چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
حق طلاق زن
واژه طلاق در پارسی به معنای بیزاری و جدایی کامل است و در اصطلاح حقوق طلاق عبارت است از ایقاعی تشریفاتی که به موجب آن واگذاری حق طلاق در شرایط طبیعی و غیر ظالمانه به مرد نه کاشف از بیتوجهی به زنان و نه طرفداری از مردان، بلکه با توجه به مصالح خانواده و در راستای دیگر ضوابط فقهی است هرچند در موارد خاصی نیز زن حق دارد از دادگاه طلاق بخواهد. اضافه بر آن که زن میتواند با شرط ضمن عقد در پیمان زناشویی هر وقت بخواهد از مرد طلاق بگیرد.
در شریعت یهود زن حق طلاق ندارد. به مجرد اینکه مرد از زنش ناراضی باشد مطلقا میتواند او را رها سازد. پیوند زناشویی به مجرد نیت مرد قابل گسست است و نیازی به اثبات و ابراز نیست. شرایط و تشریفات خاصی ندارد با این وجود به مردم توصیه شده تنها به هنگام عذر همسر خویش را طلاق دهند.
در دیانت مسیح برای هیچ یک از زن و مرد حق طلاق وجود ندارد و پیوند زناشویی تنها زمانی قابل گسست است که زن مرتکب زنا شده باشد. شاید عدم مشروعیت طلاق در آیین مسیحیت بدین علت باشد که زن و مرد به حضرت مریم و مسیح (ع) اقتدا نکرده و با انعقاد پیمان زناشویی جرم بزرگی را مرتکب شدهاند بنابراین لازم است به پای این عمل ناروا بسوزند و با این بندی که خود بر خویشتن نهادهاند عذاب شوند.
طلاق در اسلام و در وقت ضرورت مشروع است ولی شارع برای آن که زندگی زناشویی زود از هم نپاشد و دامنه آن گرداب خطرناک به افراد بیگناه دیگر زیان نرساند به مجرد این که مردی از همسرش ناخرسند باشد راه طلاق را نشان نمیدهد بلکه او را به بردباری و شکیبایی دعوت میکند و قرآن راه جلوگیری از جدایی زوجین را به بهترین طریق عملی نشان داده است: و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلها ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهما و اگر ازجدایی میان آن دو (زن و شوهر) بیم دارید پس داوری از خانواده آن (شوهر) و داوری از خانواده آن (زن) تعیین کنید. اگر سرسازگاری دارند خدا میان آن دو سازگاری خواهد داد... (نساء، ۳۵) . زیرا گاه علیرغم همه این راه حلها، برخی زندگیها به بن بست میرسند و باید هر یک زندگی دیگری را با زوج دیگری از سر بگیرند.
در اسلام زن میتواند اگر بخواهد از قید زناشویی رها شود در حالی که همسر خواهان ادامه زندگی است به گونهای رضایت او را جلب کند و از او طلاق خلع بگیرد. اضافه بر آن که میتواند در عقد زناشویی وکالت در طلاق شرط کند و حق طلاق را بدست آورد. اگر امروزه طلاق ظلمی در حق زن بشمار میآید و عواقب اقتصادی واقعا دردناکی به دنبال دارد همه و همه به جهت آن است که رفتار ما در جامعه بر حسب تشریع قرآنی نیست، احکام اسلام پیاده نمیشود و اگر نظام ما جامعه ما کاملا اسلامی باشد هیچ یک از این عواقب نخواهد بود.
آقای محمد کریمی زنجانی در مقاله خود (زن از چشمانداز فقه شیعی) مینویسد: پس از مسئله امامت و خلافت... سه مورد زیر همواره علت اصلی و مهم جدایی فقه شیعه اثنی عشری از فقه اهل سنت بودهاند:
۱) ازدواج موقت (متعه)،
۲) مقررا سخت متارکه اختیاری (طلاق) که فقه شیعه سوء استفاده از این سنت را شدیدا محدود میکند،
۳) لغو موقعیت ممتاز... ارث خویشاوندان ... در مورد طلاق یک جانبه زن میگوید: فقه شیعه نسبت به فقه کلیه مکاتب سنی بسیار سختگیرتر است... فقه اهل سنت از ابتدای شکلگیری دو نوع طلاق را از یکدیگر متمایز کرد یکی طلاق محمود و شرعی (طلاق السنه) و دیگری طلاق غیر شرعی مذموم (طلاق البدعهٔ) . اولی اظهار یک بار (صیغه) طلاق هنگام طهارت زن است که در طلاق البدعهٔ مقررات طهر و پاکیزگی رعایت نمیشود... فقه شیعی طرق البدعهٔ را مطلقا ممنوع دانسته... و اقوال نقف شده از امامان ... ظلمی را که بر اثر اقدام به طلاق البدعهٔ بر زن وارد میشود شدیدا محکوم میکنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست