یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
ارزش گذاری كاركنان
هركسی دوست دارد كه از او به خاطر فعالیتهایش قدردانی شود.اما با روشی صحیح,بسیاری از موسسات برنامهای رسمی برای تقدیر از كارمندانشان دارند.برنامههایی مانند,گردهمایی سالانه برای پرداخت پاداش و دادن تقدیر نامه اما بسیاری از این برنامهها با شكست مواجه میشوند چرا؟چون جایزه با تصمیمگیری مطلق از سوی مدیریت تعیین و اهدا میشود.این امر عدم توازن در قدرت را تقویت میكند.گاه به یك كاربزرگ,پاداشی ناچیز داده میشود.این روش نوعی بنده نوازی وصله دادن را تداعی می نماید.انجام فعالیتها معمولا یك تلاش گروهی است در حالی كه تشویق یك نفر باعث رنجش و دلخوری دیگران میشود و زمینه یك نوع رقابت ناسالم را فراهم میسازد.
جایزهها معمولاً سالی یك یا دو بار داده میشود.اما هدف آن تشویق افراد برای اهتمام در انجام وظایفی است كه به صورت روزانه به ایشان محول میشود.حقوق و دستمزدها كه انگیزه ایست تا افراد كارشان را بهتر انجام دهند,به ندرت افزایش مییابد. اشخاصی كه در راس فعالیتها هستند,افرادی مشخص هستند.بنابراین یك سیستم یكنواخت و رسمی تشویق ممكن است تبدیل به برنامهای شود كه از افراد خاص به طور مستمر تقدیر مینماید.
و نهایتاً این كه ممكن است افراد برای انجام كاری قدردانی شود كه از نظر دیگر عوامل درگیر,با بیدقتی انجام شده است.چرا سیستم رسمی تقدیر از كاركنان تا به این حد رایج است؟
مزیت اصلی روش فوق این است كه چون رسمی است,انجام آن آسانتر است.تمام آنچه كه برای اجرا لازم است,این محاسبه است كه افراد چقدر به اهدافشان نزدیك شدهاند.سپس موفقترین فرد از این لحاظ شناسایی و با جایزهای استاندارد از او قدردانی میشود.
به هر حال این مزیت,نوعی زیان هم هست چون جایزهها فقط حالت رسمی دارند و یك برنامه تقدیر جمعی برای اهدای آن تدارك دیده شده است.این فرآیند بسیار غیرشخصی است.ضمن این كه سیستم جایزه رسمی یك جنبه خاص از شغل افراد (معمولاً موردی كه باعث افزایش بازده میشود)و تعداد كمی از كاركنان را كه به طور مستقیم درگیر مساله هستند,مورد توجه قرار میدهد.
در مقابل,برنامههای غیررسمی برتلاش خود جوش افراد تمركز میكند.
هنر قدردانی از دیگران
قدر دانی از دیگران یك عمل خلاق است.برخی از مدیران قدردانی از كاركنان را به عنوان قسمتی از مسئولیت شغلیشان در نظر میگیرند.قدردانی از دیگران یك هنر است و بهترین نوع آن براساس رفتار و شخصیت افراد شكل میگیرد.
سیستم جایزه فردی
سیستم جایزه فردی ممكن است به ترتیب زیر عمل كند:در یك نشست كاری از كاركنان بپرسید در یك دوره زمانی خاص مانند یك هفته,یكماه و یا یك سال قصد دارند چه برنامهای را اجرا كنند.به ایشان اجازه دهید اهدافشان را بیان نمایند.ممكن است برنامه یكی از آنها,طرحی واضح و ساده باشد.مانند این كه میخواهم طی هفته بعد تمام پروندههای سوابق فعالیتها را مرتب كنم.او را مطمئن سازید كه از نوع كار و بازده آن آگاه هستید و سوال كنید برنامه را چگونه اجرا می كند و نهایتاً مهمترین كار این است كه بپرسید مایل است برای انجام این كار چگونه از او قدردانی شود.شاید پاسخش به سادگی این عبارت باشد:اجازه دهید هفته آینده برای دیدن مسابقه فوتبالی كه پسرم در آن شركت دارد,زودتر بروم.بدین ترتیب افراد خود درباره برنامه كاری و جایزهها تصمیم میگیرند.برای اینكه كار به صورت مؤثر انجام شود,باید یك چارچوب زمانی و قابلیت اندازهگیری برای برنامه بهوجود آید.ما نمیتوانیم جنبههای نامحسوس فعالیتها را اندازهگیری كنیم.بنابراین خیلی مهم است كه كاركنان توجیه شوند,چگونه انجام فعالیتها میبایست نمایش داده شود.
تمركز بر روی جنبههای نامحسوس
بسیاری از ارزیابیها,كاركردهای ذهنی را در نظر میگیرند,مانند مقایسه,تحلیل و تركیب اطلاعات.این فرآیند ممكن است جنبه مهمی از كار باشد,اما همه آن نیست. در یك بررسی كه از ۱۵۰كارمند در ۱۰۰۰ شركت به عمل آمده است ۸۵ در صد پاسخ دهنده ما گفتند به فكر توسعه مهارتهای ارتباطی و شغلی هستند؛مهارتهایی مانندتوانایی برقراری ارتباط میان فردی و داشتن هوش و فراست شغلی.
سازمانها به ندرت از كاركنان برای داشتن چنین مهارتهایی قدردانی می كنند.شاید به این خاطر كه مهارتهای ارتباطی و شغلی به سختی قابل تشخیص و اندازهگیری هستند.پس چگونه میتوان این مهارتها را ارزیابی كرد؟سعی كنید آنها را در افراد تشخیص دهید و به ایشان برای توسعه این تواناییها كمك نمایید.عملكرد افراد را با چنین سوالاتی بررسی كنید:
كدامیك از برخوردهای كاری شما را ناراحت میكند و واكنشتان نسبت به آنها چگونه است؟
چگونه مشكلاتتان را با همكاران و یا ارباب رجوع حل میكنید؟
اگر بنا باشد خودتان را با ۳ كلمه در خبرنامه موسسه توصیف كنید,آن كلمات چه خواهند بود؟(این سوال كمك میكنید تا آگاهیهای فردی توسعه یابد.)درباره یك موقعیت سخت كه طی هفته با آن مواجه بودهاید,صحبت كنید.چگونه با آن برخورد كردید و نتیجه كار چه بود؟
۲ یا ۳ مورد از كارهایی را ذكر كنید كه از انجام آنها لذت نمیبرید؟چگونه در انجام آن كارها با انگیزه می مانید؟(این مورد كمك می كند تا فرد خوش جوش بودن رابسط دهد.)
بازتابها به كاركنان اجازه میدهد تا پیشرفتشان را در تلاش برای توسعه مهارت بررسی نمایند.اولین قدم تشخیص این نكته است كه چه مهارتهایی باید توسعه یابند و قدم بعدی توسعه آنهاست.
اهدافی را مشخص كنید كه مهارتهای ارتباطی و شغلی را گسترش میدهد.گزارش كاركنان را به صورت دورهای هفتهای یا ماهانه درباره اهدافشان و اینكه آیا به آنها رسیدهاند یا نه,داشته باشید.
شما میتوانید برای كنترل مخاطرات توسط افراد و مشاركتشان در كار گروهی جوایز سالانه تعیین كنید و كاركنان رای بدهند.از آنجا بخواهید,توضیح دهند چرا به یك فرد بخصوص رای دادهاند.این قضیه به شما یك زمینه ذهنی خوب میدهد كه افراد با هم چگونه كار می كنند و به بررسی عملكرد كاركنان كمك میكند تا آنها را حین فعالیت بشناسید.ضمنا میتوانید به خاطر بازده كاری در نشستهای بعدی از افراد قدردانی كنید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست