چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا

ارتباط مدیریت فن آوری با فن آوری اطلاع رسانی


آیا ما می توانیم در قابلیت های سازمانی كسب شده یا فراهم آمده به وسیله مؤسسات بر مبنای میزان استفاده از فن آوری , تفاوت ها را تشخیص دهیم پیمایش گروهی از مهندسان انجمن مكانیك مشخص می نماید كه در مؤسساتی كه دارای بینش بالاتری از فن آوری اطلاع رسانی هستند آشكارا تأكید بیش تری بر قابلیت های مدیریت فن آوری اعمال می شود

آیا ما می توانیم در قابلیت های سازمانی كسب شده یا فراهم آمده به وسیله مؤسسات بر مبنای میزان استفاده از فن آوری ، تفاوت ها را تشخیص دهیم ؟ پیمایش گروهی از مهندسان انجمن مكانیك مشخص می نماید كه در مؤسساتی كه دارای بینش بالاتری از فن آوری اطلاع رسانی هستند آشكارا تأكید بیش تری بر قابلیت های مدیریت فن آوری اعمال می شود . نتایج حاصله بیان كننده این مطلب است كه كارخانه ها باید همدر فن آوری اطلاع رسانی و هم در كسب قابلیت های سازمانی در مدیریت فن آوری سرمایه گذاری كنند.فن آوری اطلاع رسانی نشان دادهاست كه برای مؤسسه هایی كه در به كارگیری آن سرمایه گذاری كنند منافع بسیاری در بر دارد . مقدمتا"مؤسسه ها از طریق خودكار كردن (۱) فرایند های اساسی عام شغلی خود مثل خرید ، حسابداری ، تراز حسابها ، لیست حقوق و موجودی در پی افزایش بهره وری خود هستند . از طرفی اتخاذ فن آوری جدید اطلاع رسانی كنترل فعالیت های داخلی را از طریق پشتیبانی تصمیم گیراندگان با اطلاعات صحیح و بموقع ، بهبود بخشیده است . (۱) فن آوری اطلاع رسانی در روابط و وابستگی های داخلی و خارجی سازمان نقش مهمی بازی می كند .

(۲) مثلا" “ چایلد “ (۳) تأكید كرده است كه فن آوری اطلاع رسانی با تأمین كنترل و انعطلاف بیش تر در هماهنگی تمام فعالیتهای دو جانبه و چند جانبه ، مبادله اطلاعات بین یك مؤسسه و محیط پیرامونی آن را تسهیل می كند . بعلاوه ، كسب مهارت د رفن آوری اطلاع رسانی یك سلاح راهبردی ، و راهی برای كسب امتیاز در برابر سایر رقبا و شركت ها است . (۴و۵) با این حال ، فعالیت كازخانه های متعهد به فن آوری اطلاع رسانی در به دست آوردن سودمندی های مورد انتظار كند بوده است . از یك نظر ، ارزیابی هزینهٔ كامل این پروژه ها چه بسا كاری بسیار دشوار و غالبا" نا دقیق بوده ، و هنوز هم هست .(۶) در بسیاری موارد مدیران نیز از ملاحظه ماهیت اجتماعی مقاومت كاركنان در برابر تغییر را كم تر از واقع بر آورد كرده اند .(۷) مسئله دیگری كه با اتخاذ فن آوری مطرح می شود این واقعیت است كه سرپرستان ارشد غالبا" بدون ملاحظه لزوم یكدست كردن نوآوری و طراحی مجدد یا مهندسی مجدد فرایندهای كار ، فرایند را مدیریت می كنند . (۸و۹) بحث اصلی این مقاله این است كه ارزش انتخاب فن آوری اطلاع رسانی برای یك مؤسسه از خود فن آوری حاصل می گردد . (۱۰) از این رو ، این نیاز اساسی مؤسسه های درگیر در نو آوری های فن آوری است كه كه برای به كارگیری كامل فن آوری های جدید ، به تولید یا فراهم آوردن دانش فنی سازمانی بپردازند .(۱۱) بنابراین قابلیت های مدیریت فن آوری و سطح فن آوری اطلاع رسانی باید كاملا" با یكدیگر مرتبط باشد .

پیشینه نظری

اصطلاح “قابلیت “(۲) اولین بار توسط “سلزنیك “ (۱۲) در متون ارائه شد و منظور از آن ، دانش فنی نهادینه شدهٔ مؤسسه ، یعنی آن فعالیتهایی است كه بسیار خوب به اجرا گذاشته می شوند و یك مؤسسه را از سایر رقبا متمایز می كنند .(۱۳) مدیریت فن آوری (MOT) با “برنامه ریزی ، توسعه و پیاده سازی قابلیت های فن آوری برای شكل دهی و تحقیق اهداف راهبردی و عملیاتی یك سازمان “ مرتبط است .(۱۴) مدیریت فن آوری تدریجا" به یك حورهٔ كاملا" تثبیت شدهٔ تحقیقی (۱۵و۱۶) و یك زمینهٔ عملی كه دائما" بر اهمیت آن افزوده میشود تبدیل می گردد. (۱۷و ۱۸و ۱۹) قابلیت مدیریت فن آوری كه یك مؤسسه باید به ایجاد آن بپردازد شامل تمام فعالیت های زنجیرهٔ ارزشی ، از تو آوری تا پولساز كردن امور است . (۲۰ و۲۱) بدوا" یك مؤسسه باید در بررسی محیط اطراف خود به منظور تشخیص فرصت ها یا تهدیدهایی كه از طرف رقبا یا از فن آوری های پیش بینی نشده حادث می شود ، هوشیار باشد . (۲۲و ۲۳و ۲۴ ) سپس این آگاهی باید یكپارچه شود و از طریق كانال های ارتباطی داخلی در میان تمام واحدهای شغلی تسهیم گردد . (۲۵و۲۶) مؤسسات هم چنین باید چنان شرایط سازمانی تدارك بینند كه تحریك خلاقیت و ترویج “تبادل آموخته ها” (۳) شود .(۲۷و ۲۸و۲۹) آن ها باید از طریق تعمیق و توسعه تخصص خود پروژه های فن آورانه را مدیریت كنند و تغییرو تحولات را طراحی و اجرا نمایند. (۳۰ و ۳۱) نهایتا" برای پولساز كردن موفقیت آمیز كالاها یا خدماتی كه پاسخگوی نیازهای مشتریان و منبع تحصیل شود باشد ، قابلیت بازاریابی مورد نیاز است .(۳۲) جدول شماره ۱ قابلیت های سازمانی گوناگونی را كه عوامل كلیدی موفقیت در مدیریت تحولات فن آوری می با شد فهرست كرده است . در نتیجه این مباحث در می یابیم كه فن آوری وقابلیت ها دست به دست هم به پیش می روند و موهبت های مكملی هستند كه نمی توان آن ها را از یكدیگر جدا كرد . اگر این چنین است ، مؤسسه ها فن آوری های جدید اتخاذ می كنند و همزمان با آن ، دانش فنی سازمانی خود با به دست می آورند یا ایجاد می كنند . این تحقیق بنا دارد ارتباط خاص بین سطح فن آوری اطلاع رسانی و قابلیت های مدیریت فن آوری را مورد مطالعه قرار دهد .

گرد آوری و تحلیل داده ها

داده های این تحقیق با استفاده از یك مطالعه پیمایشی كه در سال ۱۹۹۲ انجام شد ، گرد آوری گردیده . پرسشنامهٔ آزمایش شده به تمام مدیران ارشد مؤسسه هایی كه به طور فعال در كارهای تحقیق و توسعه د رایالت كبك فعالیت داشتند پست شد . نام این مدیران و آدرس این مؤسسه ها از منابع دولتی به دست آمد . از ۶۹۲ پرسشنامه ارسالی ۲۳۴ عدد تماما" تكمیل و برگردانده شد؛ ۹ پرسشنامه به علت مشخص نشده آدرس برگشت خورد و پاسخ بالغ بر ۳۴ درصد ، و رضایتبخش بود . مقایسه بین مؤسسه های پاسخ دهنده و جمعیت آماری مشخص می كند كه چه از نظر بازنمایی و چه بازنمایی شماره ای هیچ جهتگیری اساسی وجود ندارد .

(سودمندی تست های صلاحیت : ۹۴۳/۰=p ، ۰۰۵/۰=۲x و به همین ترتیب ۶۷/۴ =۲x ،۱۹۷/۰=p )

بررسی یافته ها

تحلیل عاملی چرخشی واریماكس چهار عامل را نتیجه داد كه در مجموع ۶/۷۰ درصد واریانس را توجیه می كند ( جدول شماره ۲ ). مجموعهٔ ۱۵ موردی ، یك MSA ( معیار تناسب نمونه گیری كیزر (۷) نودویك صدمی (۹۱/۰) را ارائه می كند كه نشان می دهد متغیر ها برای تحلیل عاملی مناسب اند . اولین عامل [از جدول شماره ۳ كه خود در برگیرنده عوامل ۹ تا ۱۳ از جدو ل ۲ می باشد م.] كه واریانس ۲/۴۸ درصدی خود را توضیح می دهد ، در ارتباط با ظرفیت یك مؤسسه برای طراحی و اجرای پروژه های فن آوردی می باشد . بهترین توضیحی كه می توان برای وجه ناشی از عامل شماره ۲ داد ، عبارت است از بررسی و پویش محیطی . از نظر رقابتی ، مؤسسه ها باید قادر به كشف فرصت ها یا مخابراتی باشند كه از طرف سایر مؤسسه ها ، یا از طرف فن آوری های نوظهوركه می تواند دانش فنی فن آوردی آنها را منسوخ كند ، حادث می شود .


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.