دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

پروژه دشمن برای انتخابات


پروژه دشمن برای انتخابات

بهره برداری از شرایط نزدیک به زمان انتخابات و فضای انتخاباتی, به عنوان یکی از تاکتیکهای سیاسی ایده پرداز انقلابهای رنگی «جرج سوروس» و همچنین دیگر نظریه پرداز موثر در این حوزه پژوهشگر آمریکایی «جین شارپ» از متخصصان« جنگ نرم» می باشد که با توجه به ایام نزدیک به انتخابات مجلس نهم, قابل نقد و بررسی است

بهره برداری از شرایط نزدیک به زمان انتخابات و فضای انتخاباتی، به عنوان یکی از تاکتیکهای سیاسی ایده پرداز انقلابهای رنگی «جرج سوروس» و همچنین دیگر نظریه پرداز موثر در این حوزه پژوهشگر آمریکایی «جین شارپ» از متخصصان« جنگ نرم» می باشد که با توجه به ایام نزدیک به انتخابات مجلس نهم، قابل نقد و بررسی است.

بر اساس نظریه شارپ که در دانشگاه هاروارد حدود سی سال سمت پژوهشی داشته است؛ بهره برداری و التهاب سازی در بازه های زمانی نزدیک به برگزاری هر انتخابات از جمله فضاهای قابل استفاده در ایجاد فشار و تغییر در ساختار حکومت ها می باشد، از این رو او کتابی درباره راهنمای چگونگی سرنگون کردن نظام های مخالف غرب تألیف کرده است که درانقلاب سرخ گرجستان و انقلاب نارنجی در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است. وی در کتاب «از دیکتاتوری تا دمکراسی» روش های براندازی را در سه دسته طبقه بندی کرده که حول محورهای:

«اعتراض و ترغیب» (که تظاهرات نمادین را شامل می شود)، «نداشتن همکاری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» (شامل تحریم های انتخاباتی و اعتصابات) و «تهاجم غیرخشونت آمیز» مطرح نموده است. وی از جمله افرادی است که ردپایش در طول فتنه ۸۸ به خوبی مشاهده و ارائه راهکارهای وی هدایت خارجی جریان فتنه را بیش از پیش رسوا نمود.

او در خصوص اغتشاشات خیابانی و فتنه انگیزی های جریان برانداز در ایران عقیده خود را این گونه عنوان نموده بود؛ که تظاهر کنندگان ایرانی باید روش های خود را متنوع کنند و تنها به راهپیماییهای خیابان بسنده نکنند. وی درگفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشته بود که «اگر اثر من بتواند به مقاومت صلح آمیز(براندازی نرم) در ایران کمک کند خوشحال خواهد شد». او بر این اعتقاد است که روند پیش فعالانه در مقطع زمانی انتخابات از جمله اقداماتی است که اهداف براندازی حکومت ها را از طریق آن می توان دنبال نمود.

در واقع این افراد قائل بر این موضوع می باشند که بهره برداری از بازه زمانی انتخاباتی یکی از بهترین روش های براندازی به صورت آرام است؛ لذا با استفاده از همین نظریات برآمده از دکترین جنگ نرم، با تاکتیک های تحریم، التهاب سازی و هیجان آفرینی زود هنگام انتخاباتی، تشکیک در سلامت انتخابات و ادعای تقلب، تا ماه ها اغتشاش آفرینی در کشور را در سال ۸۸ دنبال نمودند.

از این رو اکثر تحلیلگران سیاسی و امنیتی کشور پس از اعلام هوشیاری رهبر فرزانه انقلاب در چند ماه گذشته در خصوص مسائل انتخاباتی، براین باورند که دشمنان انقلاب اسلامی در مقطع کنونی و ایام نزدیک به انتخابات درصدد اجرایی نمودن برنامه های انتخاباتی و راه اندازی بازی ناخودآگاه در اجرای پروژه های ایران ستیزانه و ضد امنیتی نمودن فضای کشور در بازه انتخاباتی مجلس نهم می باشند.

● تضعیف مردم سالاری

دشمن با تضعیف نماد های مردم سالارانه در نظام اسلامی به دنبال ایجاد فضای ضد امنیتی در هر برهه خاص، به ویژه در ایام انتخابات در کشور می باشد؛ چرا که یکی از نمادهای آزادی و مردم سالاری در کشور برگزاری انتخابات و جلب آرای آحاد جامعه قابل ارزیابی می باشد و موفقیت در اجرای این تجلی ملی و مردمی باعث حرکت در مسیر باورهای انقلابی و گفتمان اسلامی خواهد شد و این مسئله با توجه به استمرار قیام های بیدارساز مردمی در منطقه، علاوه بر همگرایی و گرایش قلوب ملت های منطقه به تفکر و ایدئولوژی جمهوری اسلامی، نشاندهنده جریان موفق مردم سالاری دینی در جهان خواهد بود و به تبع این الگوسازی موفق استمرار شکست راهبردهای غرب در منطقه را دوچندان خواهد نمود. از این رو هم اکنون این رویکرد دشمن بعنوان یکی از سناریوهای نخ نما شده در بازه زمانی انتخابات نهم مجلس بیش از پیش حائز اهمیت بوده و نیازمند هوشیاری مسئولین و بصیرت آحاد جامعه می باشد.

● منازعه قدرت

در واقع کارشناسان سیاسی کشور بر این باورند که «منازعه قدرت» یکی از سرفصل های اصلی ضدانقلاب در مقطع کنونی برای تخریب سمبل مردم سالاری دینی و تبدیل ساختن فرصت انتخابات پیش رو به تهدیدی برای نظام است. در حقیقت بنا به عقیده کارشناسان و صاحب نظران، دشمن از این سناریوی خود در شرایط فعلی به دنبال آن است تا با دامن زدن به منازعات گسترده برای دستیابی به قدرت، زمینه را برای تفرقه و به دنبال آن ایجاد ناامنی در میان جامعه فراهم آورده و از سویی دیگر نه تنها جریان خدمت رسانی به مردم که در بطن فعالیت هر یک از خدمتگزاران نظام اسلامی دارای اهمیت می باشد کمرنگ نماید، بلکه به دنبال آن است که فضای انتخاباتی را به میدانی برای روزآزمایی سیاسی و قدرت طلبی اجتماعی تبدیل سازد. چرا که ایجاد تنازع قدرت در کشور از برنامه های دشمن برای انتخابات مجلس نهم است تا براساس آن به راحتی بتواند به مراکز و نهادهای مهم مثل مجلس شورای اسلامی نفوذ کند.

● تشکیک در سلامت انتخابات

تشکیک در سلامت انتخابات یکی دیگر از ترفند غرب و نظریه پردازان غربی است که هم اکنون در دربازه زمانی انتخابات مجلس نهم از الویت های اساسی، بازی رسانه ای و تبلیغاتی جریانات مخالف نظام اسلامی قابل ارزیابی می باشد. فتنه ای که به بهانه تقلب در انتخابات و تشکیک در حضور میلیونی مردم در حماسه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۸ فتنه انگیزی و اغتشاش آفرینی سال ۸۸ را ایجاد نمود.

در این رویکرد اهداف اصلی دشمن «تصویر سازی» نزد افکار عمومی است تا از این طریق، مشروعیت عمل حکومت در مراجعه به آراء عمومی را مخدوش نماید. در این حالت رویکرد نظام برای مراجعه به افکار عمومی و جلب آراء به پدیده ای ضد حکومتی تبدیل شده و در نقد فعال همه رسانه های مخالف و گروه های اپوزیسیون قرار می گیرد. بعنوان مثال در رویکرد تشکیک در سلامت انتخابات طرح ایده هایی از قبیل اینکه:

- انتخابات نیز دراختیار حکومت است

- نتیجه معلوم است! چرا شرکت کنیم؟!

- شور انتخاباتی اندک است ومردم دیگر مثل قبل شرکت نخواهند کرد.

- رقابت سیاسی وجود ندارد ، پس انتخابات بی معناست

و مانند آن که پیشاپیش، «ضرورت انتخابات» و «کارکرد مشارکتی» و هم چنین «نتیجه نهایی انتخابات» و حضور ملی را زیر سوال می برد.

به عبارت دیگر در این رویکرد که برگفته از روش های نظریه پردازان غربی به ویژه شارپ و سوروس می باشد، از طریق فعالیت واقدام روانی تلاش می شود تا مردم، نسبت به اصل انتخابات تردید نمایند. از این رو برخی از گروه های سیاسی رقیب داخلی و یا پاره ای از فعالان سیاسی مخالف نیز با طرح و تکرار چنین ایده هایی این رویکرد دشمن را بیش از پیش در سطح جامعه فعال نموده و نا امنی روانی را دامن می زنند. موضوعی که کشورهای بیگانه در هر دوره انتخابات تلاش کردهاند تا حضور شرکت کنندگان راپایین بیاورند ومشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند. از این رو مقام معظم رهبری با پیش بینی همه جانبه خود همواره این طرح و توطئه دشمن را تذکر داده و در خصوص اهداف شوم دشمن و تلاش رسانه های غرب برای مخدوش جلوه دادن نماد مردم سالاری دینی در کشور آگاهی بخشی نموده اند. در واقع به تعبیر معظم له: « دشمنان ملت، گاه انتخابات ایران را انتصاب می خوانند وگاه می گویند رقابت نامزدها، بازی کنترل شده درون حکومت است وانتخابات حتماً با تقلب همراه خواهد بود که البته هدف همه این تلاشها ، ضربه زدن به مردم سالاری دینی و جلوگیری از مشارکت قوی مردم در انتخابات است».

● ایجاد نارضایتی

نارضایتی که خود شامل مشکلات اقتصادی و یا مسائل برآمده از نظام اداری و اجرایی در هر کشور می باشد، بیشترین سهم را در افزایش نارضایتی ها و دامن زدن به التهاب های سیاسی و امنیتی را دارد. ولی آنچه در بازه زمانی انتخاباتی در هرکشوری بیش از پیش مدنظر حامیان وهادیان جریانات مخالف نظام تلقی می گردد و باعث افزایش نارضایتی ها می شود؛ ایجاد ذهنیت منفی در خصوص عملکرد نظام و روند اجرایی کشور است. ایجاد این ذهنیت با توجه به وجود پاره ای از مشکلات اقتصادی و نارسایی های اداری و اجرایی جامعه، با ناتوانی عزم وتوان نظام سیاسی برای بهبود اوضاع و رفع مشکلات و با القاء ناکارآمدی نظام سیاسی در زمینه رفع مشکلات صورت می گیرد. در نتیجه همین ذهنیت منفی است که نتایج مثبت، معنا دار نبوده وشاهد رشد «منفی نگری» در خصوص «توان» نظام برای حل مشکلات می باشیم. در نتیجه روند نارضایتی ها روبه افزایش می گذارد. این در حالی است که هر فرد، ممکن است وضعیت خود را در حد خوب یا متوسط بداند؛ ولی در نگاه به وضعیت جمعی، عمدتاً ناراضی و نگاهی منفی گرانه دارد. چرا که در این رویکرد دشمن با سیاه نمایی و منفی گری فعالانه خود درصدد دامن زدن به نارضایتی اجتماعی و بهره برداری از اهداف سیاسی و ضد امنیتی خود می باشد. از این رو مقام معظم رهبری نیز با آگاهی وهوشیاری دقیق از طرح وبرنامه دشمن درایجاد نارضایتی ونا امیدی در بازه انتخاباتی این واقعیت را عنوان می نمایند که: «دشمن در صدد است با القاء ناامیدی در مردم نظام را از پشتوانه مستحکم خود یعنی آرای مردم محروم کند».

● جهت دار کردن نارضایتی ها و تضعیف کفایت

نارضایتی ها در جوامع مختلف کم و بیش هستند یعنی اینکه در همه حکومتها ونظامهای سیاسی نارضایتی وجود دارد؛ اما آنچه نارضایتی را به مرحله بهره برداری برای نظریه پردازان غربی در اجرای اهداف چپاولگرانه خود نزدیک می سازد ظهور پدیده «کفایت» است. هر نظام سیاسی برای خود دارای ضریب ایمنی ای است که در تضمین امنیت آن، نقش مؤثری دارد. منظور از «ضریب ایمنی» اصول ومبانی ای است که بازیگران، در آن نظام سیاسی، به صورت پیشینی و یا قانونی، آنها را می پذیرند وحاضر به پرداخت هزینه برای صیانت از آنها هستند. برای مثال در حکومت نژاد گرا، اصل نژاد پرستی میتواند چنین نقشی را ایفا نماید. در سایر نظام های ملی گرا ویا قومیت گرا شاهدیم که ملیت وقومیت ویا آرمان های انقلابی، اصول دینی و مانند آن چنین نقشی را ایفا می نمایند. بنابراین نظریه پردازان غربی و بهره برداران از بازه زمانی انتخاباتی در هرکشور با توسعه نارضایتی ها و به عبارتی دیگر هدفمند کردن نارضایتی در صدد از بین بردن این اصول هستند که درنتیجه آن شعار «دیگر کافی است» که حکایت از «عدم توان، برای تحمل بیشتر وضعیت موجود» دارد؛ طرح وشیوع می یابد و مقبولیت نظام سیاسی را به شدت تنزل می دهد. درهمین راستا ازجمله اقداماتی که در هر مقطع زمانی انتخاباتی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی در خصوص زیر سؤال بردن کفایت نظام شکل گرفته به حجم وسیعی از تخریبها، سیاه نمایی ها والقاء ناکارآمدی نظام سیاسی و طرح مسائلی که با حق و انصاف سازگاری ندارد می توان اشاره نمود که در ایام نزدیک به انتخابات بر اساس اراده صاحبان و ایده پردازان غربی شیوع می یابد.

● مدیریت خارجی

از دیگر روش های دشمن در خصوص بهره برداری از بازه زمانی انتخاباتی به مدیریت خارجی می توان اشاره نمود. مدیریتی که از ناحیه بازیگر خارجی و حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت مستقیم یاغیر مستقیم، برای ظهور انقلاب های رنگی، اعمال و اهداف گروه های همراه و همصدا با غرب را تامین می نماید. از این رو اکثر فتنه انگیزی های سیاسی و امنیتی از طریق کشاندن مخالفین به خیابان ها، بحران سازی و عدم همسویی با دولت های حاکم، با حمایت های گسترده سیاسی، تبلیغاتی و انجام عملیات روانی علیه دولت و حامیانش و به نفع مخالفین، فضای سنگینی را در آن شرایط به ضرر دولت شکل می دهد. در واقع غرب که بازیگر اصلی این رکن از طرح و سناریوی را بر عهده دارد، با تمام توان از پروژه براندازی حمایت کرده و درصدد به قدرت رساندن مخالفین حکومت می باشد. تجربه های موجود نشان میدهد که در بحث مدیریت خارجی حمایت های رسانهای، سیاسی و مالی ، به صورت موثری وجود داشته است. بدین صورت که ایده اعتراض مدنی، تأثیرگذاری آن وچگونگی توجیه این حرکت، از سوی منابع وکانون های خارجی، ترویح و تبلیغ شده است. حتی می توان در پاره ای از موارد، اظهارداشت که نیروی معترض، از سوی قدرتهای خارجی(در صورت لزوم)، «آموزش داده شده است». درتأیید این مطلب میتوان به گفته «کنت تیرمن» مدیر اجرایی«بنیاد دموکراسی ایران» که سرویس فارسی زبان شبکه«صدای آمریکا» است، اشاره کرد که: «میلیون ها دلار طی دهه اخیر برای ایجاد انقلاب رنگی شبیه به اوکراین، با آموزش فعالان سیاسی، هزینه شده است».

● مدیریت اپوزیسیون

وجود گروه اپوزیسیونی از دیگر رویکردهای قابل بهره برداری در بازه زمانی هر انتخابات در هر حکومتی می باشد. دراین روند مدیریت اپوزیسیون، با هدایت بیگانگان از طریق اقدامات فعال سازی وانسجام جریانات معارض شامل اپوزیسیون داخلی(کلیه گروههای فعال غیر قانونی در داخل کشور) و اپوزیسیون خارجی(اپوزیسیون خارج از حاکمیت، یعنی کسانی که دیروز درحاکمیت بودند وامروز به دلائلی بیرون رفتند) انجام گرفته و با استفاده از ترزیق پول و تحت نفوذ قرار دادن تعدادی از تشکل های غیر دولتی آموزش عناصری از اپوزیسیون داخلی را به منظور سقوط دولت برعهده و از این طریق به هدایت ومدیریت اپوزیسیون میپردازند. این رویکرد همچنان که از عنوان آن مشخص است با تقابل مستقیم با اصل مردم سالاری دینی و انتخابات مردمی، نا امنی روانی و اجتماعی در جامعه را دنبال می نماید و در دامن زدن به هریک از دیگر رویکردهای دشمن در بهره برداری از بازه زمانی انتخاباتی اهداف ایران ستیزانه غرب را دنبال می نماید.

● طرح قهر و آشتی ملی

ورود اصطلاحات و عبارات قهر و آشتی گروههای سیاسی در این بازه خطیر از دیگر ترفندهای نظریه پردازان معاند بوده چرا که دشمنان انقلاب اسلامی با این روش قصد دارند مجوز ورود نااهلان به فضای رقابت انتخاباتی را گرفته و با طرح عناوینی همچون قهر و آشتی گروه های سیاسی، پروژه های تحریم انتخابات و یا آشتی ملی را در هر مقطع زمانی و متناسب با اقتضاء زمانی و مکانی مطرح نمایند. در این طرح دشمن برای ورود به عرصه رقابت انتخاباتی با طرح مسائلی همچون طرح آشتی ملی ورود نا اهلان و شکست خورده های سیاسی بازمانده از فتنه ۸۸ را دنبال می نماید و از سویی دیگر با توجه به عدم استقبال آحاد جامعه اسلامی از وضعیت گروه های سیاسی همراه با فتنه ۸۸ از جمله اصلاح طلبان، پروژه تحریم و عدم شرکت در انتخابات را مدنظر دارد.

● ایجاد اختلاف و تفرقه

از دیگر ابعاد پیچیده سرمایه گذاری دشمن در بازه زمانی انتخابات، استفاده از نقاط تفرقه و همچنین ایجاد اختلاف در بین مسئولان و سوءاستفاده از نقاط اختلافی بین کاندیداها ست تا در صورت بهره برداری مناسب هریک ازابعاد پروژه ضد امنیتی نمودن فضای انتخاباتی را فراهم نمایند. در واقع ایجاد تفرقه و سوءاستفاده ازآن برای ایجاد ناامنی در کشور موضوعی جدید نبوده و همواره از شگردهای غرب برای فتنه انگیزی در طول تاریخ ایران به حساب می آید. چرا که زمینه شکل گیری هرگونه تفرقه و ایجاد سوء استفاده از تفاوت سلایق در بازه زمانی انتخابات بیش از پیش مشهود بوده و کاندیداها معمولا در جریان رقابت های انتخاباتی خود نقاط ضعف و اشکال از روند اجرایی کشور و یا کاندیداهای مقابل خود مطرح و برنامه های خود را برای رفع آن اعلام می کنند، امری که در برخی مواقع زمینه هرگونه سوء استفاده دشمنان را مطرح می سازد و در برخی از موارد با طرح مسائل قومی و قبیله ای زمینه هایی را برای ایجاد نا امنی در کشور فراهم می کند. لذا حفظ هوشیاری و بیداری آحاد جامعه اسلامی و مسئولین در این خصوص از جمله موضوعاتی است که اهداف دشمن را از ضد امنیتی کردن فضای انتخابات بیش از پیش ناکام می سازد. از سویی دیگر دشمنان انقلاب اسلامی بعد از فتنه ۸۸ همچون مار زخمی بوده که تلاش می کنند اهداف شوم فتنه ۸۸ را در انتخابات آتی مجلس دنبال نمایند. از این رو وحدت رویه در مثلث فتنه، جریان انحرافی و اضلاع خارجی این سناریوی نخ نما شده، از دیگر ضروریات حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و تفرقه می باشد تا ورود نا اهلان را به خانه ملت غیر ممکن سازد.

لذا همه کاندیداها و گروه های سیاسی که قصد حضور در انتخابات مجلس نهم را دارند با در نظر گرفتن منافع ملی در گسترش چتر امنیت انتخاباتی حرکت نموده و راه هرگونه فتنه انگیزی دشمنان انقلاب اسلامی را در اجرای پروژه های ضد امنیتی در بازه زمانی انتخابات را مسدود نمایند. چرا که دشمن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تلاش زیادی کرد که از غفلت ها سوءاستفاده کرده و فضای نا امنی را در کشور حاکم کند و با استفاده از همین غفلت ها بود که توانست غبارآلودی فضای فتنه را تحمیل نماید. از این رو در انتخابات پیش رو هوشیاری و بصیرت ملی از لوازم اساسی برپایی حماسه مردم سالاری دینی می باشد.

برهمین اساس در یک جمع بندی کلی به این واقعیت می توان اشاره نمود که با توجه به اهداف نظریه پردازان غربی از بهره برداری از بازه زمانی انتخاباتی، تذکر ضرورت حفظ هوشیاری و بصیرت در آحاد جامعه نیاز اساسی شرایطی کنونی قلمداد می گردد؛ چرا که برابری انتخابات های برگزار شده در جمهوری اسلامی ایران با عمر نظام اسلامی از مولفه های ارزشمند و افتخار آمیز در حقیقت آزادی و مردم سالاری نظام اسلامی قابل ارزیابی می باشد که در سی و سومین سال از دوران انقلاب اسلامی با برپایی سی و سه انتخابات با شکوه با حضور اقشار مختلف مردمی، توان و اقتدار مردم سالارانه نظام اسلامی را به تصویر خواهد کشاند، لذا این مسئله، دقیقاً مشکلی است که سردمداران غربی را با ادعای دموکراسی و آزادی آرا به چالش کشانده و تفکر و ایدئولوژی نظام اسلامی را به عنوان ایده ای پویا و موفق در برابر تفکرات نظام سرمایه داری و اندیشه های غربی مطرح نموده و این مسئله نیز عامل قضاوت در اذهان و انظار عمومی جامعه جهانی شده و در گام نخست این تحول، بیداری اسلامی را در منطقه ایجاد نموده است.

از این رو همه دغدغه غرب به ویژه دولت ایالات متحده امریکا براساس نظریات اندیشمندان سیاسی خود، برای ایجاد توطئه آفرینی و فتنه انگیزی در شرایط نزدیک به انتخابات و مقاطع انتخاباتی در کشور می باشد، لذا با برنامه ریزی و توطئه آفرینی در همه انتخابات برگذار شده در کشور به دنبال این فرصت بوده تا از این فضای مناسب برای حضور ملی و مردمی ملت ایران که پایه های اساسی شکل گیری انقلاب اسلامی نیز قلمداد می گردد بهره برداری نماید و نماد تجلی مردم سالاری در ایران را به چالش به کشاند.

از این رو رهبر فرزانه انقلاب نیز با روشن بینی الهی خویش بر این مسئله اذعان داشته و در این خصوص این چنین می فرمایندکه: « انتخابات که مظهر حضور مردم است، مظهر مردم سالاری دینی است، باید پشتوانه ی امنیت ما باشد. نباید اجازه داد که این چیزی که ذخیره ی امنیت است، پشتوانه ی امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد کند. دیدید، حس کردید، از نزدیک لمس کردید آن وقتی را که دشمنان می خواهند از انتخابات علیه امنیت کشور سوء استفاده کنند. باید همه مراقب باشند».

در واقع جریان غرب در طول سی و سه سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی همواره با طرح توطئه های مختلف در بازه زمانی نزدیک به انتخابات در ایران، طرح نا امن سازی فضای روانی و سیاسی داخلی کشور را دردستور داشته و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبوده است. ازاین رو با توجه به اهداف مغرضانه نظام سلطه در برهم زدن امنیت و انضباط اجتماعی کشور و ایجاد فضای ضد امنیتی در شرایط انتخابات، حفظ هوشیاری و بیداری ملت ایران از جمله موضوعاتی است که همواره مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب می باشد، چرا که تجلی حضور ملت در آزمون انتخابات از مهمترین مولفه های امنیت ساز و اقتدار آفرین برای نظام اسلامی قلمداد می گردد. ازاین رو به تعبیر مقام معظم رهبری: «همه بهوش باشند. آحاد مردم، مسئولان گوناگون، منبرداران سیاسی، کسانی که می توانند با مردم حرف بزنند، همه مراقب باشند، مواظب باشند؛ از انتخابات مانند یک نعمت الهی پاسداری کنند».

علی قاسمی