دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
کارکردهای سیاسی برائت و نفرین در آموزه های قرآن
اعلان برائت و تبری از دشمنان اسلام یکی از اصول ثابت و دائمی دین مبین اسلام است که با آن مرز میان خودی و غیرخودی شناخته شده و مسلمانان هویتی مستقل از سایر ملل و آئین ها پیدا می کنند. تولی و تبری در واقع نوعی امر به معروف و نهی از منکر است که نقش کارساز و مؤثری در تبیین مواضع و اعلام هویت رسمی و مستقل اسلام و مسلمانی دارد و به شفافیت دیدگاهها و اعتقادات و هنجارها کمک می کند. در مقاله حاضر نویسنده نقش سیاسی اعلام انزجار و نفرین را در آینه آیات قرآن بررسی می کند که اینک با هم آن را از نظر می گذرانیم.
● فلسفه اعلان برائت
۱) شفاف سازی مواضع اسلامی
یکی از آموزه های دستوری قرآن اعلان برائت و بیزاری و تبری از دشمنان و اعلان تولی و دوستی نسبت به دوستان است. ریشه این مسئله را می بایست در شفاف سازی مواضع اسلام جست؛ زیرا اسلام می کوشد تا موضع گیری خود را در مورد هر موضوع و پدیده اعتقادی و سیاسی و اجتماعی به طور روشن بیان کند و چیزی را در حوزه خاکستری آن قرار ندهد. از این رو تعیین مرزهایی که اسلام را از غیر آن و هم چنین مسلمانان را از دیگران بازمی شناساند و هویت ویژه می بخشد از آموزه های دستوری اسلام و قرآن است.
قرآن در سوره کافرون به روشنی به پیامبر(ص) فرمان می دهد که موضع خود را نه تنها از نظر اعتقادی و بینش مشخص کند بلکه مرزهایی را میان خودی و غیرخودی ترسیم نماید از این زاویه می توان نگرش اسلام و قرآن را درباره برخی از احکام و مواضع و آیین هایی که هویت ساز هستند تحلیل و تبیین کرد. بازشناسی مسلمانان از یهودیان با تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه و مکه و هویت و استقلال بخشی به مسلمانان در اشکال مختلف و ساخت مسجد به جای کلیسا و کنیسه و معابد دیگر و اجرا ی مراسم ویژه حج و مانند آن بخشی از تلاش های اسلام برای ایجاد هویت مستقل و متفاوت از دیگر شرایع و آیین های وحیانی آسمانی است.
۲) اعلان هویت مستقل اسلامی
اعلان رسمی برائت از دشمنان و ولایت نسبت به مومنان به معنای بازسازی هویتی و استقلال بخشی اسلام به عنوان دین و شریعت و مسلمانان به عنوان جامعه انسانی برتر و نمونه، از مهم ترین آموزه های دستوری قرآن است.
کارکردهای اجتماعی و سیاسی برائت به اندازه ای است که می توان در تحلیل سیاسی امروز آن را مانند هویت سازی ملی و هویت فرهنگی ای دانست که در بسیاری از کشورها در یک فرایند زمانی با ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای و حتی زور و فشارهای همه جانبه تحقق می یابد.
۳) نفی اعتقادات و آیین های دیگر
بی گمان برائت و تبری از دیگران به معنای آن است که اسلام رفتارها و اعتقادات و سنت ها و آیین های دیگر را نمی پسندد و با آن مقابله می کند و می کوشد دست کم از نفوذ و تاثیر آن در میان آن چه امت می نامد بکاهد. اسلام به عنوان دین، دارای مجموعه ای از گزاره های هستی شناسانه و اعتقادی و آموزه های دستوری است که به عنوان یک مکتب شامل هستی شناسی و جهان بینی و ایدئولوژی و ساختار سیاسی و نظامی و اجتماعی است. این مجموعه عناصری را به عنوان معروف پذیرفته و عناصری که به عنوان معروف مورد تایید و حمایت قرار می گیرد مجموعه ای از اندیشه ها و بینش ها و نگرش ها و هم چنین قوانین و حقوقی است که خاستگاه آن عقل و شرع و سیره عقلایی است. در برابر، مجموعه ای اندیشه ها و قوانین و حقوق را به عنوان منکر و زشت و ناپسند طرد می کند و با آن ها به مبارزه می پردازد که خلاف عقل و شرع و سیره عقلایی است.
مومن از دیدگاه قرآن کسی است که دارای بینش و نگرش معروف و پسندیده عقلی و شرعی و عقلایی است و نه تنها بدان باور دارد بلکه در عمل، آن را به مورد اجرا درمی آورد. سپس به عنوان انسانی راه یافته و روشنگر بر خود وظیفه می شمارد تا دیگری را به آن آشنا ساخته و بخواهد در رویکردهای خویش معروف ها و پسندیده ها را به کار گیرد (امر به معروف) و اگر دید شخصی منکرها و زشتی ها را ترویج و یا عمل می کند از آنها باز دارد و نهی نماید.
● رابطه برائت و امر به معروف و نهی از منکر
اعلان رسمی مواضع که امری واجب و لازم بر هر مومنی است، انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر از یک سو و همدلی و همراهی با اهل خیر و نیکی و پسندیده ها و انزجار و انکار قلبی و عملی زشتی ها و ناپسندهای اعتقادی و کرداری و رفتاری از سوی دیگر، مساله ای به عنوان تولی و تبری را در حوزه عمل اجتماعی بروز می دهد. این گونه است که تولی و تبری به عنوان اصول دین اسلام در بخش فروعات اصلی، خود را نشان می دهد.
اصل امر به معروف و نهی از منکر و نیز دو اصل تولی و تبری تنها در حوزه اعتقادات مطرح نیستند بلکه جایگاه آنها در حوزه عمل، از ارزش واقعی برخوردار می باشد و آن چه از این اصول، مهم است حوزه عمل و اجراست. از این رو در آموزه های شیعی برخاسته از دین اصیل و اندیشه های قرآنی، این اصول به عنوان فروعات دهگانه اصلی معرفی می شوند. تولی به معنای اعلان رسمی و عملی، دوستی و محبت به اهل ایمان و همراهی و همدلی با آنان است. قرآن از مومنان خواسته است که خود را به هر چیزی که پسندیده و معروف است نزدیک سازند و محبت و عشق قلبی خود را بدان ابراز کنند و در عمل نیز محبت و عشق خویش را نشان دهند هم چنین از آنان خواسته شده تا از هر چیزی که ناپسند و زشت و منکر است دوری جسته و از هم نشینی و همدلی و همراهی با آن و با اهل آن خودداری ورزند.
● تولی و تبری، مرز خودی و غیرخودی
اعلان رسمی و علنی تبری و برائت جویی از افکار و اعمال نابهنجار و زشت و ناپسند به این معناست که در جامعه افراد نیکوکار و مومن و صالح از اشخاص نابکار و بزهکار و کافر و مشرک باز شناخته شوند و مرزهایی میان خودی و غیرخودی به روشنی مشخص گردد.
خداوند در آیه ۴ سوره ممتحنه، حضرت ابراهیم (ع) را به جهت اعلان رسمی و علنی برائت و انزجار از مشرکان به عنوان انسان هایی با اندیشه و رفتار زشت و ناپسند، مورد ستایش قرار می دهد و او را به عنوان الگو معرفی می کند.
در آیه ۱۹ سوره انعام، خداوند، پیامبر(ص) را مامور می کند که به طور رسمی و علنی بینش ونگرش توحیدی خویش را بیان کرده و از مشرکان اعلان بیزاری نماید. اعلان رسمی مواضع می تواند جلویی هرگونه فریب دشمن و توطئه های آنان را بگیرد. این مساله ای است که در جهان امروز نیز از نظر سیاسی بسیار مهم و حساس است و دولت ها می کوشند ضمن بیان رسمی مواضع خود، نسبت به مسایل مهم منطقه ای و جهانی رفتار و سیاست خویش را پیش برند و از اتهام دوگانگی مبرا گردند. در آیه ۱ تا ۳ سوره توبه خداوند بیزاری و برائت خویش و پیامبر (ص) را از مشرکان بیان می کند و فرمان می دهد که این برائت در گردهمایی بزرگ حج در روز دهم ذی الحجه به طور رسمی و علنی اعلان و به گوش همگان رسانده شود.
● برائت در حوزه عمل
این برائت تنها در حوزه قلبی و گفتاری نیست بلکه می بایست در حوزه عمل نیز نشان داده شود و در سیاست و رفتارها خودنمایی کند. در حقیقت تجلی برائت از دشمنان و غیر خودی ها به این است که شخصیت آنان انکار شود و دشمنی با اندیشه ها و افکار و رفتارشان آشکار گردد.(ممحنه آیه ۴) هر فرد مومن و مسلمانی می بایست نسبت به اندیشه و بینش و رفتار دشمنان ابراز انزجار کند و کینه آن ها را در خود تقویت نماید.(همان)
در نگرش قرآن مسئله اعلان انزجار و برائت، آن چنان مهم است که اگر مومنی کافران و دشمنان را دوست بگیرد و به آنان محبت ورزد و یا ولایت و موالات ایشان را برگزیند از جرگه خودی ها بیرون رفته و در خط دشمنان قرار می گیرد. خداوند نسبت به این افراد که به ظاهر، خودی هستند، اعلان انزجار و برائت کرده و آنان را همردیف دشمنان می شمارد. (آل عمران آیه ۲۸)
در این آیه به خوبی نشان داده شده است که اعلان برائت باید در همه حوزه ها متجلی گردد و شخص نمی تواند حتی ولایت محبت آنان را بپذیرد و با آنان دوستی و محبت داشته باشد چه برسد به این که ولایت سیاسی و اجتماعی آنان را پذیرفته و در حکومت ایشان زندگی کند.
● نفرین، راهکار اعلام برائت
یکی از راه های بیان برائت و انزجار آن است که شخص نسبت به دشمنان، لعن و نفرین کند. لعن به معنای دور باد است. شخصی که دیگری را لعن می کند او را با همه اعتقادات و رفتارهایش ناپسند شمرده از خود می راند. نفرین و لعن گاه به شکل دعایی و خواسته از حق تجلی می کند. شخص با اعلان برائت و کراهت از غیر خودی می کوشد تا به طور رسمی او را از حریم خود و اندیشه ها و رفتارش دور سازد.
به طور طبیعی هر انسان متعهدی می کوشد تا اندیشه ها و رفتار پسندیده و هنجاری در جامعه گسترش یابد و به عنوان وظیفه شرعی بر خود فرض می بیند که آن را افزون بر گسترش، عملیاتی کند. این تلاش تا آن جا که امکان دارد به شکل توصیه و روشنگری انجام می شود و به عنوان امر به معروف و نهی از منکر تجلی می یابد ولی هرگاه این باور در او تقویت شود که منکر و زشتی های اعتقادی و ناپسندی های اجتماعی و اخلاقی و رفتاری یک فرد چنان عمیق شده که دیگر قابلیت بازگشت فراهم نیست و شخص در جهل مرکب قرار گرفته است، به شکل دعایی از خدا می خواهد که شر او را از جامعه دور سازد و با نابودی و یا دور کردن چنین افکار و رفتار نابهنجار از جامعه زمینه های گمراهی دیگران از بین ببرد.
کاربردهای قرآنی لعن و نفرین نشان می دهد که زمانی مجوز آن داده می شود که امکان هدایت و نجات در شخص و یا گروه فراهم نیست. هنگامی که داود نبی و یا حضرت سلیمان از هدایت گروهی از بنی اسرائیل نومید می شوند آنان را لعن و نفرین می کنند (مائده آیه ۷۸) تا به جامعه مومنان نشان دهند که رفتار زشت و ناپسند آنان مورد تأیید نیست. در حقیقت مرز میان خودی و غیرخودی معلوم می شود تا بهانه به دست برخی از بهانه جویان داده نشود که ما از انکار و انزجار مسئولان آگاه نبوده ایم. این نفرین و لعن چنان که آیه ۵۲ سوره نساء تبیین می کند بیانگر آن است که شخص و یا گروه، قابلیت هدایت و بازسازی شخصیتی خود را از دست داده اند و دیگر نمی توان امیدی به آنان داشت.
در مسئله مباهله، به طور رسمی به موضوع لعن و نفرین اشاره می شود که افزون بر کاربردهای عبادی و کلامی، کاربرد سیاسی نیز داشته است. با ترسی که در دشمنان می افتد آنان از مباهله خودداری کرده و حاضر به پذیرش جزیه و خراج می شوند و منطقه نجران تحت حکومت دولت اسلامی مدینه درمی آید.(آل عمران آیه ۶۱)
بنابراین اعلان برائت و لعن (مرده باد و دورباد) به معنای مشخص شدن مرزهای میان کفر و ایمان است.
و این گونه است که سازوکار نفرین و لعن به عنوان روشی در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی خود را نشان می دهد و نقش خود را ایفا می کند.
حسن پورحیدری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست