامل موثر در كاهش قیمت كاشیهای آسیایی میتوان به بحران اقتصادی اخیر آسیا و به دنبال آن عدم توازن در ارسال كالا و هزینههای بارگیری اشاره كرد به طوری كه در اثر این جریان، هزینههای حمل و نقل برای تولیدكنندگان اروپایی جهت ارسال كاشی به آسیا كاهش یافته و در نتیجه قیمت كاشی نیز در بازار آسیا كمتر شده كه این امر سبب تنزل قیمتهای پایه و در نتیجه متضرر شدن تولیدكنندگان آسیایی شده است.
همین امر در رابطه با صادرات به ویژه كشورهایی كه اصرار به پرداخت قیمتهای بارگیری كمتر نسبت به قیمت خود كاشی دارند، چشمگیرتر بوده و از دلایل مهم در رابطه با كمرنگتر شده چشمانداز صادرات به اروپاست. كاهش تقاضا برای واردات، تنزل قابل توجه بازار در مقایسه با دوره قبل از بحران اقتصادی، كاهش قیمت كاشی، ركود در صنعت ساختمانسازی و اجرای پروژههای عمرانی و همچنین كاهش سرمایهگذاری در این بخش از جمله پیامدهای ناگوار این روند محسوب میشوند.
این مسئله نه تنها در آسیا كه در بازارهای اروپایی نیز تاثیر نامطلوبی داشته به طوری كه به دنبال شكست قیمت كاشیهای آسیایی از جانب برخی از تولیدكنندگان این منطقه به امید دستیابی به سود بیشتر در بازارهای اروپایی، قیمتهای كاشی اروپایی به دلیل ترس از ورود سیل كاشی ارزان قیمت آسیایی بالا نرفته و بدین ترتیب شرایط اقتصادی به گونهای مختلف شده است.
علت بالا بودن قیمت كاشی ایران نسبت به قیمت جهانی آن این است كه تولیدكنندگان كاشی به موازات كاهش هزینههای تولید قیمت محصولات خود را كاهش ندادند. در سالهای قدیم كه كاشی با كورههای سنتی تولید میشد، قیمت تمام شده كاشی به دلیل بالا بودن هزینههای اولیه ازجمله سوخت، برق، نیروی انسانی و غیره نسبتا بالا بود، اما بعد از مدتی با ورود تكنولوژیهای مدرن، هزینه تولید كاشی و به تبع آن قیمت واقعی آن به طور فاحشی افت كرد ولی متاسفانه تولیدكنندگان كاشی در قیمت آن تغییری ایجاد نكردند و قیمتهای امروزی تقریبا همان قیمتهای كاشی است كه به شیوه سنتی تولید میشود.
البته ایجاد جو رقابت در بین تولیدكنندگان به تدریج سبب كاهش قیمتها خواهد شد، اما باید توجه داشت كه این امر موجب كاهش كیفیت محصولات نشود. همچنین هزینهها را با اعمال اقدامات دیگری ازجمله كاهش نیروی انسانی بالا بردن بهرهوری و كاهش در میزان ضایعات میتوان كاهش داد.
وزارت صنایع باید به گونهای فعالیت كند تا سرمایهداران را به سرمایهگذاری در صنایع مختلف تشویق كند اما به همراه آن باید آنها را نسبت به میزان تولید، بازار و مسائل ضروری دیگر نیز آگاه سازد.
مژگان میرزایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست