جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا

فراخوان امان صنعت خودروسازی جهان را برید


فراخوان امان صنعت خودروسازی جهان را برید

صنعت خودروسازی جهان, سال را در حالی آغاز کرد که همگان تصور می کردند این سال, سال بازگشت رونق به این صنعت خواهد بود

صنعت خودروسازی جهان، سال ‌ را در حالی آغاز کرد که همگان تصور می‌کردند این سال، سال بازگشت رونق به این صنعت خواهد بود. با این وجود، گذشت تنها چند هفته از آغاز سال ‌ کافی بود تا مشخص شود که در سال‌جاری، به جای بحران مالی جهانی و رکود اقتصادی، فراخوان‌ها و نقائص فنی، خودروسازان جهان را به دردسر خواهد انداخت.

این روزها، فراخوان به واژه‌ای آشنا در میان خودروسازان جهان و حتی افراد عادی تبدیل شده است. فراخوان در صنعت خودروسازی گرچه همیشه وجود داشته، اما این معضل در سال‌ جاری به صورت زنجیره‌ای تقریبا تمامی خودروسازان صاحب سبک جهان را به دردسر انداخته است.

سرامد تمامی فراخوان‌کنندگان نیز بزرگترین خودروساز جهان یعنی تویوتا موتور است. کمتر کسی فکر می‌کرد که چند ماه پس از حضور قدرتمندانه نوه بنیان‌گذار تویوتا در این شرکت به عنوان مدیرعامل، مجبور شود چندین بار به نشانه عذرخواهی خم شده و حتی فشار به حدی برسد که در میان کارمندانش در امریکا به گریه بیفتد.

آقای تویودا حتی در دادگاه امریکا نیز حاضر شده و در برابر همگان قسم خورد تا "حقیقت را بگوید" . اشک‌های تویودا در امریکا گرچه بعدها باعث شد تا حدودی وجهه تویوتا در بازارهای جهانی بهبود پیدا کند، اما بار دیگر ثابت شد که صنعت خودروسازی جهان با وجود تمامی پیشرفت‌هایی که داشته، هنوزهم در برابر نقص فنی بسیار آسیب پذیر است.

البته ماجرای فراخوان به همین جال ختم نشده وبسیاری از خودروسازان دیگر نیز که در زمان فراخوان میلیونی تویوتا به این شرکت خندیدند، خود نیز به این گرداب افتادند. هیوندای موتور، جنرال‌موتورز، نیسان، هوندا، پژو/ سیتروئن و کرایسلر، از جمله این شرکت‌ها بودند که کم و بیش مانند تویوتا، طی هفته‌های گذشته، درگیر معضل فراخوان شده‌اند. چندان بعید نیست که در ماه‌های آینده سال ‌ نیز شرکت‌های دیگری نیز به جمع فراخوان کنندگان فوق بپیوندند.

شاید بتوان این‌گونه تعبیرکرد که صنعت خودروسازی جهان طی چند سال اخیر، بیشتر به دنبال رشد کمی تولیدات خود بوده و کمتر به موضوع کیفیت توجه کرده است. نگاهی که به نظر می‌رسد حتی تویوتا موتور را نیز که زمانی الگوی کیفیت به شمار می‌رفت، اسیر خود کرده است.

در هر صورت، به نظر می‌رسد اگر در سال جاری میلادی، رکود اقتصادی نتوانسته است حریف خودروسازان شود و این فراخوان‌های پی در پی بوده‌اند که علاوه بر دردسرآفرینی، وجهه صنعت خودروسازی را تا حدی قابل توجه در میان مردم جهان، خدشه‌دار کرده‌اند. حال معلوم نیست که این وجهه درچه زمانی، دوباره بهبود کامل خواهد یافت؟

بد نیست سری به تاریخچه فراخوان‌های بزرگ صنعت خودروسازی جهان زده و به نوعی، روزشمار فراخوان در صنعت خودروسازی جهان را ورق بزنیم. بلند بالایی این لیست نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی جهان در جمع‌آوری محصولات معیوب خود، یدی طولا داشته و تقریبا نام تمامی خودروسازان بزرگ جهان را می‌توان در این لیست پیدا کرد:

▪ ۱۹۸۱‌: جنرال‌موتورز ‌.۸ میلیون دستگاه از محصولاتش را به دلیل نقص فنی از بازار جمع‌آوری کرد.

▪ ۱۹۹۶‌‌: فورد موتور بیش از ‌ میلیون دستگاه از محصولات خود را برای رفع نقص از بازار فراخوان کرد.

‌جولای ۱۹۹۸‌: جنرال‌موتورز به دلیل نقص در کیسه هوا، برای جمع‌آوری حدود یک میلیون دستگاه از محصولات پونتیاک، کادیلاک و شورولت خود فراخوان داد.

▪ ‌آگوست ‌۲۰۰۰: شرکت تایرسازی ژاپنی بریجستون برای جمع‌آوری ‌.۴ میلیون حلقه از محصولات خود فراخوان داد.

▪ ۲۰۰۴‌‌: جنرال‌موتورز نزدیک به ۴ میلیون دستگاه از پیکاپ‌های خود را به دلیل نقص فنی از بازار جمع‌آوری کرد.

▪ ‌آوریل ۲۰۰۵ ‌: جنرال‌موتورز برای رفع نقص‌های مختلف دستور فراخوان بیش از ۲ میلیون دستگاه از محصولاتش را صادر کرد.

جنرال‌موتورز اعلام کرد که حدود ‌.۵ میلیون دستگاه از بارکش‌های پیکاپ فول سایز و خودروهای دودیفرانسیلی خود را برای رفع نقص از بازار فراخوان می‌کند. این خودروها مربوط به سال های ‌ تا ‌ بودند.

▪ ‌اکتبر ۲۰۰۵‌: تویوتا برای رفع نقص سیستم روشنایی جلوی خودرو دستور فراخوان ‌.۴۱میلیون دستگاه از محصولاتش را از بازارهای جهانی صادر کرد.

▪ ‌دسامبر ۲۰۰۷ ‌: کرایسلر دستور جمع‌آوری ‌ هزار و ‌ دستگاه از محصولاتش را از بازار امریکا صادر کرد.

▪ ‌آگوست ۲۰۰۸‌: جنرال‌موتورز دستور فراخوان ‌ هزار و ‌ دستگاه از محصولات خود را صادر کرد. دلیل این فراخوان وجود نقص در سیستم گرمایش خودروهای جنرال‌موتورز اعلام شد.

▪ ‌سپتامبر ۲۰۰۹ ‌: تویوتا برای جمع‌آوری نزدیک به ۳.۸ میلیون دستگاه از محصولاتش در بازار امریکا به دلیل نقص در کفپوش خودرو فراخوان داد. گزارش شد که این نقص منجر به بروز تعدادی حادثه و فوت ۵ نفر شد.

▪ ‌اکتبر ۲۰۰۹ ‌: فورد سری فراخوان‌های خود را تکمیل کرده و این بار دستور جمع‌آوری ‌.۵ میلیون دستگاه از محصولاتش را صادر کرد. فورد برای جمع‌آوری ‌ میلیون دستگاه از محصولاتش در یک دوره زمانی مشخص به دلیل نقص در سیستم کنترل خودرو، برنامه‌ریزی کرده بود.

▪ ‌ژانویه ۲۰۱۰ ‌: تویوتا دستور فراخوان بیش از ‌.۶ میلیون دستگاه از محصولاتش را در بازار امریکا صادر کرد. این فراخوان به دلیل نقص در قسمت پدال گاز خودرو بود. این بزرگترین فراخوان تویوتا در امریکا در تاریخ حیات این شرکت و حتی دیگر شرکت‌های خودروساز بود.

هوندا برای جمع‌آوری ‌ هزار دستگاه از مدل های فیت/جاز و سیتنی خود از بازارهای جهانی فراخوان داد. دلیل این فراخوان نقص در قسمت پنجره خودرو بود که حتی در یک سانحه منجر به مرگ یک کودک شد.

مشکل فراخوان تویوتا به سایر خودروسازان نیز سرایت کرد. از جمله پژو/ سیتروئن فرانسه از فراخوان ‌ هزار دستگاه از محصول پژو ‌ و سیتروئن C۱ خود خبر داد. این خودرو در جمهوری چک و با مشارکت تویوتا تولید شده بود.

▪ ‌فوریه ۲۰۱۰‌: تویوتا اقدام به فراخوان ‌ هزار دستگاه از محصولات پریوس ‌، سای، پریوس پلاگ این هیبرید و لکسوس هیبریدی خود کرد. این فراخوان شامل بازارهای امریکای شمالی، ژاپن و اروپا شد.

هوندا ‌ هزار دستگاه از محصولات خود را از بازارهای جهانی به دلیل نقص در کیسه هوای خودرو فراخوان کرد. عمده این فراخوان مربوط به بازار امریکا بود.

نیسان موتور، سومین خودروساز بزرگ ژاپن از فراخوان ‌ هزار و ‌ دستگاه از محصولاتش از بازار ژاپن و همچنین دو هزار و ‌ دستگاه از محصولاتش از بازارهای جهانی به دلیل نقص در موتور خودرو خبر داد.

سوزوکی موتور، چهارمین خودروساز بزرگ ژاپن نیز از فراخوان ‌ هزار و ‌ دستگاه از محصولاتش به دلیل نقص در سیستم تهویه هوای خودرو خبر داد. این فراخوان شامل دو مدل مینی کار این شرکت در ژاپن شد. دو مورد سانحه نیز بر اثر این نقص گزارش شد.

دایهاتسور موتور نیز ‌ هزار و ‌ دستگاه از محصولاتش را بازار ژاپن جمع‌آوری کرد. این فراخوان شامل چهار مدل مینی کار دایهاتسو شد.

▪ ‌مارس ۲۰۱۰ ‌: جنرال‌موتورز دستور جمع‌آوری ‌.۳ میلیون دستگاه از محصولاتش را به دلیل نقص در سیستم فرمان خودرو صادر کرد. این فراخوان مدل‌های مختلف جنرال‌موتورز مانند شورولت کوبالت، پونتیاک جی‌، پونتیاک پورسویت و پونتیاک جی ‌ را در بازار امریکا ، کانادا و مکزیک شامل شده بود.

نیسان نیز سوم مارس امسال از فراخوان ‌ هزار دستگاه از محصولاتش از بازارهای جهانی خبر داد. سومین خودروساز بزرگ ژاپن نقص در سیستم ترمز و سیستم سوخت‌رسانی محصولاتش را دلیل این فراخوان اعلام کرد. این فراخوان عمدتا شامل بازار امریکا می‌شود. پنج مدل از ‌ تا ‌ مانند بارکش تیتان و دودیفرانسیلی آرماندا نیز جزو فراخوان شدگان بودند.

منبع: ایسنا

نویسنده : مریم شهمیرزادی