جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
تایرهای قندی یا تایرهای نفتی
این روزها دنیای خودرو برای عموم علاقهمندانی که اخبار و تازههای ماشین و رانندگی را پیگیری میکنند پر از شنیدنیهای جالب و جدیدی است که ضمن نمایش و معرفی آخرین مدلها و طراحیهای خیرهکننده نامهای تجاری مشهور این صنعت، مجموعه جذاب و خبرسازی از رویکردها و پیشرفتهای فناورانه خودرویی را نیز منعکس میسازد.
صنعت خودروسازی و بالطبع صنایع جانبی مرتبطی نظیر تایرسازی که در پی ابری شدن اوضاع و احوال اقتصادی جهان دچار رکود و خاموشی شده بودند، از قرار معلوم بیکار ننشسته و با مطالعه روی فناوریهای نوین در حوزه مواد و انرژی و رویکردهای جدید مبتنی بر کارآمدی بیشتر و مصرف کمتر پول و انرژی خود را برای روزهای آفتابی آینده در این صنعت مهیا میکنند. این روزها پاشنه پیشرفت و تازههای صنعت خودرو بیشتر روی موضوعاتی همچون خودروهای توان ترکیبی، الکتریکی، بازده انرژی و حاشیههای آن میچرخد، اما این اواخر خبرهای شیرینی شنیده میشود که حال و هوای مطبوعی به دنیای خودرو داده است.
بله جریان از این قرار است که نخستین تایرهای سبز یا زیست بنیان دنیا ممکن است تا چند سال دیگر بر جاده بوسه بزنند؛ البته این تایرهای سبز که رنگ و ظاهرشان با تایرهای رایج تفاوتی ندارد و قرار است به همین زودیها چرخ ماشینها را به چرخش درآورند، احتمالا طعم و مزه مطبوعی خواهند داشت چون از قند ساخته میشوند.
مسائلی همچون تناسب نداشتن عرضه و تقاضا و وارد آمدن فشار بیش از حد به منابع و ذخایر لاستیک طبیعی و مصنوعی و همچنین قیمتهای بالای این کالای مهم و اساسی سبب شده است که شرکتهای بزرگ تایرسازی برای تهیه مواد خام به دنبال منابع پایدارتر و تجدیدشوندهتری بگردند.
نگاهی به معادله مصرف منابع و تولید تایر نشان میدهد که به طور متعارف و سنتی، برای تولید سالانه تقریبا یک میلیارد تایر در سراسر دنیا از مواد نفتی استفاده میشود؛ به بیان دیگر تولید صنعتی هر حلقه تایر خودرو نزدیک به ۲۷ لیتر نفت خام آب میخورد و برای تولید ۶ حلقه تایر باید یک بشکه نفت خام مصرف شود. بنابراین میتوان به سادگی محاسبه کرد که قیمت نفت خام این روزها دائم در حال افزایش است و از طرف دیگر چنین لاستیکهایی پس از اتمام طول عمر مفیدشان به دردسری برای محیط زیست تبدیل میشوند.
برای پرهیز از این همه مشکل و کمبود، دو غول تایرسازی دنیا یعنی شرکتهای گودیر و میشلن به اتفاق یک تولیدکننده بزرگ لاستیک مصنوعی، همدست شدهاند تا با مشارکت برخی شرکتهای صنایع زیست فناوری مبادرت به تولید لاستیک زیست بنیان از قند کنند. این رویکرد زیست محوری که صنایع تایرسازی و لاستیک مصنوعی برای تولید ماده اولیه لاستیک ابتکاری خود در پیش گرفتهاند در حالی است که شاه کلید ایجاد سه عضو واسطه شرکتکننده در فرآیند تهیه و تولید لاستیک تجدیدشونده تخمیر میکروبی است.
discovery / مترجم: مهریار میرنیا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست