یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
لیزینگ ۸۰ درصد بازار خودروی ایران را تسخیر می كند

رشد صنعت لیزینگ در سالهای ۱۳۸۱ به بعد، توجه بسیاری از كارشناسان، مدیران و مردم را به منظور استفاده از این روش و كارآمدتر كردن آن برای به وجود آوردن تعادل نسبی در بازار خودرو و ایجاد تقاضای موثر به خود جلب كرده است. برنامهریزیها نشان میدهد كه سهم لیزینگ در فروش، بیشتر خواهد شد و این میزان به ۸۰ درصد فروش بازار افزایش خواهد یافت. گزارش زیر با نگاهی به ابعاد صنعت لیزینگ، نكاتی را در این زمینه یادآور شده است.
●لیزینگ چیست؟
اجارهداری (Leasing) نوعی قرارداد و توافق میان دو فرد حقیقی یا حقوقی، به منظور بهرهبرداری از عینی یا منفعت كالای سرمایهای و مصرفی است كه قابلیت اجاره را داشته باشد.
امروزه لیزینگ یا اجارهداری، صنعتی بینالمللی است و كشورهای امریكا، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و كانادا به ترتیب بیشترین سهم را در بازار لیزینگ جهان دارند.
داراییهایی كه عموماً اجاره داده میشوند، عبارتند از: زمین، ساختمان، خودرو، ماشینآلات، باغ، مزرعه، نیروگاه، معدن، رایانه، كشتی، هواپیما، لوازم اداری، تجهیزات كارخانهای و ...
صنعت اجارهداری از دهه ۱۹۵۰ شروع شد و امروزه بیش از سه میلیون شركت در دنیا در زمینه لیزینگ فعالیت میكنند.
فعالیت لیزینگ در ایران به سال ۱۳۵۴ باز میگردد و از سه سال گذشته به این سو رشد شتابانی به خود گرفته و از ۱۱ شركت در ابتدای سال ۸۱ به ۲۸ شركت در ابتدای سال ۸۲ و ۴۹ شركت تا پایان سال ۸۳ رسیده و اكنون نیز به ۸۱ شركت افزایش یافته است.
مجموع سرمایه این ۸۱ شركت ۶۴ میلیارد تومان و تسهیلات اعطایی آنها ۲۶۰ میلیارد تومان است و ۳/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل میشود.
در حالی كه میزان اعتبارات و تسهیلات و حجم عملیات مالی لیزینگ در جهان امروز به ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده و در ۸ كشور صنعتی ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است؛ ایران نباید از این قافله جهانی عقب بماند و برای ساماندهی امور صنعتی و تولیدی خود و ایجاد تقاضای مؤثر در برخی فعالیتها، حمایت از شركتهای لیزینگ از طریق اعتبارات ارزان قیمت داخلی و خارجی و برنامههای توسعه و بودجههای سالانه ضروری است تا بازار لیزینگ به بازاری كارآمد تبدیل شود و مورد استقبال خانوارهای متوسط و كمدرآمد قرار گیرد.
البته در مورد كارایی شركتهای لیزینگ در تأمین نیازهای صنعتی و مسكن، نكات مختلفی وجود دارد. عدهای از كارشناسان، گسترش لیزینگ را در شرایط كنونی هم لازم میدانند و هم مفید اما عدهای دیگر معتقدند كه گسترش لیزینگ در امریكا، ژاپن، آلمان و سایر كشورها در شرایطی صورت گرفت كه نرخ بهره كم بود و با نرخ بهره بالا نمیتوان لیزینگ را در ایران گسترش داد زیرا بسیاری از خانوارهای متوسط و كمدرآمد ایرانی كه به وام و لیزینگ (اجاره به شرط تملیك) برای خرید مسكن و خودرو نیاز دارند، قادر به پرداخت قسطهای سنگین و بهرههای بالا و اعتبارات گران قیمت نیستند.
بنابراین دولت برای حمایت از صنایع و تولیدكنندگان و گسترش لیزینگ باید اعتبارات ارزان قیمت را در چارچوب بودجه، یارانههای دولتی، توصیه به بانكها و ... در قالب فعالیتهای لیزینگ به مردم ارائه دهد تا شركتهای لیزینگ بتوانند از صنایع و تولیدكنندگان حمایت كنند.
●كاهش فاصله مشتری نهایی با خودروساز
لیزینگ با كوتاه كردن دست واسطهها، اعتماد مردم را به تولیدكننده جلب میكند و از فشار تورمی نیز میكاهد زیرا در ابتدای كار و عقد قرارداد، اقساط و سود و ... مشخص میشود و این موضوع به تشدید رقابت میان منابع مالی میانجامد. افزایش رقابت میان شركتهای لیزینگ و بانكها، سبب میشود كه آنان به كاهش نرخ بهره لیزینگ در آینده مبادرت كنند و این موضوع به نفع تولیدكننده، شركتهای لیزینگ و مردم است.
لیزینگ همچنین منابع مالی سرگردان را جمعآوری میكند و در اختیار خودروساز قرار میدهد، تولید خودرو افزایش مییابد و ضمن كاهش تمایل به خودروی خارجی، سهم خودروساز از بازار را حفظ خواهد كرد و به این ترتیب نظارتهای قانونی و شفافیت مالیاتی هم امكانپذیر میشود.
تمركز فعالیت، از دیگر ویژگیهای صنعت لیزینگ به شمار میرود كه بازاریابی خودروسازان را تقویت خواهد كرد.
در لیزینگ نیز باید از دانش بازاریابی بهره گرفت تا مدلهای مختلف و انعطافپذیری نمایندگیهای لیزینگ افزایش یابد.
●مشتری گرایی
از سال ۲۰۰۰ به بعد، كارشناسان علم مدیریت و اقتصاد، این هزاره را هزاره مشتری گرایی نامیدهاند و معتقدند كه تولیدكننده دیگر نمیتواند هرچه میخواهد تولید و عرضه كند.
در فعالیتهای لیزینگ خودرو هم باید به این نكته توجه داشت كه مشتری به تدریج آگاه میشود و وقتی از واردات و خودروهای كیفی مجهز به فناوری پیشرفته خبر داشته باشد، به مرور بعضی بازار و خودروسازان را در دست میگیرد بنابراین علاوه بر تولید خودرو باید به تأمین منابع مالی ارزان قیمت و ساختار تقاضا و گروههای پایین درآمدی توجه كرد.
همچنین باید برای جلب رضایت مشتریان ـ چه آنها كه طالب خرید نقد هستند و چه كسانی كه خواستار خرید قسطیاند ـ امكانات لازم را فراهم كرد و رنگ و مدل مورد نظر هر دو گروه را در اختیارشان قرار داد.
●لیزینگ محدود
در لیزینگ محدود، خودرو به مدت دو سال در اختیار مشتری قرار میگیرد و پس از طی مدت مقرر، آن را پس میدهد و خودرویی جدید در اختیار او قرار میگیرد. خودروی دست دوم وارد شبكه فروش خودروهای دست دوم میشود و از طریق لیزینگ به فروش میرسد.
●لیزینگ تركیبی
در قرارداد لیزینگ تركیبی، مشتری متعهد میشود كه ۱۰ ماه از سال یك خودرو داشته باشد و برای مسافرت و برنامههای خاص از خودرویی دیگر استفاده كند. در كشورهای پیشرفته، مشتری میتواند خودرو را برای مدتی معین اجاره كند و سپس اگر مایل بود، آن را به قیمت توافقی روز اول بخرد و یا بازگرداند و خودروی دیگری را اجاره كند.
●روش اجاره عملیاتی
در سادهترین مدل لیزینگ، خودرو برای مدتی معین به مستأجر یا متقاضی اجاره داده میشود و پس از آن، به فرد دیگری داده خواهد شد.
●تجدید قرارداد
در اجاره با اختیار تجدید قرارداد، مستأجر پس از ۶۰ ماه اجازه دارد خودرو را بار دیگر با نرخ جدید از موجر اجاره كند.
●اجاره مدلهای پایین
برای مشتریانی كه توان مالی خوبی ندارند، مبلغ اجاره با افت مدل خودرو كاهش پیدا میكند و خودروهای مدل پایین با نرخ اجاره پایین اجاره داده میشود.
●اجاره به شرط تملیك
در این روش، مشتری پس از پایان مدت زمان اجاره، صاحب خودرو میشود. این موضوع باید در قرارداد قید شود و مشتری در روش اجاره عملیاتی میتواند پس از ۶ ماه قرارداد را تمدید كند.
●فروش اقساطی
این روش هم میتواند در روش لیزینگ و هم در خارج از آن مطرح باشد یعنی از همان ابتدا مشتری میخواهد صاحب خودرو شود و مالكیت هم در ابتدا منتقل میشود.
●اجاره با خدمات كامل
كسی كه مستأجر است یا خودرویی را اجاره میكند، از خدمات دیگری نیز بهره میبرد و تعمیرات، نگهداری، بیمه و هزینههای جانبی نیز برعهده موجر است.
●اجاره برای خانواده
این روش مخصوص فصل تابستان، تعطیلات و مواقع خاصی است كه خانواده به خودرو نیاز دارد.
●اجاره گروهی
اجاره گروهی به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده در شركتها و سازمانهایی كه به دهها دستگاه خودرو نیاز دارند، كاربرد دارد.
●خودروهای سفارشی
در مراسمی نظیر مهمانیها، همایشها و نیز موارد مربوط به تشریفات سفارتخانهها و وزارتخانهها مطرح است.
●مبلغ پیشپرداخت
مبلغ پیشپرداخت برای خرید از طریق روش لیزینگ، از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است و در آینده به ۳۰ درصد كاهش خواهد یافت.
انعطافپذیری و كاهش پیشپرداخت، امكان فسخ یا تمدید قرارداد و نیز افزایش رقابت در زمینه تولید و ارتقای كیفیت به موفقیت لیزینگ كمك خواهد كرد و لیزینگ نیز به یاری بهبود وضعیت صنعت خودرو خواهد آمد.
●خودروساز و برنامهریزی برای لیزینگ
در ابتدای سال ۱۳۸۲ فعالیت لیزینگ (اجاره به شرط تملیك) در ایران خودرو و سایپا بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و افزون بر ۱۰۰ هزار دستگاه از طریق لیزینگ به مصرف كننده عرضه شد. شركتهای اقماری ایجاد شدند تا خودروسازان به طور مستقیم درگیر موضوع لیزینگ شوند و شركتهای لیزینگ ایران خودرو، سرمایهگذاری بانك ملی، ایرانیان، لیزینگ خودروی سواری، تعاونی خاص ایران خودرو و رایان سایپا فعالیت خود را گسترش دادند.
شركتهای لیزینگ از نظر نوع ارتباط با خودروسازان، به سه دسته تقسیم میشوند:
▪شركتهایی كه سهام آنها متعلق به خودروساز است.
▪شركتهایی كه خودروساز سهامدار آنها نیست اما طرف قرارداد با خودروساز هستند.
▪شركتهایی كه خودروساز سهامدار آنها نیست و قراردادی هم با خودروساز ندارند.
در سال ۱۳۸۲ حدود ۳۰ درصد محصولات خودروسازان از طریق لیزینگ به فروش رسید. در سال ۱۳۸۳ برای فروش ۵۰ درصد خودروها از طریق لیزینگ كه این رقم برای سال ۸۴ به بیش از ۸۰ درصد خواهد رسید برنامهریزی شده اما به عقیده برخی كارشناسان، افزایش تقاضا برای لیزینگ، تنها از طریق ایجاد انگیزه در مصرف كننده نهایی و طبقه متوسط درآمدی شامل كارمندان، معلمان و ... امكانپذیر است؛ در نتیجه لیزینگ با محصولاتی مانند پراید، پیكان و آردی بهتر جواب میدهد و در این سطح قیمت نیز میتوان در آینده تقاضای قابل توجهی را در بازار لیزینگ ایجاد كرد.
بنابراین خودروسازان باید برای دهكهای مختلف درآمدی برنامهریزی كنند و ضمن عرضه محصولات جدید، با كیفیت و دارای قیمت ارزان و متوسط، نرخ سود بانكی و اعتبارات در بخش لیزینگ را كاهش دهند تا دهكهای پایین درآمدی هم مشتری بالفعل خودروسازان و محصولات ساخت داخل شوند.
خودروسازان بزرگ جهان بیشترین سود خود را در شبكه تأمین و توزیع و از طریق فعالیت مالی و لیزینگ كسب میكنند.
هم اكنون در ایران تلفیقی از فروش اقساطی و لیزینگ مورد توجه است ولی با طراحی مدلها و تدوین دستورالعملها، صنعت لیزینگ كشور باید به سمت شرایطی پیش برود كه سهم عملیات مالی لیزینگ در ایران از ۳/۰ درصد كنونی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.
براساس اعلام خودروسازان، عمده فعالیت آنها در سال ۸۳ بر فروش و خدمات پس از فروش متمركز است و برای بهبود كیفیت تلاش میكنند و همچنین در زمینه فروش نقدی و لیزینگ تحول عمدهای را ایجاد خواهند كرد.
مراحل اداری تحویل خودرو از طریق لیزینگ به زمان خاص خود نیاز دارد و به همین دلیل مشتریان در مواردی از ورود به لیزینگ منصرف میشوند بنابراین شركتهایی مانند گسترش ایران خودرو كه هماهنگ كننده شركتهای لیزینگ هستند باید مراحل وقتگیر اداری را كاهش دهند و روش كار شركتهای لیزینگ و خدمات حمایتی و از همه مهمتر تأمین مالی یكنواخت شود.
●نقش نمایندگیها و شبكه خودروسازان
برای تحقق یافتن برنامههای فروش خودرو از طریق لیزینگ باید از توان خودروسازان كشور، نمایندگیهای مجاز و شبكه شركتهای لیزینگ به طور كامل استفاده شود. اعتبار تسهیلاتی كه به مشتری داده میشود باید توسط خودروسازان تأمین شود و شركتهای لیزینگ به صورت حقالعمل كاری فعالیت كنند.
نمایندگیها و لیزینگهای رده دوم مأموریت مذاكره با مشتری، توافق وی، عقد قرارداد و تكمیل مدارك را برعهده خواهند داشت و سپس نوبت به شركتهای لیزینگ رده اول خواهد رسید. لیزینگ رده اول كار رزرو خودرو، تحویل آن به نماینده و سپس مشتری و مسؤولیت جمعآوری و وصول اقساط خودرو را انجام خواهد داد.
این حجم كار گسترده و سنگین برای دستیابی به اهداف مورد نظر در سالهای ۸۳ و ۸۴ بدون سیستم مكانیزه امكانپذیر نیست و برنامه نرمافزاری لیزینگ باید به روز شود تا در همه نقاط كشور امكان پیگیری پروندهها و خواستههای مشتریان وجود داشته باشد و در یك مركز اطلاعاتی، بررسی و راهبری شود.
امكانات دیگری مانند تلفن گویا و پیام دهنده از طریق تلفن همراه نیز پیشبینی شده است كه باید به روز شود و توسعه یابد.
همچنین سیستم باید به گونهای رقابتی شود تا هر نمایندگی و شركت لیزینگی كه بهتر كار میكند، بیشتر سودآوری داشته باشد. همه نمایندگیها باید با سیستم جامع و نرمافزارها آشنایی داشته باشند و نشریات و جزوات لازم برای اطلاعرسانی دائمی در این زمینه موجود باشد. همچنین درخواست و سلیقه مشتریان باید به نمایندگیهای لیزینگ به طور دائم گزارش شود و متناسب با درآمد و خواست مردم و اطلاعات دستهبندی شده، فعالیت خودروسازان و لیزینگها در جهت جلب رضایت مشتری حركت كند.
محسن شمشیری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست