سه شنبه, ۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 28 May, 2024
مجله ویستا

فیلم نامه، حرف اول چاردیواری


فیلم نامه، حرف اول چاردیواری

سیروس مقدم یک بار امتحانش را در خلق آثار کمدی پس داده بود و امسال دوباره با اثری کمدی و خنده دار مهمان خانه های ایرانیان بود.سیروس مقدم با سابقه درخشان در امر سریال سازی و تولید …

سیروس مقدم یک بار امتحانش را در خلق آثار کمدی پس داده بود و امسال دوباره با اثری کمدی و خنده دار مهمان خانه های ایرانیان بود.سیروس مقدم با سابقه درخشان در امر سریال سازی و تولید آثار شبانه نامی آشنا در بین کارگردانان تلویزیونی است. او با نرگس موفقیتی قابل توجه به دست آورد و در ادامه رستگاران را با قالب ساختاری و ژانری درام ساخت و باز هم (به قوت پیش) خود را به تماشاگر تلویزیون ثابت کرد، اما این بار مقدم با نگرشی متفاوت قالب درام و تراژیک خود را شکست و سعی کرد دنیای طنز را تجربه کند و توانایی های خود را در عرصه کمدی نشان دهد.چاردیواری ترقی و پیشرفت این کارگردان را در عرصه طنز نشان می دهد و می توان گفت او با تجربه ای فراتر به سراغ فیلم نامه آمده و کار از پختگی ملموس تری نسبت به پیامک از دیار باقی برخوردار است. البته قابل ذکر است که برجستگی سریال چاردیواری علاوه بر کارگردانی خوب آن به فیلم نامه و داستان گویی آن برمی گردد.

نامه عمل فیلم چگونه بود

یکی از نکات جذاب فیلم نامه نویسی چاردیواری به سرانجام رسیدن به موقع و زود هنگام داستانک های موجود آن بود، به تعبیری اتفاقات پیش افتاده بدون هیچ گونه کش و قوس اضافی و وقت تلف کردن های بی مورد به موقع تمام می شد و به این ترتیب بیننده خسته نمی شد و با سریال ارتباطی بهتر برقرار می کرد. وجود اتفاق های متعدد و ماجراهای گوناگون و روایت چندین سرنوشت متفاوت به طور موازی باعث روند جذابی در داستان گویی شده و تماشاگر را جذب کرده بود.به طور کلی شگردهای فیلم نامه نویسی موجود به خوبی به کار رفته و کلیت کار را تاثیرگذار کرده بود و در آخر می توان گفت سعید آقاخانی و محسن طنابنده کارشان را خوب انجام داده بودند.

چهره تاثیرگذار سریال چاردیواری

یکی از مشترکات سریال های نوروزی امسال وجود یک چهره تاثیرگذار بود، البته این مقوله همیشگی بوده و در بیشتر آثار تصویری عمومیت دارد اما در آثار مناسبتی نوروز به صورتی بود که بار طنز و کمدی سریال بر دوش یک فرد بود و به تعبیری بیننده به شخصیت و بازی یک فرد شاخص بیشتر می خندید.در چاردیواری این بار موضوعی بر عهده شخصیت پدر نادر بود که با بازی فوق العاده و غیر قابل انکار آتیلا پسیانی به حد اعلای خود رسیده بود.آتیلا پسیانی بعد از بازی در رستگاران و همکاری با سیروس مقدم این بار نیز در اثر کمدی او حضور پیدا کرد.اگر چهره، بازی و حضور پسیانی را در رستگاران به خاطر داشته باشید به قدرت فوق العاده و بازی انعطاف پذیر او در چاردیواری پی خواهید برد.او با خلق لحظات و موقعیت های کمدی و ارائه طنزی رفتاری نبض سریال را در دست داشت.

البته شاید لهجه داشتن آقا تقی (پدر نادر) و حساسیت های قومی و موقعیتی، گاهی اوقات موجب رنجش شود، اما باز هم ایرادی بر بازی پسیانی وارد نیست و اگر مفهوم و معنای واقعی طنز در بین عموم جامعه جا بیفتد و به خوبی درک شود، این نکته سنجی ها و خرده گیری ها به حداقل خود می رسد و کمدی شکلی عمیق تر به خود می گیرد، هر چند که این سطحی نگری های موجود بازخورد عملکردهای بی ارزش متولیان عرصه طنز است.آتیلا پسیانی با پیشینه با ارزش و قابل توجه اش در عرصه های مختلف و ارائه کاراکترهای متنوع و به دست آوردن تجربه های مختلف می داند چگونه تمام داشته هایش را در راستای کاراکتر و داستان به کار ببرد.

نکاتی که می توانست مثبت باشد

استفاده از شاخص های کلیشه ای و تکراری:

وجود موقعیت ها و نشان هایی چون خانه های پرجمعیت با چندین خانواده و داشتن کارهای کاذب و گروهی و داشتن زندگی با صفا در عین نداری موقعیتی است که بارها به عناوین مختلف در قالب های متفاوت دیده ایم.

بازی تکراری امیر جعفری و وجود کاراکتری آشنا چون نادر:

شخصیتی چون نادر که تمام بدشانسی ها و اتفاقات بد برایش رخ می دهد را خیلی دیده ایم و به خوبی با این نوع تیپ سازی آشنایی داریم، این خلق شخصیت برای قهرمان سریال تا حدودی موجب لو رفتن کلیت سریال شده بود.

فضای تاریک سریال:

فضا سازی های موجود در سریال کاملا شبیه به کارهای سیروس مقدم بود، فضایی تاریک و بدون رنگ که مختص به فیلم سازی او و البته ژانر درام و تراژیک است که شاید نرگس و رستگاران را کامل کند، اما با فضای طنز چار دیواری مغایرت داشت.

به طور کلی سریال چار دیواری را می توان بیانگر مثل هر چه سنگه پیش پای آدم لنگه دانست؛ اما از آنجایی که سر بی گناه تا پای دار می ره ولی بالای دار نمی ره سرانجام این گونه فیلم ها نیز مشخص است.

عارف