یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

شاید دیگر كسی روی این صندلی ها ننشیند


شاید دیگر كسی روی این صندلی ها ننشیند

سینماداران تهران از خسارات سی دی های غیر مجاز می گویند

سالن سینما و پرده نقره ای برای مردم و تماشاگران مانند الفبای آشنایی با فیلم است. حتی گاهی نوستالژی و خاطرات مردم را به یك سینمای خاص می كشاند؛ سینمایی كه او در آن یك فیلم خوب را دیده است و این خاطره خوش همواره او را به همان سینما خواهد برد. این درحالی است كه در دو سه سال اخیر بسیاری از سینماداران به دلیل فرسودگی مكان از كار خود دست كشیدند. این معضل اگرچه بیشتر سینماهای جنوب شهر تهران را در بر می گرفت، اما در هر حال برای جامعه سینمایی خوشایند نبود.

با این حال، چراغ سینما همچنان روشن بود و بسیاری از سینماهای مجهز تهران به كار خود ادامه می دادند. تا این كه پدیده قاچاق فیلم به عنوان یك معضل فرهنگی به میدان آمد. این پدیده همچنان كه بسیاری از تیپ ها و اصناف سینمایی را تهدید می كند، روی صنف سینماداران و خود سالن سینما هم تأثیر صددرصد خواهد گذاشت، شاید این تأثیر هم بیش از دیگر اصناف سینمایی است، زیرا سالن سینما به عنوان یك ملك درآمدزا همواره در معرض تغییر شغل قرار دارد و معضل قاچاق فیلم مانند آتشی ناگهانی آن را تهدید خواهد كرد. صنف سینمادار ایران در این گفتار به بررسی فروش فیلم ها، تیپ های اجتماعی مخاطبان در رابطه با فصل درگیر شده سینما با قاچاق فیلم و... می پردازد.

● هجوم قاچاقچیان درفصل فروش

بسیاری از مدیران سینما از فصل كنونی به عنوان گل سرسبد فصول سینمایی ایران نام می برند. این درحالی است كه درست در ابتدای بهار هجوم قاچاقچیان فیلم شروع شد و بهترین فصل به محاصره قاچاقچیان فیلم درآمد.

فرجام آژیر، مدیر سینما سپیده درباره تأثیر سی دی های غیر مجاز روی فروش فیلم های درحال اكران می گوید: به طور مسلم قاچاق فیلم روی فروش فیلم ها بویژه سینما سپیده تأثیر به سزایی داشته است. آمار نشان می دهد زمانی كه هنوز سی دی ها به بازار نیامده بود، فروش فیلم ها خیلی بهتر بود. این درحالی است كه فروش فیلم به امكانات دیگری هم بستگی دارد. مثلاً «فصل» كه یكی از مؤلفه های تجاری سینما است. در این میان فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، طیفی از مخاطبان را به سوی سینما می كشاند، اما فصل فروش امسال سینما نسبت به سال گذشته دچار افت شد. ما امسال شاهد اكران فیلم اخراجی ها بودیم كه دارای اله مان های گیشه بود. این فیلم در ابتدا شروع خوبی داشت. در سه سانس بعد از ظهر ظرفیت سالن ها تكمیل و حتی بالكن هم پر می شد. آمار فروش سینما سپیده از اكران این فیلم در ابتدا خیلی خوب بود، طوری كه ما ۲۰۰۰ بلیت فروختیم. بعدها ما مجبور شدیم سانس فوق العاده بگذاریم، اما هنگامی كه سی دی این فیلم به بازار آمد، با افت ۷۰ درصدی فروش روبه رو شدیم. ضربه ای كه ما از سی دی های این فیلم خوردیم، از گستردگی كار قاچاقچیان فیلم خبر می داد. بی شك آنها یك باند مجهز و مجرب دارند. تخصصی برخورد كردن قاچاقچیان طوری است كه از برنامه ریزی های آنان خبر می دهد. اشرفی مدیر سینما ماندانا و رئیس انجمن سینماداران نیز در ارزیابی پدیده قاچاق می افزاید: ارزیابی سی دی های قاچاق، بحثی چندوجهی است. اول این كه سی دی ها در مكان مختلف چاپ و تولید می شوند. دوم این كه قاچاقچیان به استودیو مجهز و وسایل صداگذاری و... دسترسی دارند، اما آنها باید این سی دی ها را به اشخاصی بسپارند كه در میان جامعه پخش كنند. نكته دیگر این كه چنین فیلم هایی چگونه به دست مردم می رسد؟

بنابراین مكان هایی وجود دارند كه به طور تخصصی روی این سی دی ها كار می كنند. جاهایی كه چارچوب و ضوابط اساسی سینما را ندارند. مدیر سینما اریكه ایرانیان نیز از زاویه دیگری به این بحث می پردازد، وی در این باره می گوید: بحق قاچاق فیلم بی شك روی تیپ سینمادار بسیار تأثیر گذاشته است. این تأثیر بویژه روی افرادی كه سینما هایشان بسته است و در صدد بازكردن مجدد سینما هستند، فراوان است. و با این وضع، چنین سینماداری چگونه ترغیب می شود كه سینمای خود را باز كند. زیرا وضع طوری شده كه هنوز فیلم اكران نشده سی دی آن در دست مردم است. قبلاً می گفتند كه فیلم از روی پرده كپی می شود. اما كیفیت سی دی های امروز در بازار این نظر را رد می كند. زیرا كیفیت آنها مثل آینه است . این امر نشان می دهد كه تكثیر كنندگان سی دی با برنامه ریزی عمل می كنند.

شاهوردی در باره فعالیت سینما اریكه ایرانیان در رابطه با فیلم های روی پرده و پدیده قاچاق فیلم می افزاید: سینما اریكه ایرانیان از هشتم فروردین امسال شروع به كار كرد و با سه فیلم اخراجی ها، خون بازی و مهمان پذیرای تماشاگران بود. این در حالیست كه سی دی ۲فیلم اخراجی ها و مهمان به بازار آمد و خسارت زیادی به فروش این فیلم وارد كرد. سینمای ما به عنوان یك سینمای تازه تأسیس در شهرك غرب تهران همواره با فیلم پر فروش اخراجی ها با مخاطبان ارتباط برقرار كرد اما با تكثیر سی دی این فیلم، فروش ما رفته رفته به كف رسید. در حالی كه ما مجبور بودیم كه كارمان را ادامه دهیم. در حالی كه اگر فیلم ها مثل همان روزهای اول فروش می رفتند، مردم سینمای ما را در غرب تهران می شناختند. رضایی، مدیر سینما فلسطین نیز می گوید: پدیده قاچاق فیلم، سینما را زمین زده است. در اصل این ضربه هم به ما و هم به صاحب فیلم است. زیرا ما با صاحب فیلم شریك هستیم و در واقع ضرر متوجه هر دوی ماست.

پدیده قاچاق فیلم از زمان اكران فیلم پر فروش اخراجی ها شروع شد و پیامدهای بد آن روی فروش فیلم ها تأثیر گذاشت و هم اكنون به ركود سینما منجر شده است. اما مدیر سینما استقلال در این باره نظریات متفاوتی دارد. امیر هوشنگ پاسبانیان می گوید:

خوشبختانه فیلم هایی كه در گروه استقلال اكران شده اند، به صورت سی دی در نیامده و چندان خسارتی به سینمای ما وارد نشده است. ما به عنوان سینمای سرگروه، از چنین معضلی دور بودیم. اما مسأله تكثیر سی دی جای بحث دارد. به نظر من در این میان تهیه كننده ها نیز مقصر هستند. آنها فیلم را چند جا نشان می دهند. بعضی از این كارها برای كم كردن هزینه هاست. زیرا هزینه فیلم ۳۵ میلی متری زیاد در می آید و ارائه آن به صورت دی و ی دی كمتر هزینه بردار است. پس وقتی فیلم هم به صورت دی وی دی در آمد به راحتی امكان تكثیر و آمدن آن به بازار وجود دارد. قبلاً سی دی هایی كه به بازار می آمد، كیفیت بدی داشت و مردم و اهالی سینما می گفتند كه این فیلم ها از روی پرده كپی شده است. اما هم اكنون احتمال كپی فیلم از روی پرده به صفر رسیده است. همچنین كیفیت سی دی هایی كه به بازار می آید، بسیار بالاست و قطعاً از روی دی وی دی اصلی و نسخه های اولیه كپی شده اند.

● افت بی سابقه فروش

افت فروش فیلم ها در رابطه با پدیده قاچاق در این فصل از سینما جالب توجه است. زیرا فراز و فرود آماری آن همواره ترسناك به نظر می رسد. طوری كه با نوعی كسادی بازار سینماداران روبه رو می شویم.

مدیر سینما اریكه ایرانیان در باره آمار فروش فیلم های تكثیر شده و فراز و فرود و درآمد آنها می گوید:

فیلم اخراجی ها در حالی كه در سینماهای تهران روزی حداقل ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان می فروخت، به ناگاه افت كرد. این فیلم در سینمای ما روزی ۲ میلیون تومان فروش كرد و عاملی برای شناخت سینما اریكه ایرانیان در غرب تهران بود. اما فیلم به ناگاه سقوط كرد واز فروش ۲ میلیون تومانی به ۲۰۰ هزار تومانی در روز رسید. روزهای آخر هم كه وضع از این بدتر شد و این فیلم حتی در روز آخر در سینمای ما ۵۶ هزار تومان فروش كرد. مدیر سینما ماندانا نیز درباره فیلم های اكران شده در این سینما می گوید: ما ۳ فیلم، مهمان، اخراجی ها و پارك وی را اكران كردیم. اخراجی ها را زمانی اكران كردیم كه ۲ روز بعد سی دی آن بیرون آمد. بنابراین ما از ۱۸ فروردین اكران این فیلم را شروع كردیم. ۲ روزی كه هنوز سی دی آن نیامده بود، فروش آن خیلی بالا بود. اما زمانی كه سی دی آن آمد، در سوپرماركت و بقالی هم به فروش رفت و روی فروش این فیلم تأثیر بسیار بدی گذاشت بنابراین سی دی اخراجی ها به صورت بسیار گسترده توزیع شد و همه خانواده ها را كنجكاو كرد كه از آن سی دی نسخه ای داشته باشند. بحث تأثیر سی دی های قاچاق در سینمای من بسیار محسوس و تأثیرگذار بود. برای نمونه فروش مهمان خیلی خوب بود. اگرچه این فیلم هم به دلیل اكران همزمان با اخراجی ها از نظر فروش صدمه دید اما با این حال فروش مهمان رضایت بخش بود. فیلم مهمان غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه روزی یك میلیون تومان می فروخت. اما با ورود سی دی آن به بازار به فروش ۲۵۰ و بعد هم به ۲۰۰ و حتی ۱۸۰ هزار تومان در روز رسید.

امید بی نیاز


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.