چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
کربلا و نماز
نماز در هیچ واقعهای همچون کربلا نمود و جلوه نداشته است. در همه زیارتنامههای بزرگان، یکی از افتخارهای آنان برپایی نماز معرفی میشود. نماز، بهترین شکل راز و نیاز و گواه جهت و سمت و سوی حرکت، باور و منش و کنش انسان است.
امام حسین(ع)، به تعبیر علامه شیخ جعفر شوشتری به گونه ای نماز را برپا داشت که ویژه او بود. در شبانه روز عاشورا، آن حضرت، چهار نوع نماز خواند:
۱. نماز وداع و آن نمازی بود که شب عاشورا، پس از به تاخیر افکندن پیکار و مهلت خواستن از دشمن به پا داشت.
۲. نماز نیمروزی که به صورت نماز خوف، به سبک ویژه ای- جز نمازهای خوفی که در منزلگاه «عسفان»، «ذات الرقاع» و «بطن النخل» خواند- به پا داشت که در آن برخی از یاران پاکباخته اش هدف تیرهای دشمن کینه توز و تجاوزکار قرار گرفته و به شهادت رسیدند. (در این سه محل پیامبر(ص) به سه صورت نماز خوف خواندند و لذا سه نوع نماز خوف با شرایط ویژه خود به اسامی سه موضعی که در آنها خوانده شده، نامیده شد. علامه مجلسی احکام خاص هریک از آن را به تفصیل در بحارالانوار: ج ۸۹، ص ۱۰۸ـ ۱۰۴، آورده است.)
۳. روح و جان نماز را با آوردن اسرار و افعال و چگونگی و کلمات آن به صورت تمام عیار به پا داشت.
۴. نماز مخصوصی که با تکبیره الاحرام، قرائت، قیام، رکوع، سجود، تشهد و سلام ویژه ای به پا داشت. نمازی که تکبیر آن را به هنگام فرود آمدن از مرکب سر داد و قیام آن را به هنگامی که پس از افتادن به خاک به روی پای خویش ایستاد، بجا آورد و رکوع آن را به هنگامی که از شدت زخم و خونریزی بر خاک می افتاد و برمی خاست انجام داد و قنوت آن را با آخرین دعای روح بخش و آخرین نیایش ملکوتی اش در واپسین دقایق زندگی زمزمه کرد که:
خدای من! ای خدایی که مقامت بس والا و بلندمرتبه است. خشم و غضبت بر بیدادگران بسیار شدید و نیرویت از هر نیرویی بالاتر است، تو خدایی هستی که از تمام مخلوقات بی نیازی و در کبریا و عظمت فراگیر و به آنچه بخواهی توانایی. بار خدایا! ما خاندان و فرزندان پیامبر محبوب و برگزیده تو هستیم که اینان با ما از راه فریب و حیله وارد شدند و دست از یاری ما کشیدند و ما را ـ که بر حق و عدالت به پا خاستیم ـ به شهادت رساندند.
و سجده آن را با نهادن چهره پرفروغش بر خاک گلگون کربلا انجام داد و تشهد و سلام آن را با خروج روح بلندش از پیکر غرقه به خونش ادا کرد و بالاخره سر از سجده برداشتن را، با اوج گرفتن سر بریده اش بر فراز نیزه ها و تعقیب نمازش را، با برخی دعاها و اذکار و سوره مبارکه کهف ـ که از فراز نیزه ها تلاوت کرد ـ به گوش ها می رساند.
ـ دفاع امام از نماز و نمازگزاران و دادن دو شهید در این راه تاکید بیشتری بر اهمیت و ارزش نماز دارد.
ـ مقاومت و صبوری یاران مدافع، ترجمان روح بزرگ و ایمان راسخ آنهاست. با همه تیرهای فراوانی که بر بدنشان اصابت کرد، آنقدر ایستادند تا نماز امام پایان یابد. آنان با همه بدن و دست ها در مقابل تیرها سپر ساختند و حماسه بی بدیل دفاع از نماز را رقم زدند. سعدبن عبدالله حنفی اولین شهید نماز ظهر عاشوراست.
دکتر محمدرضا سنگری
پژوهشگر و استاد دانشگاه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست