چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
قرآن در نگاه امام صادق ع

بیتردید قرآن کریم، کلام آسمانی و وحیانی است و اگر انسان بخواهد کلام خدا را بخواند و یا گوش دهد باید تنها سراغ قرآن برود و از سوی دیگر تنها معجزة ماندگار الهی و حجت خداوند به شمار میآید.
بیگمان آشنایی و بهرهمندی کامل و همه جانبه در تمامی عرصههای زندگی نیازمند تفسیر و تبیین از سوی قرآن شناسان است. از این رو پیامبر اسلام ـکه خود امین وحی و مفسر اصلی آن به شمار میآیدـ هنگام عزم رحیل در مناسبتهای مختلف با بیانات گوناگون (از جمله حدیث ثقلین)، علی و یازده فرزندش را هم عِدل قرآن و به عنوان دو گوهر گرانبها در میان امت مسلمان معرفی کرد.
قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن نمیتواند به غرض و فلسفه وجودی خود دست یابد. ارتباط میان عترت و قرآن دو سویه است، از طرفی قرآن اهل بیت را والاترین انسانها معرفی میکند و از سویی آگاهترین انسانها به معارف و حقایق قرآن، اهل بیت علیه السلام علیهمالسلام میباشند.
● جایگاه اهل بیت علیهمالسلام در قرآن
پیوند میان قرآن و اهل بیت علیهمالسلام، پیوند میان نور و بینایی است، نور وحی در ذات خود روشن و روشنگر است اما بهرهگیری از آن نیازمند چشمانی بینا و نافذ است. همراهی اهل بیت با قرآن در حدیث ثقلین تاکید و تأییدی است از سوی پیامآور وحی بر این رابطه وثیق و مستحکم و این رابطه وثیق میان قرآن و اهل بیت با اشاره و خواست صاحب وحی یعنی باری تعالی بوده است. این مطلب نشانگر جایگاه ائمه و مکتب تفسیری آنان در رابطه با قرآن دارد.
● قرآن، تجلیگاه خداوند
کلام الهی، جلوهای از قدرت و علم و حکمتخداست و آیات قرآن،هریک نشانهای از عظمت الهی است. امام صادق(علیه السلام) در زمینه جلوهگاهبودن قرآن برای ذات مقدس خدا البته برای چشمهای بیدار ودلهای آگاه میفرماید:
« لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه و لکنهم لایبصرون ؛
۱) خداوند بر خلق خویش در کلام خودش تجلی کرده است، ولی آنان خدارا نمیبینند.»
۲) گنجینه کامل
معارف قرآن بیپایان است. به تعبیر خود قرآن « تبیانا لکل شییء » است; بیانگر هرچیز. هر پند و حکمت، هر حکم و قانون، هر علم ودانش ریشه در قرآن دارد. حتی برای آگاهی از سرگذشت پیشینیان وسرنوشت آیندگان و دانشهای آسمان و زمین باید به قرآن نگریست وبه کمک اهلبیت علیهم السلام ، از این منبع و گنجینه کامل بهرهگرفت. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: « خداوند بیهمتا و قدرتمند، کتاب خویش را بر شما نازل فرمود واو راستگو و نیکوکار است. در قرآن، خبر شما و خبر آنان که پیشاز شما بودند و آنان که پس از شما خواهند آمد، همچنین خبرآسمان و زمین است...»
و در سخن۲ دیگری به جنبه تبیان بودن قرآن چنین اشارهمیفرماید: «ان الله انزل فیالقرآن تبیان کل شیء، حتی و الله ما ترک شیئایحتاج العباد الیه الا بینه للناس...»۳
خداوند در قرآن، بیان هرچیز را نازل کرده است. به خدا قسم هیچچیزی را که بندگان به آن نیازمندند، فروگذار نکرده و برای مردمبیان فرموده است.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: « خداوند بیهمتا و قدرتمند، کتاب خویش را بر شما نازل فرمود واو راستگو و نیکوکار است. در قرآن، خبر شما و خبر آنان که پیشاز شما بودند و آنان که پس از شما خواهند آمد، همچنین خبرآسمان و زمین است...»
۳) عهدنامه الهی
قرآن، عهدی استوار میان خدا و مردم است و آیات این کتاب، متناین عهدنامه را بیان میکند. در عهد نامه باید نگریست، به آنباید پایبند بود، مفاد آن را نباید زیر پاگذاشت. امام صادق (علیه السلام) درباره این عهدنامه و لزوم تلاوت بخشی از آن در هرروز، چنینمیفرماید:
« القرآن عهدالله الی خلقه، فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظرفیعهده و ان یقراء منه فیکل یوم خمسین آیه؛۴ قرآن عهد خداوند نسبتبه بندگان اوست. سزاوار است که یک انسانمسلمان در این عهدنامه الهی بنگرد و هر روز پنجاه آیه از آن رابخواند.»
روشن است که مرور بر مفاد یک عهدنامه، برای یادآوری از آن قرارداد و رعایت آن در عمل است. میثاق خدا با بندگان برشناختناحکام الهی و عبرت گرفتن از حکایات قرآن و عمل به اوامر او وتدبر در آیات است. جالب است که امام صادق (علیه السلام) وقتی میخواست قرآنتلاوت کند، قرآن را که به دست راستخویش میگرفت، دعایی میخواندکه به عهد بودن قرآن و تعهدات انسان در قبال این قرار داد،اشاره دارد. مضمون آن دعا چنین است:
« خداوندا! من عهد و کتاب تو را گشودم. خدایا! نگاهم را در اینکتاب، عبادت قرار بده و قرائتم را تفکر، و تفکرم را عبرتآموزی. خدایا! مرا از آنان قرار بده که از مواعظ تو در اینکتاب، پند میگیرند و از نافرمانیات پرهیز میکنند. وقتی کتاب تورا میخوانم، بر دل و گوشم مهر مزن و بر دیدگانم پرده میفکن وقرائت مرا خالی از تدبر مگردان، بلکه مرا چنان قرار بده که درآیات و احکامش ژرف بنگرم، دستورهای دین تو را بگیرم و عمل کنمو نگاه مرا در این کتاب، غافلانه و قرائتم را بیهوده و بیثمرمساز.» ۵
۴) آینه عبرت
درخلال آیات قرآن، سرگذشت اقوامی از گذشته آمده است. چه نیکان وصالحان که در سایه ایمان و عمل و پیروی از حق، سعادتمند شدند،چه عنودان و لجوجان که با تکذیب انبیا و انکار خدا و طغیان وفساد، گرفتار عذاب الهی گشتند. قرآن، کتاب قصه و داستان نیست،ولی سرشار از قصص و حکایات افراد و امتهاست و همه بر اساس درسگرفتن و الهام و عبرت و پند.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: « علیکم بالقرآن! فما و جدتم آیه نجابها من کان قبلکم فاعملوابه، و ما وجدتموه هلک من کان قبلکم فاجتنبوه ؛۶ برشماباد قرآن! هر آیهای را که یافتید که گذشتگان، با عمل بهمحتوای آن آیه نجات یافتند، شماهم به آن عمل کنید و هر آیه رادیدید که بیانگر هلاکت پیشینیان است، شماهم از آن (عامل هلاکت)بپرهیزید.»
این شیوه برخورد با آیات قرآن، سودمندترین شیوهای است که درعمل فردی و اجتماعی مسلمانان اثر میگذارد و قرآن هدایتگر قاریمیشود.
امام صادق(علیه السلام) در پاسخ میفرماید: «برای این که خدای متعال آن را برای زمانی خاص یا مردمی خاصقرار نداده است. از این رو قرآن در هر زمان تازه است و نزد هرقومی شاداب است تا روز قیامت»
۵) همیشه زنده و شاداب
غیر از احکام قرآن و حلال و حرام آن که ابدی است، خود این کتابژرف و فصیح و متین نیز با گذشت زمان کهنه نمیشود و پیوستهمعارف آن برای همه اقشار در همه زمانها درخشندگی و آموزندگیدارد.
امام صادق (علیه السلام) در حدیثی به رمز و راز این جاودانگی و طراوت همیشگی در کلام خدا اشاره دارد. مردی از آن حضرت میپرسد: چراقرآن با نشر و درس و بررسی، تازهتر و شادابتر میشود و هرگزکهنه نمیشود؟
امام صادق (علیه السلام) در پاسخ میفرماید: « لان الله تبارک و تعالی لم یجعله لزمان دون زمان و لا لناس دونناس فهو فی کل زمان جدید و عند کل قوم غض الی یوم القیامه ؛۷ برای این که خدای متعال آن را برای زمانی خاص یا مردمی خاصقرار نداده است. از این رو قرآن در هر زمان تازه است و نزد هرقومی شاداب است تا روز قیامت.»
طراوت و تازگی قرآن برای همه و همیشه، به خاطر آن است که معجزهجاوید پیامبر(صلی الله علیه و آله) و کلام الهی است و در هر عصری پاسخگوی نیازهایفکری، هدایتی و اجتماعی مردم است.
● نتیجه گیری
بحثمان را با حدیثی زیبا ازامام صادق(علیه السلام ) به پایان می بریم که فرمودند : به دنبال مونسی بودم که در پناه آن، آرامش پیدا کنم، آن را در قرائت قرآن یافتم.
امید است که در سایه رهنمودهای حضرت صادق (علیه السلام) ، با چشمه وحی الهیآشناتر شویم و «قرآنی» بیاندیشیم و «قرآنی» زندگی کنیم.
فرآوری : زهرا اجلال
پی نوشت ها :
۱- بحارالانوار، ج۸۹، (بیروت)، ص۱۰۷.
۲- کافی، ج ۲، ص۵۹۹.
۳- بحارالانوار، ج۸۹، ص ۸۱.
۴- وسایل الشیعه، ج ۴، ص۸۴۹.
۵- بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۵.
۶- الحیاه، ج ۲، ص۱۱۶.
۷- بحارالانوار، ج۸۹، ص ۱۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست