دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
اسامی كعبه در قرآن
![اسامی كعبه در قرآن](/web/imgs/16/152/2h7d41.jpeg)
● چرا كعبه را، كعبه نامیدند؟
در علت نامگذاری «كعبه» بدین اسم، دو وجه ذكر شده است:
۱) چون كعبه دارای ارتفاع و بلندی از سطح زمین میباشد، همچنانكه كعبه در لغت نیز به معنای ارتفاع آمده است.
۲) زیرا خانه خدا به شكل مربّع است و عرب این اسم را به هر خانهای كه چهار گوش باشد اطلاق میكند. ولیكن با كثرت استعمال (وضع تعیّنی) برای خانه خدا عَلَم گردید. بنابراین هر گاه اسم كعبه برده میشود، به خانه خدا انصراف دارد. البته «واژه كعبه» در قرآن در بعضی موارد به تنهایی، و در بخشی از آیات، همراه با كلمه «البیتالحرام» آمده است. مانند: «یا ایهاالذین آمنوا لا تقتلوا الصید و انتم حرمٌ... هدیاً بالغ الكعبهٔ». «یعنی ای كسانی كه ایمان آوردهاید، هرگاه در احرام باشید شكار را مكشید، هركه صید را به عمد بكشد، جزای او قربانی كردن حیوانی است همانند آنچه كشته است، بشرط آنكه دو عادل به آن گواهی دهند و قربانی را به كعبه رساند»
۱) و در آیه دیگر چنین میفرماید: «جعلاللَّه الكعبهٔالبیتالحرام قیاماً للناس...» «خدا، كعبه بیتالحرام را، با ماه حرام و قربانی بیقلاده و با قلاده، قوام كار مردم گردانید.»۲
۲) به كعبه، «بیت» هم گفته میشود: در بسیاری از آیات، اسم بیت بر كعبه اطلاق شده است: الف) «ما كان صلاتهم عندالبیت اِلّا مكاءً و تصدیهٔ.»۳ «و دعایشان در نزد خانه كعبه جز صفیر كشیدن و دست زدن، هیچ نبود».
ب) «فَلْیعبدوا ربّ هذاالبَیْت.»۴ «پس باید پروردگار این خانه را بپرستد».
ج) «اِنّ الصفا و المروهٔ من شعائراللَّه فَمن حجالبیت...»۵ «صفا و مروه از شعائر خداست، پس كسانی كه حج خانه خدا بجای میآورند یا عمره میگذارند، اگر بر آن دو كوه طواف كنند مرتكب گناهی نشدهاند». صفا و مروه اسم دو كوهی است كه بین آنها فاصلهای وجود دارد و سعی میان آن دو از اركان حج است. در عصر جاهلی بر كوه صفا بتی بنام «اساف»، و بر كوه مروه بت دیگری بنام «نائله» بود. مسلمانان از سعی میان آن دو كوه كه زیارتگاه مشركین بوده بیم داشتند ولیكن در این آیه سعی میان این دو كوه از شعائر خدای یكتا خوانده شده تا دیگر بیمی بر جای نماند.
د) «و اذ جعلنا البیت مثابهٔ للناس و امناً...»۶ «و كعبه را جایگاه اجتماع و مكان امن مردم ساختیم. مقام ابراهیم را نمازگاه خویش گیرید...»
ه) «و اذ بوّ أنا لابراهیم مكانالبیت...»۷ «و مكان خانه را برای ابراهیم آشكار كردیم و گفتیم: هیچ چیز را شریك من مساز و خانه مرا برای طواف كنندگان و برپای ایستادگان و راكعان و ساجادان پاكیزه بدار». و - «و اذ یرفع ابراهیم القواعد منالبیت...»۸ «هنگامی كه ابراهیم و اسماعیل پایههای خانه را بالا بالا بردند. گفتند: ای پروردگار ما، از ما بپذیر كه تو شنوان و دانا هستی».
ز) «وللَّه علی الناس حج البیت مَن استطاع الیه سبیلاً...»۹ «و خدا راست بر مردم حج خانه، آن كس كه بتواند به سویش راهی بیابد و هر آن كس كه كفر ورزد، همانا خدا از جهانیان بینیاز است».
ح) «اِنّ اوّل بیت وضع للناس...»۱۰ «نخستین خانهای كه برای مردم (و عبادت خداوند) بنا شده است.»
ط) «... و عَهِدنا اِلی ابراهیم واسماعیل اَنْ طهرّا بیتی.»۱۱ «... ما ابراهیم و اسماعیل را فرمان دادیم: خانه مرا برای طواف كنندگان و مقیمان و راكعان و ساجدان پاكیزه دارید.» و در جای دیگر چنین آمده است:
ی) «و اذبوّأنا لابراهیم مكانالبیت اَنْ لا تشرك بی شیئاً و طهرّ بَیْتی للطائفین و القائمین و الرّكّع السجود...»۱۲ «و بیاد آور ای رسول كه ما ابراهیم را در آن بیتالحرام تمكین دادیم كه با من چیزی شریك نگیرد و بر او وحی كردیم كه خانه مرا برای طواف كنندگان و نمازگزاران و ركوع و سجود كنندگان پاكیزه نماید.»
۳) به كعبه، مسجدالحرام نیز گفته شده است:
الف) «و من حیث خَرجت فَوَلّ وجهك شَطرالمسجدالحرام...»۱۳ «و هرگاه (یا هرجا) بیرون شدی، روی خود را به جانب مسجدالحرام برگردان.»
ب) «ولا تقاتلوهم عندالمسجدالحرام...»۱۴ «و در مسجدالحرام با آنها (كافران) جنگ مكن، مگر آنكه با شما بجنگند و چون با شما جنگیدند بكشیدشان، كه این است پاداش كافران.»
ج) «ولا یجر منّكم شنئان قوم اَنْ صدّوكم عنالمسجدالحرام.»۱۵ «و دشمنی با قومی كه میخواهند شما را از مسجدالحرام باز دارند، وادارتان نسازد كه از حدّ خویش تجاوز كنید.» د - «و كیف یكون للمشركین عهدٌ عنداللَّه و عند رسوله اِلّا الذین عاهدتم عندالمسجدالحرام...»۱۶ «چگونه مشركان را با خدا و پیامبر او پیمانی باشد؟ مگر آنانی كه نزد مسجدالحرام با ایشان پیمان بستید.»
ه) «و مالهم اَلّا یعذّبهم اللَّه و هم یصدون عنالمسجدالحرام...»۱۷ «و چرا خدا عذابشان نكند، حال آنكه مردم را از مسجدالحرام باز میدارند و صاحبان آن نیستند.» و - «سبحان الذی اسری بعبده لیلاً منالمسجدالحرام...»۱۸ «منزّه است آن خدایی كه بنده خود را شبی از مسجدالحرام به مسجدالاقصی، كه گرداگردش را بركت دادهایم، سیر داد.»
ز) «اِنّ الذین كفروا و یصدون عن سبیلاللَّه و المسجدالحرام الذی جعلناهللناس...»۱۹ «آنهایی كه كافر شدند و مردم را از راه خدا و مسجدالحرام (كه برای مردم چه مقیم و چه غریب یكسان است) باز میدارند...»
ح) «هم الّذین كفروا و صدوكم عنالمسجدالحرام...»۲۰ «ایشان همانهایی هستند كه كفر ورزیدند، و شما را از مسجدالحرام باز داشتند، و مانع شدند كه قربانی به قربانگاهش برسد.» و آیات دیگری كه در سورهای بقره و توبه وجود دارد، همین مطلب را اثبات میكند.
۴) توصیف بیت به اوصاف گوناگون.
الف) با وصف حرام:
«یا ایهاالذین آمنوا لا تحلّوا شعائرَاللَّه... ولا آمّین البیتالحرام.»۲۱ «ای كسانی كه ایمان آوردهاید شعائر خدا و ماه حرام و قربانی را، چه بدون قلاده و چه با قلاده، حرمت مشكنید... و آزار آنان را كه به طلب روزی و خشنودی پروردگارشان آهنگ بیتالحرام كردهاند، روا مدارید...»
ب) با وصف عتیق: «لكم فیها منافع اِلی اجلٍ مسمّی ثمّ محلها اِلیَالبیت العتیق.»۲۲ «از آن شتران قربانی تا زمانی معین سود ببرید، سپس (بدانید كه) جای قربانیشان در آن خانه كهنسال است.» و در آیه دیگر فرمود: «وَ لیْطوّفوا بالبَیْتالعتیق.»۲۳
ج) با وصف معمور:
«والبیتالمعمور.»۲۴ «قسم به بیت معمور.»
د) با وصف محرّم:
«ربّنا انّی اسكنت من ذریتی بوادٍ غیر ذی زرع عند بیتكالمحرّم...»۲۵ «ای پروردگار ما! برخی از فرزندانم را به بیابانی بیهیچ كِشتهای، نزدیك خانه گرامی تو جای دادم.»
۵) علت نامگذاری مكّه بدین اسم چیست؟
لغت شناسان در وجه تسمیه مكّه به این اسم، نكاتی را ذكر كردهاند، كه به آنها اشاره میكنیم: «ابن منظور» در لسانالعرب میگوید: از آنجا كه آبِ آن سرزمین، قلیل است و مردم برای رفع احتیاجات خود، آب را از زیر زمین استخراج میكردند، آن را مكّه نامیدند. (انّما سمیّت بذلك لِقلّه ماءِها حیث كانوا یمتكّون الماء فیها اَیْ یستخرجونها.) عبداللَّه بن زبیر میگوید: «انّما سمیّت بذلك لقّلهٔ مائها» و این اسم از ضربالمثل معروف عرب گرفته شده است كه میگویند: (مكّ الفصیل و امتكَّ) یعنی: «كودك هر آنچه شیر كه در پستان مادر بود، مكید.» و باز در همان كتاب آمده است: «مِن انّها كانت تُمكُّ مَن ظَلَم فیها و اَلْحدَ اَیْ تهلكُه» یعنی: «هر كس در آن مكان ظلم كند و یا الحاد و بیدینی را رواج دهد، هلاك میشود.» و یاقوت حموی در معجمالبلدان، در علّت تسمیه مكّه به این نام چنین میگوید: چون اعراب جاهلی گمان میكردند، حجّشان باطل است، با این گمان به نزد كعبه میآمدند و در حین طواف فریاد میكشیدند و دستهای خود را به هم میزدند (كف میزدند) و بعید نیست كه آیه ۳۵ سوره انفال اشاره به همین داستان داشته باشد. «و ما كان صلوتهم عندالبیت اِلّا مكاء و تصدیهٔ...»
پاورقیها:
۱ - مائده: ۹۵ . ۱۸ - اسراء: ۱ .
۲ - همان: ۹۷ . ۱۹ - حج: ۲۵ .
۳ - انفال: ۳۵ . ۲۰ - فتح: ۲۵ .
۴ - قریش: ۳ . ۲۱ - مائده: ۲ .
۵ - بقره: ۱۵۸ . ۲۲ - حج: ۳۳ .
۶ - همان: ۱۲۵ . ۲۳ - همان: ۲۹ .
۷ - حج: ۲۶ . ۲۴ - طور: ۴ .
۸ - بقره: ۱۲۷ . ۲۵ - ابراهیم: ۳۷ .
۹ - آل عمران: ۹۷ . ۲۶ - آل عمران: ۹۶ .
۱۰ - همان: ۹۶ . ۲۷ - شوری: ۷ .
۱۱ - بقره: ۱۲۵ . ۲۸ - انعام: ۹۲ .
۱۲ - حج: ۲۵ . ۲۹ - بلد: ۳ - ۱ .
۱۳ - بقره: ۱۵۰ . ۳۰ - تین: ۱ .
۱۴ - همان: ۱۹۱ . ۳۱ - نمل: ۹۱ .
۱۵ - مائده: ۲ . ۳۲ - قصص: ۵۷ .
۱۶ - توبه: ۷ . ۳۳ - عنكبوت: ۶۷ .
۱۷ - انفال: ۳۴ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست