پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
اعتقاد به توحید سرآغاز همه نیکی ها
توحید یعنی یکی دانستن و در اصطلاح به معنی یکی دانستن خدا و مبدأ هستی است، اعتقاد به یگانگی "او" از هر جهت، از جهت ذات از جهت آفرینش، از جهت اداره و چرخاندن هستی، از جهت بندگی و پرستش یا راز و نیاز و نیایش و از جهات دیگر.
الهیات قرآن بیش از هر چیز روی "یگانگی خدا" تأکید داشته است و شعار قرآن این است که:
"لااله الاالله" غیر از الله خدایی نیست. در قرآن این شعار بیش از شصت بار با عبارتهای گوناگون آمده است نظیر: " لااله الاهو" جز او خدایی نیست، "ما من اله الا الله" جز الله خدایی نیست، "انما الله اله واحد" خدا خدایی یکتا است.در زبان عربی دو کلمه داریم که از نظر معنی بسیار به هم نزدیک اند. ولی با این حال باید از یکدیگر باز شناخته شوند، یکی "اله" و دیگری "الله". "اله" اسم عام است که در فارسی کلمه "خدا" را جمع می بندیم و می گوییم "خدایان"، در عربی "اله" را جمع می بندیم و می گوییم "الهه". ولی "الله" اسم خاص است و در ترجمه فارسی آن خدا، خداوند، یزدان و ایزد آمده است.
بنابراین باید گفت که واژه خدا در فارسی به دو صورت استعمال می شود، یکی به صورت عام که دارای جمع است و دیگری به صورت اسم خاص برای آفریدگار جهان و در صورت اخیر جمع نخواهد داشت.آیات توحیدی قرآن بیشتر روی توحید در خلق و امر و توحید در عبادت و اطاعت "یکتا پرستی" تکیه دارد، قرآن نخست توجه انسان را به "یگانگی آفریدگار" و "یگانگی کردکار" جلب می کند و پس از روشن کردن اینکه "خلق و امر"، یعنی آفریدن و گرداندن چرخ آفرینش و فرمانروایی بر جهان مخصوص "خدا" است، نتیجه می گیرد که: " بنابراین نیایش و پرستش نیز مخصوص او است".اهمیت توحید در اسلام به حدی است که نخستین آیات قرآن که بر پیغمبر اسلام (ص) وحی شد با اشاره به "توحید و خلق و امر" بوده است. قرآن نظام یکسره، به هم پیوسته و یگانه ای را که در سراسر جهان است دلیلی روشن بر یگانگی آفریدگار و فرمانروای جهان می شمرد و از ما می خواهد که به این نظام و استواری و همه گیری آن بیندیشیم و از این راه به "توحید" پی بریم.صدر المتالهین در اسفار در زمینه توحید با اشاره به آیاتی چند از قرآن می گوید: "راه دیگر برای اثبات یگانگی خدا در خدایی و فرمانروایی اش این است که یگانگی و یکپارچگی جهان دلیل یگانگی خدای فرمانروای جهان است.
توحید اولین اصل در پذیرش اسلام و اولین اصل در اصول دین می باشد: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد. توحید در اسلام بیش از هر چیز روی یکتا پرستی و توحید در عبادت تکیه دارد. اعتقاد به خدای بزرگ، خدای آفریدگار که اساس آفرینش از اوست در بسیاری از ادیان و مکتبهای فلسفی و عرفانی دیده
می شود، در این ادیان و مکتبها همراه با اعتقاد به وجود خدای آفریدگار، غالباً این اعتقاد نیز وجود دارد که هیچ موجود دیگر در جهان نیست که در مقام و هم عرض خدای بزرگ باشد.ولی توحید قرآن این مقدار از یگانه دانستن خدا را کافی نمی داند، از دید قرآن توحید و یکتا دانستن خدا وقتی واقعیت دارد که اثر عملی آن توحید در عبادت، دعا و استعانت، حمد و نیایش باشد. در بسیاری از آیات قرآن بعد از یگانگی خداوند، پرستش و عبادت این خدای یگانه آمده است. "الحمدلله رب العالمین ... ایاک نعبد و ایاک نستعین".
این عبادت و پرستش خدای یگانه، تأثیر خود را در زندگی اجتماعی افراد خواهد گذاشت، در جامعه، موقعیت های مادی و دنیوی نظیر ثروت، قدرت، شهرت سر خم نخواهد کرد و در مسائل و مشکلات زندگی فقط از خدای صاحب قدرت در جهان، یاری خواهد جست.
محمدعلی لطیفیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست