دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
مجله ویستا

خوداثباتی علمی


خوداثباتی علمی

باید تلاش کرد جوانان و نوجوانان به جای این که برای دست یابی به برتری خود از راه های غیرصحیح و تخریب گرایانه استفاده کنند به سمت علم و آگاهی حرکت کنند و با کسب رتبه های بالا در دانش …

باید تلاش کرد جوانان و نوجوانان به جای این که برای دست یابی به برتری خود از راه های غیرصحیح و تخریب گرایانه استفاده کنند به سمت علم و آگاهی حرکت کنند و با کسب رتبه های بالا در دانش و علم بتوانند توانایی خود را به اثبات برسانند.

جوان و نوجوان در چنین حالتی علاوه بر این که به خواسته ی خود یعنی برتری دست یافته است در درون نیز از خویشتن راضی است و به امنیت روانی خواهد رسید.

حس ارزشمندی تنها با عوامل بیرونی نمی تواند انسان را به اوج آرامش برساند بلکه بایستی در درون انسان هم امنیت روانی به وجود بیاورد و انسان خودش هم قبول داشته باشد که آنچه به آن رسیده است واقعا با ارزش و دارای اهمیت است و صرفا رتبه ای ساختگی و صوری نیست دانش و آگاهی از این دسته است زیرا هم در بیرون موجب تعالی جایگاه انسان می شود و هم از درون موجب آرامش انسان .

تشویق جوانان و نوجوانان به کسب دانش و علم راه مناسبی است برای پیش گیری از انحراف آنان و مانع محکمی است برای نیفتادن آنها در ورطه آسیب زا و خطرناک .

البته قبل از هر چیز باید مکانیسم های شناسایی استعداد نوجوانان در جامعه توسعه یابد و هرکس را نسبت به توانایی درونی اش به سمت فراگیری دانش تشویق و ترغیب نمود و همچنین در کنار آن بایستی الگوهای شایسته ای که توانسته اند با کسب دانش و آگاهی به ستاره های جهانی یا دست کم ملی و محلی تبدیل شوند را توصیف کرد و زندگی نامه ی آنان را در دسترس جوانان و نوجوانان قرار داد.

بی تردید دستاوردهای علمی جوانان در هر موضوعی می تواند موجب غرور و افتخار جوانان دیگر شود و باید باور کرد که جوان امروز لیاقت و توان رشد در همه ی جهات علمی را دارد و در صورت حمایت و هدایت می تواند سرافرازی و سربلندی یک نسل را به ارمغان بیاورد.

فصلنامه اخلاق