یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

در گراندپری اتومبیلرانی بحرین چه گذشت


در گراندپری اتومبیلرانی بحرین چه گذشت

«ماسا»ی برزیلی از آغاز تا پایان مسابقه یكشنبه شب در صدر جای داشت اما در اوایل و آخر رقابت همیلتون سخت به پای او پیچید و وی را آزار داد

فیلیپه ماسا از «فراری» با كنارزدن لوییس همیلتون پدیده و نوستاره جوان تیم مك لارن فاتح گراندپری اتومبیلرانی بحرین در یكشنبه شب شد، این سومین مسابقه از سری تورنمنت های ۱۷ گانه اتومبیلرانی «فرمول یك» جهان بود و همیلتون ۲۲ ساله با رتبه دومی كه به دست آورد به نخستین راننده تاریخ بدل شد كه توانسته در شروع شركتش در این رقابت ها، در هر سه تورنمنت نخست اش یكی از ۳ رتبه و سكوی نخست را به خود اختصاص دهد.

جالب تر این كه حالا همیلتون همپا با كیمی رایكونن فنلاندی و فرناندو آلونسوی برزیلی به طور مشترك در صدر جدول امتیازی این پیكارها جای گرفته است. این درحالی است كه رایكونن و آلونسو در بحرین به ترتیب سوم و پنجم شدند.

«ماسا»ی برزیلی از آغاز تا پایان مسابقه یكشنبه شب در صدر جای داشت اما در اوایل و آخر رقابت همیلتون سخت به پای او پیچید و وی را آزار داد. ماسا حالا با ۵ امتیاز فاصله نسبت به پیشتازان مشترك در رده چهارم قراردارد و به پیش بینی برخی كارشناسان كه گفته بودند ماسا امسال مدعی جدی قهرمانی خواهدبود، تا اندازه ای جامه عمل پوشانده است.

البته این گمان ها درمورد ماسا در دو تورنمنت نخست فصل درست از آب درنیامده و او پائین تر از آن ظاهر شده بود، ولی در بحرین جبران مافات كرد وبا كسب نتیجه ای خوب آن چه را كه در ملبورن استرالیا و سپانگ مالزی روی داده بود، به فراموشی سپرد و بهتر بگوییم آن را كامل كرد. او در تورنمنت مالزی كه براساس نتیجه رقابت «زمان سنجی» آن را در صدر و جلوتر از بقیه شروع كرده بود، خوب كار نكرده و به تدریج عقب نشسته بود.

● آینه بغل

این بار او اشتباهات آن جا را تكرار نكرد و از آغاز مقتدرانه ظاهر شد، اما نمی توانست همیلتون را عقب بزند و هر گاه از پنجره و یا آینه بغل به كنار و پشت سر خود نگریست، همیتلون را از نزدیك در تعقیب خود دید. شرایط زمانی تغییر یافت كه راننده ها برای تغییر تایر و زدن سوخت (بنزین) توقف كردند و برای دقایقی ایستادند. قوانین جدید «فرمول یك» تصریح می كند كه راننده ها درطول یك مسابقه دست كم دو نوع تایر متفاوت را امتحان و از آن ها استفاده كنند و ماسا و همیلتون پس از تغییر تایر، به یك نوع تایر نرم تر روی آوردند.

همیلتون برروی این نوع تایرها همان قدر راحت و مقتدر نبود و ماسا با استفاده از این مسأله فاصله را بیشتر كرد و همیتلون به جای تلاش برای رسیدن به ماسا مجبور بود به پیكار با رایكونن بیندیشد و اجازه درآوردن رتبه دومی از چنگ خود را به این راننده پیشین تیم مك لارن و ستاره این فصل فراری ندهد. با این حال همان طور كه در مالزی دیده شده بود، همیلتون مانند ورزشكاران پرتجربه از موقعیت خود دفاع كرد. همیلتون كه نخستین راننده سیاهپوست شركت كننده در «فرمول یك» در سال های طولانی برپایی این پیكارهاست، در پایان گفت: «از موقعی كه تایرها عوض شد، نزول كردم و توازن دركارم از دست رفت. در قسمت پایانی رقابت كه دوباره به تایرهای سفت تر روی آوردیم، تسلط قبلی خود را بازیافتم و اوضاع باز هم مساعد شد.»

● چیزی غایب بود، اما...

اما همان طور كه پیش تر گفتیم، ماسا تا پایان از رده نخست پائین نیامد. او گفت: «نتایج حاصله در دو تورنمنت ابتدایی فصل چیزی نبود كه من انتظار آن را داشتم و احساس می كردم كه چیزی دركار و نمایش من غایب است. این بار (در بحرین) بهتر عمل كردم و گمشده ام را یافتم و توانستم همان طور كار كنم كه لازم بود و از این بابت بسیار راضی ام.»

در هر دو فصل گذشته فرناندو آلونسوی اسپانیایی با پیراهن تیم رنو قهرمان جهان شده بود و امسال كه به مك لارن رفته است تا جای رایكونن را بگیرد، روزهای متفاوتی را می گذراند. درست است كه او در جدول مجموع به طور مشترك در صدر جای دارد، اما او نیز در نیمه (قسمت) دوم مسابقه بحرین و پس از عوض شدن تایرها از وضع پیش آمده كمتر احساس رضایت كرد. این چنین بود كه او به نیك هایدفلد آلمانی هم رسید اما نتوانست در نهایت از وی سبقت گیرد و اجازه داد كه هایدفلد چهارم شود. برای او، ماسا، رایكونن و البته همیلتون رقابت های جالب گوناگونی باقی مانده است.

▪ نتایج گراندپری بحرین

۱) فیلیپه ماسا از برزیل (تیم فراری)

۲) لوییس همیلتون از بریتانیا (مك لارن)

۳) كیمی رایكونن از فنلاند (فراری)

۴) نیك هایدفلد از آلمان (سائوبر)

۵) فرناندو آلونسو از اسپانیا (مك لارن)

▪ جدول رده بندی انفرادی

۱) فرناندو آلونسو، كیمی رایكونن و لوییس همیلتون ۲۲ امتیاز

۴) فیلیپه ماسا ۱۷ امتیاز

۵) نیك هایدفلد ۱۵ امتیاز

▪ جدول رده بندی تیمی

۱) مك لارن ۴۴ امتیاز

۲) فراری ۳۹ امتیاز

۳) سائوبر ۱۸ امتیاز

۴) رنو ۹ امتیاز

۵) تویوتا ۵ امتیاز

منبع: Herald Tribune



همچنین مشاهده کنید