دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
نماد اینترنت اکسپلورر در رسانه ملی

رواج استفاده از رایانه و شبکه اطلاع رسانی رایانهای ( (internetسبب شده است تا دیگر رسانهها نیز نسبت به آن بیاعتنا نباشند و تلاشهای گسترده خود را برای استفاده از امکانات این رسانه نوظهور آغاز کنند.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک رسانه ملی از این قاعده مستثنی نیست و ناگزیر تلاش خود را برای تطبیق با شرایط جدید آغاز کرده است.
این رسانه با ایجاد پایگاههای اطلاعرسانی رایانهای ویژه خود، تلاش میکند تا با بهرهگیری از امکانات چند رسانهای رایانهای، مجرای ارتباطی بهتر و وسیعتری با مخاطب ایرانی در سراسر دنیا به وجود آورد.
هرچند شبکه اطلاع رسانی رایانهای، مجرای ارتباطی فعال و دوسویهای برای مخاطبان بوجود میآورد، اما به نظر میرسد برای آگاهی مردم از تاسیس پایگاه -های اطلاعرسانی اینترنتی، مدیران این پایگاهها خود را موظف به تبلیغ پایگاه خود میدانند.
بهنظر میرسد صدا و سیمای جمهوری اسلامی با توجه به پوشش سراسری و مخاطب انبوه خود، میتواند بهترین مبلغ برای پایگاههای اطلاع رسانی شبکههای مربوط به خود و دیگر پایگاههای داخلی باشد.
شبکه چهار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خلال ماه گذشته با تبلیغ پایگاه اطلاع رسانی خود یکی از پیشروان این حرکت بوده است.
هر چند انجام این مهم توسط شبکه چهار حرکتی مهم و نشان از استقبال مدیران این شبکه نسبت به تحولات جدید جهان دارد، اما بیدقتی در نحوه انجام آن، میتواند موجب بروز آسیبهای اجتماعی متفاوتی در پیکره جامعه شود.
تبلیغ پایگاه اطلاع رسانی شبکه چهار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که توسط خود شبکه برای اطلاع مخاطبان آن از وجود این پایگاه اطلاع رسانی در خلال ماه گذشته بارها در روزها و ساعتهای مختلف پخش شد، با نمایش نشان تجاری برنامه "اینترنت اکسپلورر" ( (Microsoft Internet Explorerو صفحه اصلی این برنامه همراه بود.
"اینترنت اکسپلورر" یک برنامه مرورگر وب است که توسط شرکت تجاری "مایکرو سافت" برای جستجو و گشت وگذار در شبکه جهانی رایانهای طراحی و تولید شده است.
"مایکرو سافت" یک شرکت تجاری آمریکایی است که در زمینه نرم افزارهای رایانهای فعالیت میکند و مهمترین برنامه تولیدی آن سیستم عامل "ویندوز" است.
این شرکت برای استحصال حداکثر سود مالی و تامین برخی منافع استراتژیک، کدهای منبع برنامههای خود را مخفی نگه داشته است و برنامههای تجاری خود را تحت قانون کپی رایت و با بهایی گزاف در سطح بینالمللی عرضه میکند.
نمایش نماد تجاری برنامه اینترنت اکسپلورر (برنامه ویژه سیستم عامل ویندوز برای جستجو در اینترنت) و استفاده از صفحه باز شده این برنامه در هنگام تبلیغ پایگاه اطلاع رسانی وابسته به رسانه ملی، در واقع تبلیغ بسیار موثری برای این شرکت آمریکایی محسوب میشود.
مخاطب ایرانی که به تماشای این تبلیغ تلویزیونی نشسته است به ناخودآگاه با نمایش این نشان تجاری و صفحه باز شده این برنامه رایانهای، برای استفاده از این برنامه بجای هر برنامه دیگری ترغیب میشود و استدلال دارد هنگامی که رسانه ملی خود از این نرمافزار تجاری آمریکایی استفاده میکند وی نیز دلیلی برای روی گردانی از آن ندارد.
نکته در این جا است که نرمافزارهای شرکت مایکروسافت کاربر را ملزم به استفاده از سیستم عامل ویندوز در رایانه خود میکنند و از نظر امنیت ملی و هزینههای تجاری کشور را در معرض خطر جدی قرار میدهند.
به همین دلیل طرح سیستم عامل ملی که مبتنی بر سیستم عامل لینوکس در دستور کار دولت قرار دارد که با صدور بخشنامهای تمام ادارات و دستگاههای دولتی ملزم به استفاده از این سیستم عامل شدهاند.
لینوکس یک سیستم عامل دارای کدهای منبع بازاست و برنامهنویسان رایانهای میتوانند با استفاده از این کدها نسخههای متعددی از لینوکس برای برآوردن نیازهای نرمافزاری موجود طراحی و تولید کنند.
این برنامه مشمول قانون کپی رایت نیست و هیچ شرکتی در جهان مالک آن محسوب نمیشود.
مرورگر اینترنتی "فایر فاکس" با نماد خاص خود، که یک مرورگر اینترنتی دارای کد باز است، در این سیستم عامل مورد استفاده قرار میگیرد و البته علاقهمندان به نرمافزارهای کد باز (رایگان) نسخه ویژهای از این مرورگر برای استفاده در سیستم عامل ویندوز را نیز طراحی کردهاند.
به نظر میرسد مسئولان پخش شبکههای تلویزیونی ایرانی باید با دقت نظر بیشتری در تبلیغات و برنامه تلویزیونی ایران استفاده از نمادهای تجاری شرکتهای برنامه نویسی خارجی مشمول کپی رایت را ممنوع کرده و بجای آن درخواست کنند تا تهیهکنندگان تلویزیونی، استفاده از نمادها و نرم افزارهای مبتنی بر سیستم عامل ملی (لینوکس فارسی) را در دستور کار خود قرار دهند.
به یاد داشته باشیم تلویزیون یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغی است و تبلیغ غیرمستقیم یک نرمافزار رایانهای توسط تبلیغ پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی این رسانه، تاثیر عمیقی در فرهنگ مصرف رایانهای جامعه به جا خواهد گذاشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست