شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
آیا گزینه بهتری نبود
اوضاع غریبی است! خیلی غریب و عجیب! سینمای ایران به کجا می رود؟ از یک سو «خصوصی» و «گشت ارشاد» فضای سینمای ما را آلوده می کنند و از سوی دیگر هم معجون هایی کلیشه ای و نخ نما مثل همین فیلم تازه اکران شده «چه جوری میلیاردر شدم»!
قضیه اصلی اما از این قرار است: جایگزینی «گشت ارشاد» و «خصوصی» با دو فیلم دیگر به نام های «نارنجی پوش» و «چه جوری میلیاردر شدم»!
بله! باید قبول کنیم که سینمای ما در این زمان و زمانه چه در عرصه تولید و چه در حیطه مدیریت، در همین اوضاع و احوالات چرخ می زند و ظاهراً بنا هم ندارد که از این دایره قدم بیرون بگذارد.
از مقدمات و مؤخرات و مقتضیاتی که برای آن دو فیلم کذایی رخ داد و سرنوشتی که بدان گرفتار شدند که بگذریم می رسیم به این واقعیت که در سینمای ما هنوز فیلم هایی مثل «چه جوری میلیاردر شدم» تولید می شود و برخی فیلمسازان هنوز چنین تصوراتی از مخاطب دارند و برای بیننده فرضی خود چنین محصولاتی تولید می کنند و لابد می دانسته و مطمئن بوده اند که هنوز چنین فیلمی مخاطب دارد و حتماً سود قابل توجهی را نصیب سازندگانش خواهد کرد! و الا از عقل و خرد به دور است و از منطق و واقعیت نیز، که کسی سرمایه و وقتش را برای تولید چیزی صرف کند که می داند مخاطبی ندارد و به شکست خواهد انجامید. و نیز بگذریم از اینکه در چنین موقعیتی و در حالی که بخش های مختلف سینمای ایران با هم مثل کارد و پنیر برخورد می کنند و بعد از توقیف دو فیلم جنجالی، فضا کاملا متشتت و خطرپذیر شده، براستی هیچ گزینه ای بهتر و آبرومندانه تر از شاهکاری مثل «چه جوری میلیاردر شدم» موجود نبود تا جای فیلم های قبلی را به شکل سینماورزانه تر و قابل دفاع تری پر کند و به قول معروف آبی باشد نرم و آرام بر آتشی آنچنان سخت و سوزنده و نه دستاویزی دیگر برای ملتهب تر و بلکه مضحک تر شدن فضا!
فیلم «چه جوری میلیاردر شدم» یک ارتجاع تصویری است به دوره فیلم فارسی های ماقبل تاریخ سینمای ایران و نوعی ادای دینی به شاهکارهای فیلم فارسی زمان شاه! این لمپنیسم خنک و سطحی، بی آنکه ذره ای به سینما و ماهیت و ذات و اصالت و ارزش های فرمیک و محتوایی آن وفادار و اساساً ارزشی برای آن قائل باشد ، سینمای ایران را در عصر حاضر، مضحکه خود کرده و به لطف مدیریت بی تدبیر فرهنگی و آشفتگی اوضاع، تصمیم دارد حظ و بهره ای یکپارچه از این شرایط ببرد و ظاهراً هم موفق بوده تا به حال!
«چه جوری میلیاردر شدم» گرچه ارزش نقد ساختاری و محتوایی ندارد ولی این اهمیت را داراست که آیینه ای شود برای اینکه بتوان در آن، اوضاع و مناسبات سینمای امروز ایران را که پر از مدعی و طبیب و طبل پر سر و صداست بهتر دید.
کسانی که فیلم را دیده اند حتماً با نگارنده هم عقیده اند که «چه جوری میلیاردر شدم» نه جایی برای نقد فنی دارد و نه حرفی برای گفتن در حوزه سینما، اما آنچه جای سؤال دارد این است که مدیران سینمایی و دفاتر پخش و همه آنها که در اکران سینمایی این روزها به ویژه با آن وضعیتی که در ابتدای این متن بدان پرداختیم، نقشی و مدخلیتی دارند، آیا گزینه بهتر و آبرومندانه تری برای اکران نداشته اند تا فضای سینمای این روزها را اندکی آبرومندتر کند؟
سعید رضایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل دولت حجاب رئیس جمهور پاکستان گشت ارشاد رئیسی دولت سیزدهم کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
سلامت کنکور عربستان سیل تهران هواشناسی سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران پلیس زنان
تورم دلار خودرو قیمت خودرو قیمت دلار آفریقا قیمت طلا بازار خودرو سایپا بانک مرکزی ایران خودرو مسکن
خانواده تلویزیون مرگ ترانه علیدوستی فیلم سریال سینمای ایران موسیقی مهران مدیری
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین جنگ غزه چین حماس طالبان ایالات متحده آمریکا اوکراین ترکیه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تراکتور باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ ناسا الماس فیلترینگ ماه نخبگان
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن سلامت روان آلزایمر زوال عقل